hur gör man när man ska sälja sin bostadsrätt?
jag ska sälja min bostadsrätt hur går man till väga?
Har ingen aning. vad ska man skriva på för papper etc.
jag ska sälja min bostadsrätt hur går man till väga?
Har ingen aning. vad ska man skriva på för papper etc.
kontakta den mäklaren som vill ska sälja och prata med denne.
men vi ska inte ha någon mäklare. lägenheten är inte så dyr. så bättre o sälja utan mäklare
ok
allså lägenheten ligger i en småstad. den är inte värd mera än 80000kr. ser ingen ide i att betala massor av pengar till en mäklare. en mäklre tar väk en viss procent.
Mäklararvodet är väl lika mkt oavsett om lägenheten är dyr eller billig. Alltså, man betalar en viss procent på köpeskillingen...??
Låg köpeskilling = lågt arvode...
Om du inte kan det där med pappersarbete och sådant (är ju mycket att tänka på vid en sådan försäljning) så finns det de mäklare som tillhandahåller enbart den tjänsten - de hjälper alltså inte till med själva försäljningen utan bara i slutskedet med alla papper hit o dit för ett par tusenlappar.
Din bank kan säkert hjälpa dig med kontraktsskrivning också. Självklart är det en kostnad men det är det värt för att veta att det blir rätt om man själv är osäker.
kokoskärlek med bubblor skrev 2008-11-13 14:36:09 följande:
ok tack för svaren. nu vet jag lite mera. vill helst inte ha mäklare , men få hjälp med pappersarbetet skulle vara skönt.
Mäklare behövs inte.
Ta kontakt med en bank och fråga om de kan hjälpa till att skriva kontrakt. Om den som ska köpa ska ta lån är det smidigast att göra det i deras bank, eftersom banken då vill försäkra sig om att det går rätt till, bostadsrätten blir ju då deras pant.
Annars är det lättast att ta kontakt med styrelsen i bostadsrättsföreningen och fråga vad som behöver göras. De ska ju dessutom godkänna den nya ägaren som medlem i bostadsrättsföreningen, annars får denne inte köpa.
Vi sålde vår förra lägenhet själv genom en annons i dagstidningen. Vår bostadsrättsförening hade en kontraktsmall som de ville att vi skulle använda, men annars finns det färdiga avtalsmallar att köpa, t ex på internet eller i bokhandel.