• Marääng

"Knottrig" madrass från ikea. Ska knottrorna var uppåt eller neråt????

Har en pojke på 2 ½ månad och ska börja ha honom i spälsängen.
    Har ingen bäddmadrass, så undrar om den knottriga sidan på madrassen ska vara uppåt mot barnet eller neråt??

Fick ett tips att ha ett täcke som barnet kan sova på och ett som vanligt täcke, istället för bäddmadrass, men vet inte om det räcker som underlag??

=)

• Svar på tråden "Knottrig" madrass från ikea. Ska knottrorna var uppåt eller neråt????
  • Rhonda Breeze

Ha ha jag har alltid trott att knottrorna skulle vara neråt

• TvåTrollsMamma

Vi har en sådan madrass, man ska väl ha knottriga sidan uppåt?
    Vi har iaf haft det sedan sonen var nyfödd, någon gång haft knottriga sidan neråt av misstag.
    Har heller aldrig haft en bäddmadrass. Beror kanske lite på, tror våran madrass kostade ca 300kr på Ikea.

• elektra1

om du menar en sådan madrass som är till för varmt och kallt?
    Med stora bullar, eller vad man ska säga.
    Då är det uppåt på sommaren. Nedåt på vintern.

• Fam Lycke Svedberg

Det knottriga är uppåt som gäller, för bekvämare liggning iom spädbarn ligger ganska mycket.. Det är knottrarna som gör att kroppen inte får sån tyngd..

• Stargirl

Uppåt....

*~Bugaboo RULES~*
  • Phlippan87

uppåt i början, neråt när bebisen blir tyngre...
    knottrorna gör att madrassen blir mjukare på den sidan.
    funkar utmärkt åt vilket håll som helst, men som sagt, i början bör madrassen vara neråt... lite beroende på hur länge barnet använder madrassen men räkna med att knottrorna funkar kanon i ca 1 år iaf...

• bambigirl

När det är varmt och sommar ska knottrorna vara uppåt,när det är kallt och vinter ska de vara nedåt. Om man har en varm bebis är det ju lämpligt att ha knottrorna uppåt jämt och tvärtom.

• elektra1
    bambigirl skrev 2008-11-13 11:11:47 följande:
    När det är varmt och sommar ska knottrorna vara uppåt,när det är kallt och vinter ska de vara nedåt. Om man har en varm bebis är det ju lämpligt att ha knottrorna uppåt jämt och tvärtom.
    Precis! Det är ju det knottrorna är till för. Att det blir svalare med dem uppåt.
    Vi köpte inte våran på ikea. Man kanske inte får så bra info där?
    Vi köpte våran för 1000 kr på en barnaffär.
  • Pinky81
    Svar på #7
    elektra1 skrev 2008-11-13 10:30:57 följande:
    om du menar en sådan madrass som är till för varmt och kallt?Med stora bullar, eller vad man ska säga.Då är det uppåt på sommaren. Nedåt på vintern.
    Detta har jag åsså hört... Har tom för mig att det stod på infolappen som satt på madrassen när vi köpte den?!?!
    Kanske tom står på hemsidan?

Vi har kört knottrorna uppåt hittils iaf... Har ingen bäddmadrass, har haft plastad froté då dottern kräktes till för en månad sen.. å sen dra på lakan uppepå!

/Pinky81
  • Mamma 0406

Hm, intressant!

Det där med att de ska vara uppåt när det är vfarmt och nedåt när det är kallt, gäller det även madrassen till juniorsäng från Ikea som också har sådana där bubblor? Våra barn har nämligen varsin sådan madrass och de har alltid bubblorna uppåt.

• bambigirl

Mamma0406: Ja, det gäller nog alla såna madrasser. Jag har för mig att det stod så på ikea när vi köpte vår eller om det var på lappen som var med.

• Mamma 0406
    bambigirl skrev 2008-11-13 12:32:24 följande:
    Mamma0406: Ja, det gäller nog alla såna madrasser. Jag har för mig att det stod så på ikea när vi köpte vår eller om det var på lappen som var med.
    Okej då har jag missat det. Ska komma ihåg att vända dom till sommaren då!
  • delfii

Vi hade knottrorna uppåt till vår 3-åring när han var liten men när vi vände på madrassen började han sova ordentligt. Till vår lilla tjej har vi knottrorna neråt och hon sover gott. Om det är värme det handlar om så gör man väl det som ens barn verkar trivas bäst med för då spelar det väl egentligen ingen roll, eller?

• Miss Lau

Intressant, jag som alltid varit övertygad om att knottrorna ska vara neråt.

Svar på tråden "Knottrig" madrass från ikea. Ska knottrorna var uppåt eller neråt????