De flesta 4 åringar som ligger inom normalspannet i utvecklingen skulle nog märka skillnad på 2 veckor och 2 mån. I den åldern brukar de ju ha lite koll på 1-20 och kan räkna dagar. De har kanske lite koll på veckodagar.
Nu är min tjej 4 år och 9 mån och hon har snorkoll!!! Hon har koll på vad som hände för ca 2 veckor sedan och kan referera till det; tex, förrförra helgen, då gjorde vi det.
Hon vet att en vecka har 7 dagar, hon kan veckodagarna och hon kan räkna till 50.
Så att er dotter inte skulle märka eller notera nån skillnad om hon träffar sin pappa efter2 veckor eller 2 månader, det tycker jag verkar helt befängt! Det kan du berätta för din fd och sen tycker jag att ni ska ta upp detta med umgänge till diskussion, ev ihop med nån kunnig på området.
Lycka till!
Söderböna skrev 2008-11-13 09:34:17 följande:
Klart hon märker skillnad på två veckor och två månader! För åtminstone vår plutta är veckor något överblickbart (hon kan veckadagarna och skillnad mellan vardag och helg). Två veckor är helt klart något hon förstår hur lång tid det tar. När det är saker hon ser framemot (exempelvis kalas), räknar hon själv ner. Hon kan vakna på morgonen och räkna upp hur många dagar det är kvar. Månader däremot, är lååååååååångt, svårt att överblicka. Månader är lika svårgripbart som årstider. Skulle hon vänta sig något inom två veckor och det inte händer på två månader skulle hon bli väldigt besviken. Och tala om det för oss!
jag håller med!