• Angels

Helgdagsersättning!

En fråga om helgdagsersättning.

Om det är röd dag på en fredag säg, så har man ju rätt till lön även den dagen, även om man inte jobbar, om man har fast tjänst? Eller har jag fel?

Om man då tar obetald semester dagen innan, har man då förbrukat sin rätt till ersättning på den röda dagen? Eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Helgdagsersättning!
  • rosyposy

Har du månadslön eller timlön?

• Angels

Alltså en grundlön har han också, men en timlön, då de jobbar väldigt mycket övertid.

• rosyposy

Hm, ja du, det beror väl på vad man har för avtal, men för mig har det varit så att jag inte fått betalt för de röda veckodagarna då jag gått på timme.

• Angels

Okej, tack så jättemycket för ditt svar! Ska kolla avtalet!

• otto

hej jag har en fråga som lyder....om man jobbar efter chema o har en ledig daf varje vecka o alltid samma dag,,som jag nu då varje onsdag,och min arbetsgivare frågar omjag kan jobba på min lediga dag och vara ledig på torsdagen i stället...nu kommer det roliga torsdagen är en helgdag får jag jag helgdagsersättningen då eller går jag miste om den..........................................

• hymafr
    otto skrev 2013-05-17 15:49:26 följande:
    hej jag har en fråga som lyder....om man jobbar efter chema o har en ledig daf varje vecka o alltid samma dag,,som jag nu då varje onsdag,och min arbetsgivare frågar omjag kan jobba på min lediga dag och vara ledig på torsdagen i stället...nu kommer det roliga torsdagen är en helgdag får jag jag helgdagsersättningen då eller går jag miste om den..........................................

Alla som jobbar på en helgdag ska ju få extra ersättning.
    I vilken bransch jobbar du? 
  • kattm

Om du jobbar på vardagen och är ledig på helgdagen får du ingen helgdagsersättning bara för att du brukar jobba på helgdagar, om det inte står annorlunda i det kollektivavtal du lyder under. Vilken typ av lön har du, tim- eller månadslön? Är arbetsplatsen öppen på helgdagen eller jobbar ingen då?

Svar på tråden Helgdagsersättning!