• LHUF

Hur räkna barns andetag? Förkylt barn

Måste fråga. Min tjej har varit förkyld i 2 veckor nu. Har varit hos doktorn 2 gånger då hon har en sådan hosta när hon sover och jag tycker hon andas lite mer än vanligt. men hon har ingen infektion och det låter bra i lungorna när dom lyssnar och hon har normal andningsfrekvens.

Dom sa att normal andning för små barn är 50 andetag i minuten. Men är det jämt? när dom sover så går ju andningen ned och när dom leker eller är arga och ledsna andas hon ju fortare.  
    Tycker det är så svårt när dom är så här små hur man skall tolka deras signaler. Hon har inte haft feber alls under dessa veckor och varit ganska pigg och leker och äter bra. Men jag nojjar gärnet på andningen. Inget jag tänkt på förrut men nu när hon är förkyld så tänker jag mer på det.
    Men eftersom 2 läkare tittat på henne och sagt att det låter ok så borde det väl vara det?
    Tilde 080319
  • Svar på tråden Hur räkna barns andetag? Förkylt barn
  • Tvåbarnsmorsan

Vad får hon mot hostan? Min dotter har också varit förkyld och har hosta i över 2 veckor!

• EsMamma

När vi räknat andetag har vi gjort det när E sovit. För som sagt, är de vakna och i gasen så varierar det väldeliga.

50 andetag låter lite mycket, jag har för mig att vi hört 30-40 (i vila) för en 2-åring. 24-25 andetag är en siffra jag tycker mig komma ihåg från våra räkningar på E (E har alltså legat på 24-25 andetag när han sover).

Hosta kan ju vara väldigt segt och långdraget utan att det är någon allvarlig infektion bakom.

• Hervor 1

I vilka situationer är det hennes andningsfrekvens ökar då? Eller är det hela tiden som du tycker att hon snabbandas?

• LHUF

det stod på ngn sida och läkarna har sagt att 50 var normalt för ett spädbarn och 40 för barn över 1 år. 

hon fick bricanyl för at vidga luftrören på natten.
    hon andas ju lugnare när hon sover så det är ju inte hela tiden. Men hon flaxar och håller på så det är svårt att få henne att vara stilla och kolla i c.a 15 sek 
    Tilde 080319
  • Busbellan

Kolla hennes andetag när hon är lugn och avslappnad så får du det resultat som stämmer bäst.
    Ca 50 andetag i minuten tror jag är ganska normalt vid förkylning

Mamma till Nora, August och Ella
  • LHUF

ja nu hostar hon inte så mkt längre och snoret är nästan borta men jag tycker det låter som hon är "svullen" i luftrören om man kan säga så. 

Varför andas dom snabbare vid sjukdom egentligen?
    Tilde 080319
  • LHUF
    Nogula skrev 2008-11-13 12:05:16 följande:
    Kolla hennes andetag när hon är lugn och avslappnad så får du det resultat som stämmer bäst. Ca 50 andetag i minuten tror jag är ganska normalt vid förkylning
    då blir ju det när hon sover för annars är hon i gasen ganska mkt.. försökte lägga mig och mysa lite innan lunch för att lugna henne men hon skall bara snurra runt och hålla på
    Tilde 080319
  • Busbellan
    LHUF skrev 2008-11-13 12:03:39 följande:
    det stod på ngn sida och läkarna har sagt att 50 var normalt för ett spädbarn och 40 för barn över 1 år.  hon fick bricanyl för at vidga luftrören på natten. hon andas ju lugnare när hon sover så det är ju inte hela tiden. Men hon flaxar och håller på så det är svårt att få henne att vara stilla och kolla i c.a 15 sek 
    När min dotter låg på sjukhus som nyfödd så kollades alltid andningsfrekvensen när hon var avslappnad. Började hon röra på sig och andas ojämt så började de om att räkna när hon var avslappnad igen.
    Så jag tycker absolut du kan gå efter andningsfrekvensen hon har när hon sover.
  • LHUF
    Nogula skrev 2008-11-13 12:07:05 följande:
    När min dotter låg på sjukhus som nyfödd så kollades alltid andningsfrekvensen när hon var avslappnad. Började hon röra på sig och andas ojämt så började de om att räkna när hon var avslappnad igen. Så jag tycker absolut du kan gå efter andningsfrekvensen hon har när hon sover.
    okej, skall kolla sedan när hon är lite lugnare.
    man är ju nojjig som första gångs mamma
    Tilde 080319
  • Hervor 1
    LHUF skrev 2008-11-13 12:03:39 följande:
    det stod på ngn sida och läkarna har sagt att 50 var normalt för ett spädbarn och 40 för barn över 1 år.  hon fick bricanyl för at vidga luftrören på natten. hon andas ju lugnare när hon sover så det är ju inte hela tiden. Men hon flaxar och håller på så det är svårt att få henne att vara stilla och kolla i c.a 15 sek 
    Jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig, din dotter har ok lungor enl. 2 läkare, hon har en helt normal andningsfrekvens, hon syresätter sig fint tycks det som och hon är inte påverkad.
    I samband med infektioner så är luftvägarnas slemhinnor ofta lite svullna, då kan det vara skönt med lite högläge istället för att ligga helt plant och sova. - ett tips bara
  • LHUF
    Nogula skrev 2008-11-13 12:12:15 följande:
    Man får vara nojig, det är helt normalt
    jo det är ju det, men det är ju läskigt om dom andas mkt.. vet inte vad som kan hända iofs, men kroppen frå väl för mkt syre?    
    men när hon kollade i halsen igår så såg den inte svullen ut eller ngt så jag vet inte varför hon andas lite mer.. men det är kanske för att hon har en infektion
    Tilde 080319
  • LHUF
    Hervor 1 skrev 2008-11-13 12:13:58 följande:
    Jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig, din dotter har ok lungor enl. 2 läkare, hon har en helt normal andningsfrekvens, hon syresätter sig fint tycks det som och hon är inte påverkad. I samband med infektioner så är luftvägarnas slemhinnor ofta lite svullna, då kan det vara skönt med lite högläge istället för att ligga helt plant och sova. - ett tips bara
    tack  ja sängen är i höglöge, men hon har varit lite gnällig de sista nätterna så hon har sovit hos oss.. men försöker lägga en kudde under så hon kommer upp lite.
    Tilde 080319
  • Busbellan
    LHUF skrev 2008-11-13 12:14:09 följande:
    Barn blir ofta lite snabbandade när de har nån infektion av något slag.
    Att de är snabbandade kan tyda på att de helt enkelt behöver jobba lite extra för att syresätta sig ordentligt. Blir de alldeles för snabbandade så kan det bli jobbigt att t.ex äta eftersom all energi går åt till att andas.
    När min dotter var nyfödd så sondmatades hon eftersom hon hel enkelt bara kunde koncentrera sig på andningen, men då hade hon en andningsfrekvens på över 150
  • Hervor 1
    LHUF skrev 2008-11-13 12:16:12 följande:
    Slemhinnesvullnad i luftvägarna kan ge en lite försämrad syresättning, det kan ju vara därför som hon andas lite snabbare nu - för att kompensera. Men som sagt, det är inte ovanligt och inte farligt. Hon låter ju som pigg och glad trots sin förkylning!
Svar på tråden Hur räkna barns andetag? Förkylt barn