• SilentStar

Hur stavar du detta ordet?

Gick förbi en butik imorse som hade satt upp stora skyltar där det stod "NU ÄR DET DAX"

Blev lite konfunderad, stavas det verkligen så?

Jag skriver iallafall "dags".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavar du detta ordet?
  • TildaoEmmasMamma

Jag skriver båda, beroende på i vilket samanhang...:)
    skriver jag ett sms till en kompis blir det ju dax, men om det är något på jobbet får man väl skärpa sej lite...då blir det dags.

• Skrik och Panik

När jag chattar eller skriver MSN kan det bli dax, annars dags

• silvert

Jag skriver alltid "dags". Och efter "detta" skriver jag substantiv i obestämd form

• Tecken

Jag skriver dags. Men ibland vill jag verka lite fräck och då skriver jag "dax" *not*

• studentbruttan29

Dags om det är viktigt att jag stavar rätt, men dax om jag smsar o likande.

• Butterscotch
    silvert skrev 2008-11-13 12:25:28 följande:
    Jag skriver alltid "dags". Och efter "detta" skriver jag substantiv i obestämd form
    Samma här
  • Esthery

Jag svarade "dags" för det är så det ska stavas men det händer att jag skriver "dax". T.ex då jag jobbade som församlingspedagog och skulle göra utskick till konfirmanderna.. för att skoja till det lite, är antagligen det dom försökt göra.

• tofflisar

i informella sammahang som vid tex sms, msn-chat etc skriver jag ofta oxå (också), dax (dags), iaf (i alla fall) etc.. Tror att språket kommer ändras med tiden. Läste tex att det numera är ok att skriva jos istället för juice.

• Tecken
    tofflisar skrev 2008-11-13 19:48:31 följande:
    i informella sammahang som vid tex sms, msn-chat etc skriver jag ofta oxå (också), dax (dags), iaf (i alla fall) etc.. Tror att språket kommer ändras med tiden. Läste tex att det numera är ok att skriva jos istället för juice.
    På teckenspråk tecknar man/bokstaverar man juice som J-O-S. Iaf här i Sthlm, kanske är dialektalt?
  • giftgrodan
    tofflisar skrev 2008-11-13 19:48:31 följande:
    snarare är det numera INTE ok att säga jos (om man antar att det är SAOL som anger om något är ok eller inte). I SAOL från 1974 finns "jos" med men numera är det borttaget, eftersom ingen använde det.
  • tofflisar

Så här var det.
    I SAOL som kom ut 1950 var uppslagsordet juice.
    I SAOL från 1973 stod det både juice och jos som alternativform.
    I SAOL från 1986 envisades redaktionen trots glåpord med båda formerna: juice och jos.
    I SAOL som kom ut 1998 hade någon gett upp kampen: juice stod som ensamt uppslagsord.
    I SAOL från i år står det fortfarande juice ... men ryktet säger att ett återupptagande av jos i SAOL inte är långt bort

Svar på tråden Hur stavar du detta ordet?