• Mattemamman

Hjälp! Vad ska jag bjuda på för lättlagad men festlig mat?

Usch, är en dålig kock och ska ha middag i helgen för sex vuxna och fyra barn. Tycker egentligen att det är roligt att fixa och bjuda hem folk men får lite prestationsångest för att "alla andra" är så himla proffsiga och duktiga. Behöver en massa tips och ideér på vad jag kan bjuda på...

• Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag bjuda på för lättlagad men festlig mat?
  • Lilly80

köp potatisgratäng i förpackning , smidigt och gott, och fläskfile, eller något annat kött till det. Tacopaj, tacos, köttfärspaj.Är det middag eller till kvällen?. Varm smörgåstårta är gott, med hönekaka och bacon, cremefraiche och purjolök.

• Fruochmamma
    Helstekt/grillad kyckling med lyxigt potatismos och grillade rotfrukterFläskfilé - atningen hel eller i mindre bitar som tex grytaFondueFärsk pasta med tomatsås och en massa goda tillbehör som man själv kan lägga på pasta. Tex: musslor, räkor, mozarella, god skinka ..Lasagne med salladMustig god fisksoppa med olika bröd tillRevbenspjäll med pommes / grillad potatisbitar
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • qlurig

Har ett supersmarrigt recept som jag fick av en kursare... vi gjorde det häromveckan och det var verkligen lyckat...

strimla en fläskfile som du marinerar över natten i olja, soya, vitlök och sambal olek.

När det sen är dax för middag så klyftar du ca 2 kilo potatis och kör in i 200 grader ca 20 min. ta ut plåten och strö över den marinerade fläskfilen med all marinad på oxå, strimla en röd och en grön paprika på och 2 gula lökar. Sen skivar du över tomat och till sist smulad fetaost.
    in i ugnen igen i ca 40 min.
    Allt i samma panna, behändigt som bara den.
    Servera med en kall vitlöksås som är gjord på turkisk youghurt, vitlök, 2 msk majjo och salladskrydda...

Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • Mysmysan2

Jag gjorde en supergod och festlig måltid igår som blev mycket uppskattad.
    Ugnstekt kyckling med sparris och potatis.
    Stek kycklingfileerna på bägge sidor så de får färg, ugnstek dem på 200 grader ca 12min i en smord form, salta och peppra.
    Skala och koka potatis.
    Koka grön sparris (500g till 3pers) i ca 5 min i lättsaltat vatten, mixa hälften av sparrisen i en mixer och tillsätt salt, peppar och cremefraich, mixa ihop till en slät sås.
    Häll såsen i en kastrull och häll på 1/2 dl kycklingbuljong, koka upp.
    Servera kyckling, potatis, sparris och sparrissås. Supergott!

• Jenny S

En klassiker är ju Flygande Jacob (om än aningen 80-talsaktig )
    Annars är det jättegott att lägga laxfile i en ungsfast form, bre över kräftost, häll malagningsrädde runtom, in i ugnen 200 grader ca 15 min.
    Servera med ris eller bulgur och en fräsch grönsallad.

Jag behöver ingen sidfot.
Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag bjuda på för lättlagad men festlig mat?