• BenZaa

Min tik vägrar kissa... vad är problemet?

Nu är det inte så farligt som rubriken låter. Men såhär ligger det till.
    De senaste dagarna (vet inte hur långt tillbaka riktigt) så har min tik haft jätte svårt för att kissa.
    Jag tänkte först inte på det, men då hon kissade inne i natt kom jag på att hon faktiskt kissar väldigt dåligt.
    Så idag fick jag vara ute med henne i en halv timma innan hon kissade. Och då kissade hon inte allt för mycket. Men inte heller att det bara var några droppar.
    Annars brukar hon börja promenaderna med att kissa och kissar ungefär 3-4 ggr på en kisspromenad (som är på ungefär 15 minuter)
    När hon kissat inne var det en väldigt stor pöl..
    Eftersom jag är lite osäker på hur mycket hon kissar nu, så tänkte jag hålla koll på henne idag och imorgon. Sen ringa till veterinären imorgon eftermiddag och fråga dom vad dom tror.
    Vill först vara säker.. kan vara att jag bara oroar mig i onödan.
    Har haft mycket att tänka på den senaste tiden och kanske inte tänkt på att hon satt sig för att kissa. Kanske bara är idag det är lite trögare. Vår andra hund vi hade, han hade perioder då han kissade mycket och perioder han kissade mindre.
    Kan det vara så att vår tik bara har en mindre kiss period?
    Hon har kissat inne förr. Så det är inget nytt. Hon är 1,5 år. Och ibland sover jag så tungt att jag inte vaknar av att hon vill ut och det kan ju vara så det var inatt..

Någon med tips? Hur vet jag om det skulle vara UVI?
    Jag ringer veterinären imorgon om det fortsätter, vill bara se ifall det bara är jag som tror eller om det verkligen är så.

Skulle ni ringt till veterinären på en gång? Eller avvaktat som mig? Fot i munnnen

• Svar på tråden Min tik vägrar kissa... vad är problemet?
  • Bussa

Jag hade ringt direkt. Om det lossnar till imorgon så kan du ju bara avboka tiden. Om du väntar till imorgon eftermiddag med att ringa så får ju din vovve vänta säkert två dagar till innan hon får hjälp.

• Nufsan

Jag vet inte om hur hundar reagerar på uvi, men kanske har hon njurstenar som täpper till och gör det svårt att urinera?

Jag hade då ringt till en veterinär så hon inte får nå allvarliga njurproblem OM det är njursten, t ex.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • BenZaa

Okej, nu blev jag orolig.. ska verkligen ta och ringa på en gång..

• Bussa

Jag tänker också på njursten eller UVI. Det kan ju vara så att hon har någon sorts förträngning. Fast det är ju lätt att sitta här och spåna. Jag tror att dur gör rätt i att ringa med en gång. Hellre en gång för mycket än en för lite...

• BenZaa

Jag har tid hos veterinären imorgon. Han tyckte inte att jag skulle oroa mig för mycket, tydligen händer det att tikar kan få "svårare" att kissa när det börjar bli kallt. Fundersam
    Han trodde inte att det var UVI eller liknande då jag berättade att kisspölen inatt var stor. Då kissar dom inte stora pölar utan mer skvätter.
    Så nu ska jag avvakta till imorgon och se hur allt ser ut. Ska hålla koll på hur mycket hon dricker och hur mycket hon kissar.
    Det kan bara vara så att hon känner av att jag är stressad.

Men nu har jag ringt iaf.. så känns lite lugnare..

• BenZaa

Ja, jag ska väl uppdatera..
    Min tik har börjat kissa som vanligt, men tog henne till veterinären ändå.
    Allt såg bra ut och fanns inget att oroa sig för. Dom tog dock blodprov på henne för att kolla upp lite saker.
    Veterinären tyckte jag skulle komma tillbaka ifall hon skulle ha såhär igen..
    Men hon var frisk och kry vad han kunde se iaf..

• Imox

fick du inte läma urinprov??

• BenZaa

Nej...? Han tog bara ett blodprov och kände och tittade på henne... Fundersam
    Men hon har kissat som vanligt nu.. hon kissar flera gånger på en promenad och så har hon alltid gjort..
    Men händer detta igen så ska jag nog ta en annan veterinär.. se om de säger något annat..

• Imox

ok tycker det är väldigt skumt att dom inte tog urinprov iaf!!
    eftersom det är kisseriet som har strulat!

jag har en hane som jag haft i 3 månader, va till vet med honom förra veckan pga kisser problem o han hade fullt med struvitkristaller (urinstenar) va tur att det upptäcktes innan det täppte igen! hans urin STANK jätte starkt o var mycket mörkt! han hade även en uvi.
    om jag vore du skulle jag själv fånga upp litte urin o lukta på o se hur det ser ut!

• BenZaa
    Imox skrev 2008-11-16 08:20:12 följande:
    ok tycker det är väldigt skumt att dom inte tog urinprov iaf!! eftersom det är kisseriet som har strulat! jag har en hane som jag haft i 3 månader, va till vet med honom förra veckan pga kisser problem o han hade fullt med struvitkristaller (urinstenar) va tur att det upptäcktes innan det täppte igen! hans urin STANK jätte starkt o var mycket mörkt! han hade även en uvi. om jag vore du skulle jag själv fånga upp litte urin o lukta på o se hur det ser ut!
    Ja, jag får göra det. Men den natten hon kissat inne luktade det inte så starkt och det var inte så mörkt heller, men jag får ta och kolla upp..
  • Bambusa

min ena tik vägrar kissa på trots ibland, har hållt sig över 15timmar.. som nu när de r snö får dom kissa där de är skottat, vill inte ha massa tovor på henne varje gång dom går ut och kissar... då är hon vldigt svår, går å ser missnöjd ut," fejkkissar" å vill in igen... men d går inte å luras med kissandet när de är vitt på backen.. hehe... hon vill helt enkelt gå å lukta runt innan hon kissar, å de kan hon inte när vi skottat en "kisshörna" då r den redan genomluktad och duger inte, men då får hon hålla sig till nsta tillfälle, vilket är ganska ofta då vi även har en liten valp på 5mån...

Svar på tråden Min tik vägrar kissa... vad är problemet?