• Aleakim

Nybörjare! Har massakerat min syren-dör den nu? När plantera solrosor?

Har som sagt massakerat min syren- klippt ner den till halva storleken ungefär.. den va ca 3,5 m hög. Dör den nu? När planterar man solrosor? Och färgar dom av sig på fasaden? (kanske en jättedum fråga..) hur gör man med växthus? har ett med en massa gamla torra "växter" i. Tänkte odla potatis, morötter etc. kan man plantera syren i grus? (har gjort d o undrar om den e död nu?) Tacksam för tips o ideer!

• Svar på tråden Nybörjare! Har massakerat min syren-dör den nu? När plantera solrosor?
  • Intelligenti pauca

Din syren kommer att växa fort som attan.Det går inte att döda syrener.Klipper du ner dem så växer de upp igen till/under nästa säsong.

• AnneSophie

Syrener är väldigt svåra att ta död på generellt (min uppfattning). Vi kapade ner gamla syrener från 3,5-4 meter till 15 cm under april för ett par år sedan.  Jag trodde att det kanske var kört (min pappa var lite för entusiastisk med sågen), men icke. Dom växte som galet under senvåren och vi har kapat dom två gånger/år under flera år nu för att få häcken riktigt tät. Dock blommar den inte, men det beror ju på att vi klipper av blomknopparna när vi trimmar den.
    Våra syrener växer i....ja jag vet inte riktigt. Dom växer ovanpå en stenmur med sällskap av lite ynka sand och jord. Och det verkar ju funka bra.

Resten av frågorna kan nog någon annan svara på.

«

»
  • rosyposy

Solrosor planterar du på våren/försommaren. Beror lite på hur varmt det är men i maj brukar funka.
    De färgar inte av sig på fasaden.

Växthuset... beror ju helt på vad du vill göra, men du kan ju odla melon och andra värmekrävande växter där. Rensa ut det du inte vill ha och sätt sedan igång med att planera vad du vill ha i det.

Morötter och potatis odlas lämpligast på någon jordplätt utomhus som är så fri från sten som möjligt.

Syrenen kan helt klart överleva det mesta, men ENBART grus är inte så troligt att den pallar, den behöver ju trots allt näring och vatten som finns i jorden.

Länktips: www.odla.nu

• Aleakim

Tack så mkt för hjälpen allihopa!

• Aleakim

konstig fråga igen.. odla utomhus.. gräver man typ upp jorden o vänder den eller ska man köpa nån sorts jord o lägga ut? o i växthus? gräver man upp det som är o lägger o ny jord?

• rosyposy
    Aleakim skrev 2008-11-13 13:06:22 följande:
    konstig fråga igen.. odla utomhus.. gräver man typ upp jorden o vänder den eller ska man köpa nån sorts jord o lägga ut? o i växthus? gräver man upp det som är o lägger o ny jord?
    Det beror på vad det är för jord. Om den är näringsrik och inte för sandig, stenig eller lerig så går det utmärkt att bara gräva upp och vända jorden. Med fördel så kompletterar man med några säckar gödsel som man blandar ner i jorden.
    Är det dålig jord så kan man fylla på med bra jord, och ta bort den dåliga om det behövs.
  • atelli

alea; det beror lite på vilken sorts jord du har ute och i växthuset. Kan behöva jordförbättras på olika sätt. Men generellt så behåller du den jord du har och blandar ut den med "dynga" eller med torv eller något

• Aleakim

oki tackar! bajs alltså... ska fixa det! men..hur vet man om man har dålig jord?

• rosyposy
    Aleakim skrev 2008-11-13 14:11:19 följande:
    oki tackar! bajs alltså... ska fixa det! men..hur vet man om man har dålig jord?
    Det lär man sig genom efarenhet
    Faktiskt jättesvårt att svara på. Men kanske du har någon odlingskunnig granne du kan be om råd.
  • Rigmor Mortis

Syrener tål nästan vad som helst. Vi satte en syrenhäck i stenhård, hårt packad lerjord (f.d. parkering), det behövdes järnspett för att göra groparna. Groparna blev 15 cm djupa och ca 20 cm i diameter. De fylldes med plantjord (billig skit, sån där "5 säckar för 1000:-") innan plantorna sattes. Plantorna var rotskott från vår syrenbuske, den största var 30 cm hög. Ingen av dem hade särskilt mycket till rötter. EN planta dog, resten tog sig. Visst växte de långsamt, men de växte!

• Karlsson

Inte dör syrénen men om jag vore du så skulle jag kapa ner den helt istället. För den kommer bara bryta nytt vid beskärningsstället alltså kommer du få fula kvastbildningar där och mer och mer kalt nertill. Tar du den 10-15 cm från marken kan den börja om från början istället (föryngring kallas det för), mycket snyggare

Bara grus är ju inte så bra i längden för någon växt. Det finns inte tillräckligt med näring i grus och vattnet hålls inte kvar så det blir väldigt torrt under sommaren. Så blanda upp gruset med jord.

• VIXIE

Kan rekommendera en jättebra bok i detta ämne. "Den goda jorden" av Philippe Plöninge
    Där står det om olika jordar och vad du gör med dem,köpte min billigt på ICA Maxi
    ,

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • grynet80
    EKJ76 skrev 2008-11-13 17:59:40 följande:
    De fylldes med plantjord (billig skit, sån där "5 säckar för 1000:-") innan plantorna sattes.
    Yeah right, billig skitjord 1000 spänn!!

Man ska byta ut jorden i växthus varje år för det kan finnas sjukdommar i jorden. Det är jättebra att gödsla med hästskit men tänk på att den måste vara färdigbrunnen = legat i något/några år.
    Men morötter ska inte ha massor med gödsel o jorden, de kan få flugor då.
  • Rigmor Mortis
    grynet80 skrev 2008-11-16 09:04:51 följande:
    Yeah right, billig skitjord 1000 spänn!!
    Haha aj fan, det där såg jag inte
  • annmin

Det är ofta bättre att kapa en tredjedel av syrenen varje år. Då har man en helt föryngrad buske efter tre år men ändå blommor hela tiden. Dessutom blir det inte så galet mycket rotskott kring busken.

• Karlsson

Helt rätt Men nu är skadan redan skedd så då skulle jag ändå rekomendera en total föryngring. Det är inte snyggt med syrener kapade på mitten.

Och som förtydligande så menar du att man tar bort en tredjedel av antalet grenar helt och inte en tredjedel av höjden. Så ingen missförstår alltså

annmin skrev 2008-11-17 19:09:55 följande:
    Det är ofta bättre att kapa en tredjedel av syrenen varje år. Då har man en helt föryngrad buske efter tre år men ändå blommor hela tiden. Dessutom blir det inte så galet mycket rotskott kring busken.
  • annmin

Man kan inte vara för tydlig, tack!

Karlsson skrev 2008-11-17 20:13:02 följande:
    Helt rätt Men nu är skadan redan skedd så då skulle jag ändå rekomendera en total föryngring. Det är inte snyggt med syrener kapade på mitten.Och som förtydligande så menar du att man tar bort en tredjedel av antalet grenar helt och inte en tredjedel av höjden. Så ingen missförstår alltså
Svar på tråden Nybörjare! Har massakerat min syren-dör den nu? När plantera solrosor?