• Ellianda

Din bästa kokbok?

Jag återvänder gång på gång till Anna Bergenströms kokböcker, särskilt "Nya Annas mat". I princip alla våra favoritrecept kommer därifrån, eller från hennes bok "Kärlek, Oliver och Timjan". Böckerna rekommenderas varmt, men nu skulle jag vilja ha tips på andra kokböcker som är riktigt bra.

Vilken är din eller dina bästa kokbok?

• Svar på tråden Din bästa kokbok?
  • littlemisstrouble

Mat för liv och lust - Margit eliasson & gunilla lindeberg

Goda recept som innehåller få kalorier.

Annars tycker jag rutiga kokboken har mycket bra inom basmatlagningen.

• annzah

Jag älskar Nigella Express - vet inte om den har kommit ut i Sverige än?

Annars tycker jag att Vår Kokbok är fantastisk.

• Millimina

Och jag skulle vilja ha tag i en bra italiensk kokbok.. Har hittat några små foldrar som Zeta givit ut, gratis på ica har vi fått dem. Och den som heter (duh!) Bönhörd är helt F A N T A S T I S K A recept i. Jag vill aldrig äta något annat! 

Men nu skulle jag vilja ge mannen en kokbok med fler spännande recept till jul.. Någon som har en idé?
    Snart är det jul. Danitra blir Effells tomte!
  • danitra

Den enda jag använder är Bonniers stora kokbok eftersom alla grundrecept finns där. Jag lagar nämligen väldigt sällan mat efter recept utan vill bara ha koktider, prep. sätt, grundrecept och liknande.

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Millimina

danitra. Jag som är helt handikappad i köket kan inte med bonniers stora, jag behöver vår kokbok till sådant! Jag blev helt aggro och vägrade laga annat än köttfärssås och gröt när jag hade den!! 

• danitra
    Millimina skrev 2008-12-01 00:28:46 följande:
    danitra. Jag som är helt handikappad i köket kan inte med bonniers stora, jag behöver vår kokbok till sådant! Jag blev helt aggro och vägrade laga annat än köttfärssås och gröt när jag hade den!! 
    Ha ha! Vad var det för fel på Bonniers?
  • Millimina
    danitra skrev 2008-12-01 00:29:23 följande:
    Ha ha! Vad var det för fel på Bonniers?
    Den var lite för mycket "mellan tummen och pekfingret" för min del. Den utgick från att man kunde en del grundläggande saker.. som att koka ägg...hrm.. Eller typ visste vad som var ryggsida på en fisk.. Eller något. Jag minns att jag blev arg iaf!  
  • danitra
    Millimina skrev 2008-12-01 00:31:00 följande:
    Den var lite för mycket "mellan tummen och pekfingret" för min del. Den utgick från att man kunde en del grundläggande saker.. som att koka ägg...hrm.. Eller typ visste vad som var ryggsida på en fisk.. Eller något. Jag minns att jag blev arg iaf!  
    Jag har kanske lite högre mat-IQ än du?
  • Millimina
    danitra skrev 2008-12-01 00:33:32 följande:
    mm, alltifrån imbecilla 69 till geninivån på 155.. Högre än min lär den vara! Innan jag träffade min man åt jag välling, smörgåsar, fil, gröt, köttfärssås, korv och örtagårdsstek med hasselbackspotatis (!) Fast jag kan baka av någon outgrundlig anledning
    (håhå, inte svårt att lista ut varför...:--))
    Ok, jag _kan_ laga mat. Jag kan labba på ett forskningslabb ju! Bara det att de som skrev kokböckerna inte är slaviska receptföljare eller goda pedagoger. Väljer att se det så! Dessutom säljs inte inspiration på burk. Det är så tråååååkigt att laga mat!
Svar på tråden Din bästa kokbok?