Ischias och ryggont, skäl för sjukskrivning??
Hej
Jag är gravid i 18, snart 19de veckan, Jag har 2 problem, det 1a är att jag har sedan ett par veckor tillbaka fått ont i nedre delen av ryggen, alldeles nere vid svanken (rumpan), så jag har inte ont i övre delen av ryggen alls.
Jag har haft så ont så jag har knappt kunnat böja mig framåt eller sätta mig ner på huk. Saken är den att jag arbetar på ett gruppboende med handikappade.
Alla går och står, men det är mycket böjande upp och ner, skulle va intressant hur många gånger om man skulle räkna. Men det är allt ifrån påklädning, hygien, plocka ur och i diskmaskin, gå med skurhinkar, damsuga, moppa, tvätta, bädda, städa, laga mat, i och ur skåp osv, ja ni förstår det är mycket böjandes upp och ner.
Det jag har märkt är att "ryggvärken" släpper när jag fått vara hemma och vilat. Nu har jag varit hemma från jobbet några dagar, för jag hade fruktansvärt ont. Gick liksom inte att jobba, kan inte be mina kollegor göra sådant jag inte klarar av, dessutom arbetar man ensam på morgonen och på kvällen.
Så den värken släpper när jag fått vilat. Men så fort jag kommer tillbaka till jobbet igen och börjar med dessa rörelser så får jag ont igen. Jag ska arbeta till helgen, kan inte vara hemma mer nu, då ska jag arbeta lör och sön 10-21.30 manstodontpass alltså. Får se hur det går.
Sen till mitt 2a problem, är att jag har sedan 1,5 vecka tillbaka fått så kallad ischias värk, har aldrig haft det förut.
I höger skinka från en punkt, strålar det ut, ner i benet. Det strålar inte längre än till knäet, och vad jag har läst så kan det vara "falsk" ischias eller ischias i samband med graviditet.
Det gör så förbannat ont, jag kan knappt gå ibland, haltar mig fram. Det som är med denna värk, är att den har inte släppt på 1,5 vecka, så den verkar inte bli bättre av vila.
Så hur f-- ska man klara av att arbeta?? Om värken i nedre delen av ryggen kommer tillbaka så fort jag börjar arbeta, klarar väl några timmar att jobba om jag står ut, men sen är ryggen så kass, så jag inte kan göra något. Och sen ischias värken på detta då jag haltar mig fram.
Jag har ju läst och hört att försäkringskassan är så hårda, så även om jag blir sjukskriven av en läkare så kanske jag inte får ut någon ersättning, och jag kan inte vara hemma och inte få ut några pengar alls, det går liksom inte.
Så jag kanske måste jobba fram tills man får besked från försäkringskassan i så fall eller?? För man får ju bara vara sjukskriven 1 vecka hemma från jobbet va? Arbetsgivaren betalar väl bara 1 vecka, eller är det 2?? Om man har läkarintyg? Men det är väl flera veckors handläggninstid på försäkringskassan??
Jag har inte varit hos någon doktor ännu, verkar så meningslöst om man ändå inte får någon hjälp. Min barnmorska ska dock ringa upp mig under dagen, så får jag höra vad hon säger.
Om man ändå hade ett annat jobb, som man inte behövde röra sig så mycket, för jag vill ju jobba, men inte med den här värken.
Kan inte sova ordentligt för det gör så ont när jag ska vända mig i sängen.
Kan tillägga att ishias värken gör inte ont när jag tex sitter helt stilla eller ligger, utan så fort jag ska röra mig, då kommer den värken. Men däremot ryggvärken, när den kommer så sitter den i hela tiden.
Tacksam för råd och stöd från människor som vet något om detta.
Mvh