• Anonym (mamma)

Kan en 19 åring ansöka om soc ( bor hemma )

Hoppas på svar .
    Jag har en 19 åring hemma och *** strular otroligt mycket med skolan så jag har blivit återbetalings skylldig FK nu för de månader *** ej skött skolan .
    *** är inte mycket motiverad och vill nog sluta skolan men vad gör vi då ??

Pengar är en brist vara här hemma redan tyvärr jag är ensamm med barnen.

Vad krävs det för att en 19 åring ska kuna söka soc bidrag ???

• Svar på tråden Kan en 19 åring ansöka om soc ( bor hemma )
  • Pysen

För att en 19 åring ska kunna söka soc.bidrag så ska han sluta skolan...

Så länge han går i skolan är föräldrarna försörjningsskyldig...

• Miew

Sorry, men så länge ditt barn går i skola så är du försörjningsskyldig tills den är 21... Så du måste försörja ditt barn, men h*n kan väl skaffa ett extra jobb...

• Anonym (mamma)
    Pysen skrev 2008-11-13 18:21:49 följande:
    För att en 19 åring ska kunna söka soc.bidrag så ska han sluta skolan...Så länge han går i skolan är föräldrarna försörjningsskyldig...
    Ok detta är skit jobbigt för mig då jag blir återbetalning skyldig FK så fort skolan stoppar csn bidraget jag blir snart galen av alla paper och så .

Vad kan en 19 få från soc i bidrag tror du ??
    Räknas vår hyra och så in ??
  • Anonym

Du är försörjningsskyldig för barnen så länge de går i skolan. Skulle tro att soc anser att barnet som strular ska gå i skolan oavsett om denne vill detta eller ej, eller annars jobba. Jag är tämligen säker på att man inte kommer godkänna socbidrag om h*n hoppar av skolan och bara vill gå och dra hemma, iaf. Förstår att det är en frustrerande situation!

• iii

Om ditt barn slutar skolan så är ni inte längre försörjningsskyldiga. Då kan han söka ekonomiskt bistånd från soc för uppehälle och till en del av hyran. För detta måste han skriva in sig på arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande. Samt inte ha några undansparade ekonomiska tillgångar.

• Anonym (mamma)
    Miew skrev 2008-11-13 18:23:04 följande:
    Sorry, men så länge ditt barn går i skola så är du försörjningsskyldig tills den är 21... Så du måste försörja ditt barn, men h*n kan väl skaffa ett extra jobb...
    Jo då det har *** gjort men än så har ** bara jobbat 10 timmar på en månad .
    Inte lätt att få jobb som 19 åring utan gymnasie utb.
  • Anonym

Tänk på att man måste göra vad man kan för att försörja sig själv. Din nittonåring kan alltså inte bara sluta skolan och gå och kvittera ut bidrag istället.

• Maria 79

När jag var 18-19 bodde jag hemma och fick soc-bidrag. Det förutsatte att jag var inskriven på arbetsförmedlingen och ej längre gick i gymnasiet, eftersom då är föräldrarna försörjningsskyldiga tills man fyller 21 högst.
    Dom räknade ut hur mycket man skulle få beroende på hur många som bodde i hushållet och vad min andel av hyran var. + att man skulle ha en viss summa till kläder/skor och så till busskort ex. Och så till förbrukningsartiklar och mat hemma hos föräldrarna då, som dom hade nån norm på hur mycket man kostade så.
    Tror jag fick runt 3000 kr i månaden, detta var för 10 år sen dock.

• Pysen

Anonym (mamma) skrev 2008-11-13 18:24:18 följande:

Ok detta är skit jobbigt för mig då jag blir återbetalning skyldig FK så fort skolan stoppar csn bidraget jag blir snart galen av alla paper och så .Vad kan en 19 få från soc i bidrag tror du ??Räknas vår hyra och så in ??
    Nej, er hyra räknas inte in!

Han får den vanliga normen som är ca 3200 kr och då ska han betala för maten hemma!

Han måste även uppfylla soc krav som är; söka aktivt arbete, han ska kunna redovisa vilka jobb han har sökt. Stå anmäld på arbetsförmedlingen och ev ta emot praktik mot soc.bidrag.

Jag är soc.sekr, så jag vet!
  • Anonym (mamma)
    iii skrev 2008-11-13 18:25:21 följande:
    Om ditt barn slutar skolan så är ni inte längre försörjningsskyldiga. Då kan han söka ekonomiskt bistånd från soc för uppehälle och till en del av hyran. För detta måste han skriva in sig på arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande. Samt inte ha några undansparade ekonomiska tillgångar.
    Jätte bra då vet jag det i alla fall .
    Finns inga undan stoppade pengar hur mycket jag än vill att jag skulle ha madrassen full hahahaha.

Men kan de tvinga mig att sälja min lägenhet ?.
Svar på tråden Kan en 19 åring ansöka om soc ( bor hemma )