• ÄngelnDennis

Detta med järndroppar

Hejsan! Jag undrar lite över järndropparna. Vi fick våran kille den 8 oktober. Han vägde 2770 och va 49 cm lång. Det läkarn sa om järndropparna var att han skulle börja med dem när han var 6 veckor gammal, Alltså nästa vecka. Han sa också nått om vikten och antal droppar. Tex, Om han väger 3 kg ska han ha 3 droppar, tror jag..

Är det nån som vet mer om detta?

• Svar på tråden Detta med järndroppar
  • Vinter04

Vet och vet, men vi ger då bara två droppar 2 gånger om dagen (2*2 droppar/dygn) trots att han idag väger nästan 7 kg. Vi började med en droppe två gånger om dagen... sen fick vi rek. om att öka till 2 droppar, men BARA om magen klarade det. Vi provade med 2 droppar och för oss gick det jättebra, men om nu magen hade kört ihop sig skulle vi ha gått tillbaka till en droppe. Kolla upp det där igen. Ring till närmaste barnsjukhus för att rådfråga. Om det är Niferex du syftar på...

En vuxenmagen kan också bli hård av extra järn i kroppen.

• Umetjejen79

Vår kille väger 7 kilo och får 7 droppar 2ggr per dag till han korrigerat är 6 månader.

• Tualisa

vi skall ge en droppe/kg kroppsvikt.. alltså nu 5 drp morgon och kväll upp till att hon är 1 år gammal. Men hon vägde så lite när hon föddes..

Lilla Alva är här
  • ÄngelnDennis

Okej, nu blev jag nog inte mkt klokare men eftersom läkarn sa att han skulle få antal droppar efter vikten så ger jag honom det och ser hur magen blir.
    Vi ska inte väga honom förrens på torsdag nästa vecka, och han ska börja med dem på måndag hade jag tänkt, men då tar jag bara hans vikt som han hade förra vecka ( 3760), 3 droppar morgon och 3 droppar på kvällen? Jag är väl inte helt fel ute nu?

Tur att ni finns här på fl

• Vinter04

Fick jag lära mig något nytt... nu blir jag lite irro på vår läkare. Tur att jag har krävt att få byta =) I morgon ska jag ringa och fråga varför vi bara ger 2 droppar två ggr om dan. Tack ÄngelnDennis för att du ställde frågan. Även jag fick ny kunskap. Min är inte korr. 6 månader än och vi ger Niferex för fullt...

• Tualisa

Du är helt rätt ute!

ÄngelnDennis skrev 2008-11-13 21:29:27 följande:
    Okej, nu blev jag nog inte mkt klokare men eftersom läkarn sa att han skulle få antal droppar efter vikten så ger jag honom det och ser hur magen blir. Vi ska inte väga honom förrens på torsdag nästa vecka, och han ska börja med dem på måndag hade jag tänkt, men då tar jag bara hans vikt som han hade förra vecka ( 3760), 3 droppar morgon och 3 droppar på kvällen? Jag är väl inte helt fel ute nu?Tur att ni finns här på fl
    Lilla Alva är här
  • ÄngelnDennis

Tack för era svar Då börjar jag på måndag.

Svar på tråden Detta med järndroppar