• nosuperfreak

Julmarknader i Östergötland

Är det någon som vet vart vi kan åka på en riktigt trevlig julmarknad i år. Det kommer bli jag min dotter på 3.5 år, min sambo och syrrans barn på 8 resp 10 år. Antagligen kommer mormor också följa... och vem vet mer vilka.

Jag vill hitta en julmarknad som passar alla.. gärna där barnen får göra ljus, åka hästsläde baka pepparkakor och pyssla. Finns det en sån markanad här i östergötland?

• Svar på tråden Julmarknader i Östergötland
  • MyDignity

Kolla upp Ekenäs slott! Ligger mellan Askeby & Björsäter, om jag minns rätt
    De brukar ha en (stor el flera?) marknader. Tyvärr har jag ingen länk, men Googla!
    Sedan vet jag att Gamla Linköping brukar ha, Söderköping är ju en liten mysig stad så de borde ha julmarknader.
    Samt som, googla så får du svar

• Jalapeno

Jul i gamla linköping
    fr.o.m:2008-12-02 till 2008-12-03
    Tid: läs mer -
    Län: Östergötlands Län
    Kommun: Linköping
    Plats: Gamla Linköping
    Passar ålder: 0 år och och uppåt.
    Upplev gammaldags julstämning och jultraditioner!
    Bl.a. visas pepparkaksbak i järnspis, ljusstöpning, ostystning och kristyrtillverkning.
    Det är även dans kring granen kl. 10.00 båda dagarna.
    Kl. 18-20 kan ni hälsa på hos Tomten. Inne i Bryggaregården, vid brasans sken, gör han sina sista förberedelser inför julen.

• Jalapeno

20-23 november, Julmarknad på Kornettgården

På Kornettgården, nära Vreta Kloster, visar och säljer hantverkare sina alster, julgodis m.m. Kaffeservering med hembakat bröd. Torsdag kl 12-17, fre,lör, sön kl 10-17. Kornettgården

23 november, Julmarknad Brådtom Sluss, Norsholm
    Julmarknad med ett trettiotal hantverkare. Musik och korvgrillning är bara en liten del av vad som erbjuds. Kl 11-17, fri entré. www.bradtomsluss.se

28-30 novemer, Adventsmarknad i Söderköping
    Julskyltning på sta´n, utställninar, julpyssel, Lions marknad, lotterier, tomteparad, dans kring granen, glögg och kaffeservering, julshow med barn och ungdomar, ponnyridning, presentation av Luciakandidater, Adventsmässa m.m. Arrangör Söderköpings Turistbyrå

29-30 november, Jul och ljus i Norrköping
    Julmarknad i det unika Industrilandskapet och fullt med utställare i Värmekyrkan. Besök av Kolmårdstomten. Adventsljusstakens första ljus tänds på Värmekyrkan. Upplev Norrköping

29-30 nov, 6-7 dec, Grefvens Tomteverkstad i Lokverkstan, Motala
    Hela Lokverkstan inredd i miljö som tomtarnas verkstad. Försäljning av hantverk, lotterier, fiskdamm, tomteorkester, tomtefar läser sagor för barnen, glögg, saft, pepparkakor, kaffe m.m. Öppet kl 13-18, entré vuxen 25:-. Arrangör: Föreningen " I Grefvens Tid", tel 070-219 96 19.
    30 november, Julmarknad i Motala hamn
    Julskyltning och stämningsfull julmarknad i hamnen och på torget kl 11-16. Lotterier, försäljning, glögg m.m. Tel 0141-21 22 20 www.motalahamn.se

30 nov och 7 dec, Adventsmarknad i Gamla Linköping
    Lions traditionella julmarknad med försäljning på gator och torg kl 11-16. Information 013-12 11 10.

2-3 december, Jul i Gamla Linköping
    Upplev gammaldags julstämning, jultradition och historiskt uppdukade julbord i museihemmen i Friluftsmuseet Gamla Linköping. Dans kring granen kl 10 båda dagarna. kl 18-20 kan ni hälsa på hos Tomten inne på Bryggaregården. Vid brasans sken gör han sina sista förberedelser inför julen. Tid: kl 9-11.30, 13-15 och 18-20. Information 013-12 11 10.

6-7 december, Jul på Löfstad slott, Norrköping
    Slottet är julpyntat, ljusen är tända och det doftar av nybakade pepparkakor från slottsköket. Ljusstöpning, försäljning av lokalproducerad mat och hantverk. Entré 60:-. www.lofstad.nu

6-7 december, Julmarknad på Norrköpings stadsmuseum
    Traditionell julmarknad med försäljning, musik, glögg m.m. kl 11-16. Fri entré. Kontakt 011-15 23 20.

• nosuperfreak

Tack så mycket för alla svar...
    Antagligen kommer det nog bli Ekenäs slott- (för mej), söderköping- (för barnen) och gamla linköping - (för tradition)..

• nosuperfreak

Glömde säga God Jul och Gott Nytt År!

Svar på tråden Julmarknader i Östergötland