• sunshine82

Ischias och ryggont, skäl för sjukskrivning??

Hej

Jag är gravid i 18, snart 19de veckan, Jag har 2 problem, det 1a är att jag har sedan ett par veckor tillbaka fått ont i nedre delen av ryggen, alldeles nere vid svanken (rumpan), så jag har inte ont i övre delen av ryggen alls.

Jag har haft så ont så jag har knappt kunnat böja mig framåt eller sätta mig ner på huk. Saken är den att jag arbetar på ett gruppboende med handikappade.
    Alla går och står, men det är mycket böjande upp och ner, skulle va intressant hur många gånger om man skulle räkna. Men det är allt ifrån påklädning, hygien, plocka ur och i diskmaskin, gå med skurhinkar, damsuga, moppa, tvätta, bädda, städa, laga mat, i och ur skåp osv, ja ni förstår det är mycket böjandes upp och ner.

Det jag har märkt är att "ryggvärken" släpper när jag fått vara hemma och vilat. Nu har jag varit hemma från jobbet några dagar, för jag hade fruktansvärt ont. Gick liksom inte att jobba, kan inte be mina kollegor göra sådant jag inte klarar av, dessutom arbetar man ensam på morgonen och på kvällen. 

Så den värken släpper när jag fått vilat. Men så fort jag kommer tillbaka till jobbet igen och börjar med dessa rörelser så får jag ont igen. Jag ska arbeta till helgen, kan inte vara hemma mer nu, då ska jag arbeta lör och sön 10-21.30 manstodontpass alltså. Får se hur det går.

Sen till mitt 2a problem, är att jag har sedan 1,5 vecka tillbaka fått så kallad ischias värk, har aldrig haft det förut.
    I höger skinka från en punkt, strålar det ut, ner i benet. Det strålar inte längre än till knäet, och vad jag har läst så kan det vara "falsk" ischias eller ischias i samband med graviditet.
    Det gör så förbannat ont, jag kan knappt gå ibland, haltar mig fram. Det som är med denna värk, är att den har inte släppt på 1,5 vecka, så den verkar inte bli bättre av vila. 

Så hur  f-- ska man klara av att arbeta??  Om värken i nedre delen av ryggen kommer tillbaka så fort jag börjar arbeta, klarar väl några timmar att jobba om jag står ut, men sen är ryggen så kass, så jag inte kan göra något. Och sen ischias värken på detta då jag haltar mig fram.

Jag har ju läst och hört att försäkringskassan är så hårda, så även om jag blir sjukskriven av en läkare så kanske jag inte får ut någon ersättning, och jag kan inte vara hemma och inte få ut några pengar alls, det går liksom inte.

Så jag kanske måste jobba fram tills man får besked från försäkringskassan i så fall eller?? För man får ju bara vara sjukskriven 1 vecka hemma från jobbet va? Arbetsgivaren betalar väl bara 1 vecka, eller är det 2?? Om man har läkarintyg? Men det är väl flera veckors handläggninstid på försäkringskassan??

Jag har inte varit hos någon doktor ännu, verkar så meningslöst om man ändå inte får någon hjälp. Min barnmorska ska dock ringa upp mig under dagen, så får jag höra vad hon säger.

Om man ändå hade ett annat jobb, som man inte behövde röra sig så mycket, för jag vill ju jobba, men inte med den här värken.

Kan inte sova ordentligt för det gör så ont när jag ska vända mig i sängen.
    Kan tillägga att ishias värken gör inte ont när jag tex sitter helt stilla eller ligger, utan så fort jag ska röra mig, då kommer den värken. Men däremot ryggvärken, när den kommer så sitter den i hela tiden.

Tacksam för råd och stöd från människor som vet något om detta.

Mvh

• Svar på tråden Ischias och ryggont, skäl för sjukskrivning??
  • raspberryrevolution

tycker det låter som du har foglossning, och det kan man absolut blir sjukskriven, med tanke på ditt jobb. Ring sjukgymnasten på VC för en bedömning.

• sunshine82

Tack för tipset, har ringt sjukgymnasten nu, har fått tid på torsdag i nästa vecka. Så får vi se hur det går.

• raspberryrevolution

Hoppas du får hjälp, det är ju inte kul att gå ont. Lycka till med allt!

• ALO

tycker också det låter som foglossning. har också fått det, plus att jag också har ett fysiskt krävande jobb, så ska ringa läkaren imorgon för att se om det bli aktuellt med sjukskrivning. Önskar dig all lycka till iaf!

• Gwenjen

Stackars dig som fått det så tidigt för det låter precis som min foglossning. Jag har precis samma problem som du men jag jobbar på industri. Jag fick iof mina värsta smärtor i vecka 28. Jag blev inte sjukskriven mer än 25% för min läkare resonerade så att man kan inte vila bort det och man kan inte träna bort det så då kan man lika gärna jobba = Hon är dum i huvudet. Jag kan inte jobba för det gör för ont och det blir bättre när man kan vila om man behöver. Jag ansökte direkt om hel HP och fick det beviljat direkt ist. Det beror nog på vilken läkare man får om man blir sjukskriven eller ej. Sen ska ju FK godkänna det med. Jag håller verkligen tummarna för att du blir sjukskriven eftersom du inte kan få HP förrän du har 60 dagar kvar.

• sunshine82

Hej Har pratat med min barnmorska och hon tycker det låter som foglossning, har fått tid till deras läkare, men inte förrän om två veckor, den 25e. Hon trodde inte att det är några problem med sjukskrivning för min del, för det arbetet jag har. Men det är ju försäkringskassan som sköter utbetalningar, så jag hoppas dom godkänner det. Jag kanske måste in och jobba, då jag har varit sjukskriven från jobbet 3 arbetsdagar nu, och man får ju bara vara det 7 dagar utan läkarintyg, och intyget dröjer ju två veckor så.. Jag får väl plåga mig.. Ska även till sjukgymnast om en vecka, så får vi se vad hon säger. Ska ner i morgon o lämna urinprov efter en urinvägsinfektion för att se att det är borta helt, samt ska fråga efter ett bälte som tydligen ska hjälpa vid foglossning. Trist att sådant här ska komma så tidigt, jag vill ju jobba, men klarar det inte :(

• NaBas

Hej!
    jag har samma ont som du har haft det i mer än två veckor, ringde till min vårdcentral och berätta och jag jobbar på kontor så jag sitter hela dagarna, men hon sa att jag inte behövde vara sjukskriven för det för det första var det normalt samtidigt som hon ville att jag skulle äta typ 4 ipren per dag och jobba som vanligt...och så sa hon att jag ska ta en promenad på lunchen och sträcka på mig var 10:de minut..det börjar ju gå över men tycker jag hade behövt vila istället för att jobba bort värken i ytterligare två veckor..

• Lady Gaga
    NaBas skrev 2008-11-13 19:34:15 följande:
    Hej! jag har samma ont som du har haft det i mer än två veckor, ringde till min vårdcentral och berätta och jag jobbar på kontor så jag sitter hela dagarna, men hon sa att jag inte behövde vara sjukskriven för det för det första var det normalt samtidigt som hon ville att jag skulle äta typ 4 ipren per dag och jobba som vanligt...och så sa hon att jag ska ta en promenad på lunchen och sträcka på mig var 10:de minut..det börjar ju gå över men tycker jag hade behövt vila istället för att jobba bort värken i ytterligare två veckor..
    men man ska ju inte äta ipren som gravid?
    Bättre bly än illa fäkta
  • sunshine82

Nej ipren ska man ju verkligen inte äta! Så här står det på fass: Graviditet

Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination

Jag blev rekommenderad att äta alvedon eller panodil som innehåller paracetamol för det övergår inte till barnet. Men jag har bara tagit en panodil en gång mot fruktansvärd huvudvärk under graviditeten, men det hjälpte ändå inte, så jag har inte tagit några mer tabletter, vill helst inte göra det när jag är gravid.

Kommer vara hemma i helgen från jobbet och vila, kommer inte klara av två 12 timmars pass på raken i helgen, det går bara inte. Sen har jag bara två dagar kvar som jag kan sjukskriva mig utan läkarintyg. Men jag kommer ju få det så fort jag varit hos doktorn.

Har fått ett sådant där bälte nu och det känns faktiskt skönt, men det tar inte bort den så kallade ischias värken som jag känner.

• Lady Gaga
    sunshine82 skrev 2008-11-14 12:15:40 följande:
    Nej ipren ska man ju verkligen inte äta! Så här står det på fass: Graviditet Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination Jag blev rekommenderad att äta alvedon eller panodil som innehåller paracetamol för det övergår inte till barnet. Men jag har bara tagit en panodil en gång mot fruktansvärd huvudvärk under graviditeten, men det hjälpte ändå inte, så jag har inte tagit några mer tabletter, vill helst inte göra det när jag är gravid. Kommer vara hemma i helgen från jobbet och vila, kommer inte klara av två 12 timmars pass på raken i helgen, det går bara inte. Sen har jag bara två dagar kvar som jag kan sjukskriva mig utan läkarintyg. Men jag kommer ju få det så fort jag varit hos doktorn. Har fått ett sådant där bälte nu och det känns faktiskt skönt, men det tar inte bort den så kallade ischias värken som jag känner.
    Precis. Vilken lustig läkare som säger att en gravid ska ta ipren när det finns annat att ta isf.
    Jag käkade Dexofen under min förra graviditet just för att jag hade så ont av foglossningen och ischiasen. Och till natten tog jag en "sömndos". 1 panodil och 1 dexofen för att jag skulle få sova någorlunda bra iaf.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Gondola

Har samma problem:Jobbar som undersköterska på Sahlgrenska i gbg. Vi har oxå jätte tungt med patienter,tvättvagnar,matvaror och förråd mm. Har svin ont i ryggen typ varje dag på jobbet.Trots att jag går hos en sjukgymnast och har fått ett bäckenbälte så hjälper det mest med att vila hemma....
    kan inte heller riktigt med att be alla kollegor att göra ens arbetsuppgifter.
    Vet inte riktigt vad man ska göra....

• ALO
    Svar på #11
    En arbetsgivare måste enligt lag omplacera dig om det finns möjlighet. Har du pratat med dom om just förflyttning? För nåt skrivbordsjobb eller nåt kanske skulle kunna underlätta?
    Själv jobbar jag på Arlanda på bevakningen, där söker jag bilar/lastbilar och personer 12 timmar om dagen, och dom har precis nekat mig förflyttning, så pågrund utav foglossningen hoppas jag på att min läkare sjukskriver mig på måndag för jag håller på att gå under på jobbet.

Hoppas det går bättre för dig!
    Lycka till!
Svar på tråden Ischias och ryggont, skäl för sjukskrivning??