• Lillevida

Varför följer min hund efter mig??

Har en "valp" på snart 6 månader. Han följer efter mig heeeela tiden i lägenheten! Får snart spelet! Blir hypernervös ju.. Varför gör han så?? Vad vill han?

Förstår att de inte e lätt för er att veta, så denna frågan ställer sig främst till dom som e duktiga på hundars beteende..

• Svar på tråden Varför följer min hund efter mig??
  • riot

Haha. Mina föräldrars tik på 1,5 följer fortfarande efter min mor var hon än går, in på toaletten med. Stänger man dörren så krafsar hon. Jag tror helt enkelt att en del hundar är med mer än andra, mina föräldrar har tre och alla har ju olika beteenden. Ingen är dock varken understimulerad eller överstimulerad så det finns ingen logik i att just tiken ska vara så nära hela tiden.

Någon mer utförlig förklaring har säkert någon annan.

• Miss E

Det är typiskt valpbeteende, och det handlar om att hsn gillar dig, vill vara med dig!

Men är det något som du vill få bort, så är det bara börja träna bort det.
    Har ni börjat träna lite ensamhets-övningar?

Min hund vart likadan innan o det slutade med att vi inte kunde lämna henne ensam hemma, inte ens i 10min, utan att hon fick spel, så vi var tvungna att börja träna bort det.

(¯`°?.¸ ღ♥ v.31! Jag Väntar En Liten PRINS!♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lolagumman

vår hund gör också så, hon följer mig som en skugga överallt... Jag märker inte ens av det mera, jag har blivit så van. Vår hund är snart 6 år. Jag tror hunden vill vara nära sin ledare helt enkelt. Vad är det för ras på din hund? Jag tror vissa hundraser är "värre"
    Vi har garaget i anslutning till vårt hus, i garaget har vi en extra frysbox. En dag gick jag dit och hämtade en grej ur frysen. Hunden följde såklart med, men jag lade inte märke till henne. Efter några timmar började jag fundera... hmm.. var är hunden? Då satt stackarn kvar i vårt kalla mörka garage. Hon hade inte gett ett enda ljud ifrån sig så vi hade inte märkt att hon var borta. Stackarn...

• Shagwell

Hur gammal är valpen? Försök att platslägga henne lite då och då. Låt henne stanna utanför toaletten när du går in där osv små steg i början och korta stunder för att utöka när det fungerar. Gör ingen stor affär av det hela när du kommer in igen.
    Många hundar har problem med att vara själva så det är bra att träna i god tid i lugn och ro!
    En hund vill ju följa sin flockmedlem/ledare men det är du som ska bestämma när och hur, inte hunden.

kram

• Okaa san

valpar gör så, endel vuxna hundar också, oftast går de över efter mja.. 2 år kanske :P helt olika fårn hund till hund! men våra schäffer hundar följde alltid med oss vart vi än gjorde.

Life i fragile
  • Lolagumman

tjejen24: Även om vår hund följer efter mig hela tiden när jag är hemma så har hon aldrig haft några problem med att vara ensam. Jag ser ingen orsak till att träna bort detta med vår hund. Hon vill ju vara med mig och då får hon väl det!

• Valandur

För att valpen vill vara med dig!
    Valpen känner sig trolivtvis mest trygg i ditt sällskap, trivs och framförallt vill vara med där det händer!

• qattla

Kan bero på osäkerhet hos hunden. Den är inte säker på att du finns där om den släpper dig med blicken. Dåligt självförtroende med andra ord.

Sen kan det också bero på att hunden (främst då den är vuxen) inte anser att du är kapabel att vara flockledare och därför tar hunden på sig ett ansvar när det gäller att skydda dig (eftersom du enligt den förmodligen inte kan göra det själv).

Svårt att säga utan att ha studerat hunden "i vardagen" men det är hur som helst beteenden som måste tränas bort för att få en stabil hund.

Hur du ska gå till väga kan du få råd med inne på tex vovve.net. Jättebra sajt för oss hundmänniskor. :)

• Valandur

Att hunden skulle försöka vara flockledare är inget jag tror på.

Äh, det är väl ingenting konstigt med att hunden vill vara med! Han är ju dessutom en valp. Och valpar är väl inte direkt kända för att ligga på hallmattan hela dagarna?

• Miss E
    Svar på #8
    Det vart precis så jag menade med.
    Även fast det går att lämna hunden ensam så är det ett beteende som i slutändan kan vara ganska ohälsosamt för en hund.

Har jobbat ideelt med hundar i snart 9år och ser ofta det mönstret hos en hund som är osäker.
    (¯`°?.¸ ღ♥ v.31! Jag Väntar En Liten PRINS!♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Varför följer min hund efter mig??