• MariaKex

Någon annan med "liten mage"......v.30

Hur står det till med er andra där ute i sommarsverige?

Är det fler än jag som konstant får höra att en har en liten mage?? Det börjar sätta sig ordentligt hos mig och snart tror jag att något kanske är fel eftersom "alla" påminner mig om att jag är liten......*suck*

Ibland så är bebisen riktigt livlig så hela magen studsar och andra stunder är den så lugn att jag blir orolig......"även om jag vet att den lille måste få vila och sova den med"

.....kan aldrig tro att jag är ensam med min tankar,....söker bara lite tröst och försäkran att det finns fler och har funnits fler än jag som har fina bebisar idag!

//Maria v.30

• Svar på tråden Någon annan med "liten mage"......v.30
  • Kräftmamma

Har inte fått höra denna graviditet att jag har liten magen men min första då fick jag höra ett o annat. En del tyckte att den borde varit större och undrade om nåt var fel medan andra tyckte att jag var "jättstor" osv. Tror att folk bara vill ha något att säga och att dom måste kommentera. Jättejobbigt!!!

De jämför ju med sina egna tidigare referensrammar och tänker inte på att alla är olika. Huvudsaken tycker jag är att man följer "sin" kurva hos BM och att man mår bra. Och bara för att magen är liten så betyder inte det att bebisen behöver blir det. Vet tjejer som haft värsta kulan och legat en bra bit över kurvan men som ändå fått en bebis under 4kg. Sen finns det dom som legat på eller strax under och som inte sett direkt höggravida ut men som ändå fått bebisar med födelsevikt långt över 4kg.

Så strunta i vad som säger, en del är säkert bara avundsjuka och tycker att du är jättevacker med din mage! Det tror jag iaf.

Maghälsningar från bebis v22!

• missmary2

Viktigast är ju att SF-måttet är bra, sen kan man ju se ut hur som helst. Jag tycker det är bättre att inte vara så stor (än iallafall) det besbarar ju både rygg och klädinköp...

• MariaKex

tack kräftmamma för dina ord. Ja, jag hoppas ju att det är så,.. det är bara så svårt att "inte" lyssna på andra....när det upprepas! Än så länge har jag följt kurvan och sf måttet ligger precis ovan "normal" strecket,....men ändå kan jag inte låta bli att tänka så.....

Skall till BM den 2/8 så då får vi se hur det har ändrat sig inför den kollen.

Har några bilder i galleriet och i "grav" om någon är nyfiken.

/maria

• Little Pooch 05

Alla tycker att min mage är liten (har blivit ett enda tjat tycker jag!).
    Har SF på 28, har gått upp 7kg, och är i vecka 33+5. Jag var på UL nästan 4 veckor sedan, och bebben vägde då uppskattningsvis 1,65kg, vilket var normalt. Det beror helt på hur du bär barnet. Såklart så KAN det ju vara så att barnet inte får tillräckligt med näring och växer lite dåligt, eller så kanske du inte är lika långt gången som du tror, men det är nog vanligast att vi ser olika ut helt enkelt och att du får en alldeles välskapt, perfekt stor prins/essa om ett par månader!

Se det positiva - inte lika mycket lös hud/fett att bli av med när bebben har kommit! Jag tror dock inte att det är lättare att ha en liten mage - jag har ont i ryggen och blir bra trött i alla fall!

Prata med BM om du är orolig - hon kan mäta/väga och skicka dig till tillväxt UL.

Lycka till!

• LinaP

Jag tror att vissa bara MÅSTE kommentera magen på ett negativt sätt. Jag har både fått höra att min mage är enorm, "Du är såååååååååååå stor, ska du verkligen inte ha förrän i september?" och att magen är liten, "Min kompis är fem gånger så stor som du och hon är bara i sjätte månaden"...

I början tog jag verkligen åt mig men nu stänger jag öronen! Det verkar som om vissa människor har ett slags behov av att fälla dumma kommentarer. Eller också menar de inte att vara dumma, men inser inte hur känslig man är som gravid. Hur det än är tycker jag att man ska strunta i dem!

Jag tittade i ditt galleri och jag tyckte din mage var jättefin!

Lycka till med allt! Kram /Lina + Bullen

• Preggy

Jag har också en liten mage och är jätteglad för att den inte är stor och hängig som många andra har (tyvärr har jag inga bilder i mitt galleri). Det måste ju vara jätte-jobbigt att ha en stor mage som sitter mer utanpå än inuti (de var så jag hörde att någons bm hade förklarat det).
    Visst är det lite irriterande när folk säger att man har en liten mage för att ha bf i september, men många tror faktiskt att det är en komplimang att de säger att man inte ser så stor ut.
    Bara ditt sf mått är bra!

• sofs

Jag hade inte heller sån stor mage, iofs oxå en rätt så liten bebis visade det sig, men allt var helt normalt iaf Titta gärna in i mitt galleri, där kan man se att magen växer vecka för vecka och det är ju det viktigaste!!!

• Linny

Så länge du följer din kurva är allt ok. Vissa människor bara måste kommentera... Jag blir så irriterad.

Själv har jag nu länge fått höra "Åh, vad stor mage du har, väntar du tvillingar? Jag hade minsann mina vanliga kläder tills jag var i nionde månaden" osv osv osv. *urk*

Hur stor livmodern är, går inte att se när man står upp, inte heller hur stor bebben är. En del har en livmoder som tex. är framåtlutad o ligger långt fram i kroppen (som jag) å då ser magen stor ut. Är man sen inte så vältränad från början, syns kulan snabbare, då man inte har så stark muskulatur som håller in kaggen..

Har man istället en bakåtlutad livmoder, som ligger långt in i kroppen får man ofta en liten nätt mage. Å likadant där. Är man dessutom vältränad från början, tar det längre tid för kroppen att "putta" undan musklerna o poppa ut magen
    En del verkar dessutom ha nåt slags "hålrum" i kroppen där de kan gömma en 3,5 kg bebis, utan att se speciellt gravida ut. Nåt sånt har inte jag i alla fall

Så: ta inte åt dig. Du ligger på normalkurvan o till o med lite över. Precis som jag, så det är inget som säger att du skulle få en liten bebbe, o inget som säger att jag skulle få en jätte. Bra va!?

• Extremebettygirl

Du har jätte fin mage.. Det är så individuellt hur barnet ligger, då storleken på magen..

Titta gärna i mitt galleri.. i v 29 syns det knappt inte på mig.. Har inte så stor mage nu heller..o det är jag bara glad för

Lycka till..

• Katie

Får också höra att jag har liten mage. På jobbet klagar flera på att jag äter för lite och det är därför min mage är så liten.. Hmm.. det skall ju inte handla om att lägga på sig en massa fett heller.. Mitt SF mått låg på 21 i v.25 och det är tydligen på gränsen till för litet.

Man skall väl vara glad att man inte blir stor som en flodhäst heller. Får en massa bristningar och sådant..

Tycker din mage är fin!

• Knoddas

MariaKex, du har jättefin mage!

Alla gravidisar! Stor, liten, hängig, spetsig, med bristningar eller inte ...Det spelar väl egentligen ingen roll hur magen ser ut? Jag tycker alla magar är fina på sitt sätt! Man bär ju på sitt barn och det är helt underbart! Jag har under graviditeten fått höra ett otal gånger att jag är så stor, men jag tycker inte det gör något. Visst, folk kanske borde tänka sig för ibland innan de kommenterar men ofta tror jag ingen menar något illa, de vill bara ha något att säga.

Om man exempelvis har en lite mindre mage tycker jag inte man behöver "trösta" sig med att de som har större magar minsann ser ut som flodhästar och får en massa bristningar. Ingen mage är sämre eller bättre - VI ÄR ALLA JÄTTEFINA!

Jag är stolt över min mage och det tycker jag alla ni andra gravida ska vara också!

Kram på er alla! Klappa om era magar riktigt ordentligt nu !

• peppis 72

Hej MariaKex var inte orolig över din mage alla bär sin mage på olika sätt.
    Är bara sf måttet ok så växer ju barnet som det ska. I mitt fall säger alla till mig ''gud vad stor du är''när var det du skulle ha? precis som om de skulle behöva lägga benen på ryggen så de slipper att få vara med om en förlossning...

• Åsis79

Jag tycker du skall vara glad för din fina mage! O tänk hur mycket lättare du får det efter graviditeten att få tbx din normala plattmage!!
    Att människor alltid måste kommentera......

• Toadette

Jag får också höra varje dag hur liten min mage är. Det gör mig jätteledsen och innan mitt sista besök hos BM var jag orolig som bara den. Mitt SF mått ligger dock på kurvan och det verkar vara huvudsaken.
    Jag fattar inte varför andra inte förstår att man blir ledsen av att hör hur liten magen är. Då är man liksom inte tillräckligt gravid.........

• universalwoman

Jag tycker det är korkat och oförskämt av alla människor som bara måste kommentera sådant!

Jag fick också hela tiden höra att "jag var liten." Jag blev ju orolig helt i onödan, precis som du ts.
    När bekanta kom fram och såg på min mage och på mig och sa "nämen vad liten du är", "är du verkligen i den veckan?!" "mitt barn väntar också barn, men hon är ju större än dig" "Det måste då var ett litet barn".. Vafaen ska man säga?! "Eh.. jaha!?"

Folk verkar inte förstå att man blir sårad. Vissa har mer normala magar, andra har större, allt beror ju på hur barnet ligger och hur mycket fostervatten och fett man har!
    Påminn de som kommenterar dig om det nästa gång, det gjorde jag på slutet av min graviditet, min mage var helt normal, lite över den normala mag-kurvan på mvc t.om.
    Kramar till dig ts!

• MariaKex

Hej tjejer!! Tack så jättemycket för era fina inlägg!!!
    Det är skönt att höra och ni ska veta att jag blev jätteglad för alla era tankar!

Tack och stora sommarkramar till er alla!!

/Maria

• Katt77

Hej jag är också trött på allas kommentarer kanske välmenade men ändå? Ibland får jag höra oj vilken kula du fått, men ofta får jag höra oj vad liten den är så jag är orolig varje gång jag kommer till bf att något är fel men jag ligger inom kurvan,nu blir jag mest sur när någon kommenterar då jag sääger att hur magen ser ut har väl inget med hur stort eller litet barnet är och då blir dem tysta.
    Kram

• mrs tall

Ojdå.. Jag blir tvärtemot glad när folk säger att jag har lite mage! Nu i vecka 30 börjar den i och för sig att vara lite större, jag känner mig hur pigg och bra som helst! Inga problem med att knyta skor, raka muffen, klä strumpor eller vad det kan vara, bara det är ju super! Och som sagt, mindre häng efter att bebisen har blivit född! Var glad över din lilla mage, för visst e vi precis lika gravida som alla andra!

Svar på tråden Någon annan med "liten mage"......v.30