• Viewsonic

4-åringar saknar totalt tidsuppfattning precis som hundar

4-åringar saknar totalt tidsuppfattning, iallafall påstår mitt ex det.

Han följer inte umgänget enligt dom och vägrar lämna schema.

"Det är bara du som behöver veta om jag tänker komma eller inte. Vårt barn behöver inte veta något, för att h*n saknar tidsuppfattning."

H*n är ingen hund, hävdar jag...

Hur är tidsuppfattningen hos en 4-åring?

Orkar inte googla... är *arg* och vill ventilera lite.

• Svar på tråden 4-åringar saknar totalt tidsuppfattning precis som hundar
  • Maggis Nervis

Hmm.. Min fyraåring ahr rätt så klar tidsuppfattning... Det är därför det är svårare att skola in ex. en två-treåring på dagis för att det är då de skapar sig en tidsuppfattning. Min dotter är iaf helt på det klara med när det är morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Samt vilken veckodag det är. Det kallar jag tidsuppfattning Däremot så har hon inte riktigt koll på vad som är förrgår/övermorgon än.

Fuck Google, ask me
  • Viewsonic

Ja, det där med förrgår är knepigt. Undrar hur mycket som är brist i språk och brist i tidsuppfattning.

Säg att barnet frågar när pappa kommer nästa gång. Då menar han på att hon inte förstår skillnaden på en dag, en vecka, två veckor, eller ens en månad eller två. Umgänget är varannan vecka enligt dom. Nu har han hoppat över så många gånger att om han kommer nästa gång blir det 2 månaders glapp. Och hon skulle inte märka någon skillnad?

• Söderböna

Klart hon märker skillnad på två veckor och två månader!

För åtminstone vår plutta är veckor något överblickbart (hon kan veckadagarna och skillnad mellan vardag och helg). Två veckor är helt klart något hon förstår hur lång tid det tar. När det är saker hon ser framemot (exempelvis kalas), räknar hon själv ner. Hon kan vakna på morgonen och räkna upp hur många dagar det är kvar.

Månader däremot, är lååååååååångt, svårt att överblicka. Månader är lika svårgripbart som årstider. Skulle hon vänta sig något inom två veckor och det inte händer på två månader skulle hon bli väldigt besviken. Och tala om det för oss!

• Kina79

De flesta 4 åringar som ligger inom normalspannet i utvecklingen skulle nog märka skillnad på 2 veckor och 2 mån. I den åldern brukar de ju ha lite koll på 1-20 och kan räkna dagar. De har kanske lite koll på veckodagar.
    Nu är min tjej 4 år och 9 mån och hon har snorkoll!!! Hon har koll på vad som hände för ca 2 veckor sedan och kan referera till det; tex, förrförra helgen, då gjorde vi det.
    Hon vet att en vecka har 7 dagar, hon kan veckodagarna och hon kan räkna till 50.

Så att er dotter inte skulle märka eller notera nån skillnad om hon träffar sin pappa efter2 veckor eller 2 månader, det tycker jag verkar helt befängt! Det kan du berätta för din fd och sen tycker jag att ni ska ta upp detta med umgänge till diskussion, ev ihop med nån kunnig på området.
    Lycka till!

Söderböna skrev 2008-11-13 09:34:17 följande:
    Klart hon märker skillnad på två veckor och två månader! För åtminstone vår plutta är veckor något överblickbart (hon kan veckadagarna och skillnad mellan vardag och helg). Två veckor är helt klart något hon förstår hur lång tid det tar. När det är saker hon ser framemot (exempelvis kalas), räknar hon själv ner. Hon kan vakna på morgonen och räkna upp hur många dagar det är kvar. Månader däremot, är lååååååååångt, svårt att överblicka. Månader är lika svårgripbart som årstider. Skulle hon vänta sig något inom två veckor och det inte händer på två månader skulle hon bli väldigt besviken. Och tala om det för oss!
    jag håller med!
  • Viewsonic
    Kina79 skrev 2008-11-13 09:43:21 följande:
    De flesta 4 åringar som ligger inom normalspannet i utvecklingen skulle nog märka skillnad på 2 veckor och 2 mån. I den åldern brukar de ju ha lite koll på 1-20 och kan räkna dagar. De har kanske lite koll på veckodagar. Nu är min tjej 4 år och 9 mån och hon har snorkoll!!! Hon har koll på vad som hände för ca 2 veckor sedan och kan referera till det; tex, förrförra helgen, då gjorde vi det. Hon vet att en vecka har 7 dagar, hon kan veckodagarna och hon kan räkna till 50. Så att er dotter inte skulle märka eller notera nån skillnad om hon träffar sin pappa efter2 veckor eller 2 månader, det tycker jag verkar helt befängt! Det kan du berätta för din fd och sen tycker jag att ni ska ta upp detta med umgänge till diskussion, ev ihop med nån kunnig på området. Lycka till!
    Jag har funderat på att kontakta familjerätten, men de har ju ingen makt. Kanske han skulle respektera deras rekommendation att upprätta ett schema?
  • Bedhead

Mina fyraåringar har koll på vilken veckodag det är, särskilt om det är lördag!

• Kina79
    Viewsonic skrev 2008-11-14 14:12:18 följande:
    Jag har funderat på att kontakta familjerätten, men de har ju ingen makt. Kanske han skulle respektera deras rekommendation att upprätta ett schema?
    hade jag varit du skulle jag kontaktat familjerätten. De kan ju om inte annat hänvisa dig vidare vid behov. Eller hjälpa er att samarbeta.
  • minatre

Min fyra åring blandar ofta ihop igår och imorgon och igår kan betyda för en vecka sedan när han pratar. Men han har ganska bra koll ändå. Han frågar ofta vilken dag det är och viste imorse såklart att det var lördag idag Säger ofta tex att idag är det lördag, sedan är det söndag och sedan måndag och DÅ är det DAGIS Sedan fortsätter han med att det är tis och ons och dagis de dagarna med. Han säger då oxå att nu är det två kvar tills det är dagis...och menar då att det är två dagar kvar. Han brukar även säga att han är på dagis tre gånger och hemma fyra gånger och menar ju då att han är på dagis tre dagar i veckan och hemma fyra dagar i veckan.

Så jag tycker han har en viss tidsuppfattning men fortfarande inte riktigt koll. Det som är med fyra åringar är ju att tiden käns längre för dem än för oss. Vi kan säga att det är snart mat och mena om en timma, för barnet är det för abstrakt med snart och timmen käns som en evighet. Men tittar det tex på bullibumpa och man säger att maten är klar när bullibumpa är slut så käns det hanter bart för barnet och barnet har en känsla för hur länge bullibumpa brukar vara. Säger ni att pappa kommer sedan ngn dag så är det oxå för abstrakt för barnet och det käns som att han aldrig ska få träffa pappa och när pappa väl kommer så upplever barnet att det var en evighet sedan det träffade pappa sist. Kan ni skriva upp det i almenackan och visa här är vi idag och här kommer pappa så blir det mer hanterbart för barnet. Då känner barnet att det fins en början och ett slut på väntan. Fins där inte en konkret början och slut så upplevs det som en evighet....

Ju mindre barnet är desto viktigare är det med struktur och rutiner och detta just pga deras brist på att själva kunna strukturera sin tillvaro ordäntligt. Det större barnet som har en bra tidsuppfattning har ett mindre behov av struktur och rutiner då det själv strukturerar upp sin tillvaro.

• Viewsonic
    minatre skrev 2008-11-15 14:37:08 följande:
    Min fyra åring blandar ofta ihop igår och imorgon och igår kan betyda för en vecka sedan när han pratar. Men han har ganska bra koll ändå. Han frågar ofta vilken dag det är och viste imorse såklart att det var lördag idag Säger ofta tex att idag är det lördag, sedan är det söndag och sedan måndag och DÅ är det DAGIS Sedan fortsätter han med att det är tis och ons och dagis de dagarna med. Han säger då oxå att nu är det två kvar tills det är dagis...och menar då att det är två dagar kvar. Han brukar även säga att han är på dagis tre gånger och hemma fyra gånger och menar ju då att han är på dagis tre dagar i veckan och hemma fyra dagar i veckan. Så jag tycker han har en viss tidsuppfattning men fortfarande inte riktigt koll. Det som är med fyra åringar är ju att tiden käns längre för dem än för oss. Vi kan säga att det är snart mat och mena om en timma, för barnet är det för abstrakt med snart och timmen käns som en evighet. Men tittar det tex på bullibumpa och man säger att maten är klar när bullibumpa är slut så käns det hanter bart för barnet och barnet har en känsla för hur länge bullibumpa brukar vara. Säger ni att pappa kommer sedan ngn dag så är det oxå för abstrakt för barnet och det käns som att han aldrig ska få träffa pappa och när pappa väl kommer så upplever barnet att det var en evighet sedan det träffade pappa sist. Kan ni skriva upp det i almenackan och visa här är vi idag och här kommer pappa så blir det mer hanterbart för barnet. Då känner barnet att det fins en början och ett slut på väntan. Fins där inte en konkret början och slut så upplevs det som en evighet.... Ju mindre barnet är desto viktigare är det med struktur och rutiner och detta just pga deras brist på att själva kunna strukturera sin tillvaro ordäntligt. Det större barnet som har en bra tidsuppfattning har ett mindre behov av struktur och rutiner då det själv strukturerar upp sin tillvaro.
    Ja precis så tänkte jag. Vi har en planeringskalender som är superpedagogisk, men jag kan inte peka och visa "där kommer pappa" för han avbokar gång på gång sent kvällen innan eller tidigt på morgonen.
  • squipp

Skulle först svara att 4-åringen har dålig tidsuppfattningen eftersom hon inte förstår att det inte är onsdag i morgon t.ex.

Men när det handlar om veckor så fattar dom nog, såsom i att det känns länge sen.
    Just vid tillfället tror jag inte dom kan avgöra om 2 eller 4 veckor framåt i tiden är olika mycket.
    Men under dessa veckor känner dom ju att det gått lång tid mellan gångerna.

• Noran

Min 3,5 åring vet not inte skillnaden på 2 veckor och 2 månader. Men om man säger, pappa kommer efter lunch fattar han ju det. Och han vet vad som är idag, igår och imorgon.

Jag har oxå problem att jag inte vågar berätta när pappa kommer för det kan ju ändras huxflux.

Svar på tråden 4-åringar saknar totalt tidsuppfattning precis som hundar