• WochE

Äta fisk

Enligt livsmedelsverket står det vad det gäller fisk att vissa sorter är ok och vissa inte. Tex Gädda, gös, aborre mm ska man inte äta alls eller som det står nu 1-3 gånger på ett år.

Ska man börja räkna det där året från att man blev gravid då? Låter ju rimmligt i och för sig.

Det jag tycker är lite tråkigt är att eftersom jag är från skärgården är det den fisken som vi ätit mest utav eftersom vi sällan köper fisk själva det förekommer knappt när man är uppvuxen som jag är och med en svärfar som varit fiskare.

De har jättesvårt att förstå när jag säger att jag ej bör äta vissa sorters fisk för att det låter jätte konstigt i deras öron.

• Svar på tråden Äta fisk
  • La Lola

2-3 ggr om år ja o det gäller alla i fertil ålder.
    Det är ju för att miljögifter lagras i kroppen.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • WochE

De där har jag läst men min fråga är hur man räknar det där året står ju högst 2-3 gånger per år.Om jag nu ska räkna ett år säg tex jan-december blev gravid i mars ska ha nu den 8/12 har jag långt innan jag ens blev gravid konsumerat betydligt mycket mer än de där 2-3 gångerna per år för när vi äter fisk hemma är det med största sannorlikhet just de fiskar de ej rekomenderar.

Kan ju säga att bor man i skärgården som jag gjort hela mitt liv och är uppvuxen på just gädda, gös och abborre och inte är van att köpa fisk i affär så är det lite bökigt med alla dessa det här får du äta men inte det här.

• La Lola
    WochE skrev 2008-11-13 19:38:22 följande:
    De där har jag läst men min fråga är hur man räknar det där året står ju högst 2-3 gånger per år.Om jag nu ska räkna ett år säg tex jan-december blev gravid i mars ska ha nu den 8/12 har jag långt innan jag ens blev gravid konsumerat betydligt mycket mer än de där 2-3 gångerna per år för när vi äter fisk hemma är det med största sannorlikhet just de fiskar de ej rekomenderar. Kan ju säga att bor man i skärgården som jag gjort hela mitt liv och är uppvuxen på just gädda, gös och abborre och inte är van att köpa fisk i affär så är det lite bökigt med alla dessa det här får du äta men inte det här.
    Ja, 2-3 ggr gäller alla i fertil ålder som jag skrev.
  • WochE

Ruggit egentligen. Att våra vatten är så förorenade att man oavsett om man är gravid eller inte kan äta en så vanlig fisk för det är ju våran vanligaste mer än 2-3 gåner per år.

Kompisen jobbar i fiskdisk i en mataffär och hon säger att folk är ju som galna i aborre och strömming från just de vattnena där vi fiskar och de lär ju äta det mer än 2-3 gånger per år.

Känns ju sjukt att det är mer ok att äta fiskpinnar är riktig fisk ,,,,

• La Lola
    WochE skrev 2008-11-13 19:44:38 följande:
    Ruggit egentligen. Att våra vatten är så förorenade att man oavsett om man är gravid eller inte kan äta en så vanlig fisk för det är ju våran vanligaste mer än 2-3 gåner per år. Kompisen jobbar i fiskdisk i en mataffär och hon säger att folk är ju som galna i aborre och strömming från just de vattnena där vi fiskar och de lär ju äta det mer än 2-3 gånger per år. Känns ju sjukt att det är mer ok att äta fiskpinnar är riktig fisk ,,,,
    Nja, det finns ju annat som är bättre än just piskpinnar ju.....
    Fisklistan är ju full av olika sorters fiskar.....
  • WochE

jo det vet jag men ... tog bara det som ett exempel att det är helt ok att äta fiskpinnar men helst inte en aborre i alla fall inte en aborre fiskad hemmifrån ens egen brygga.

Nu finns det ju abborre att få tag i som är odlad så man behöver ju inte vara utan den helt men man får sina funderingar.

Vet att när både jag och min sambo var små och i våra mammors magar åt de i stort sett bara sån fisk. Var väl kanske inte riktigt lika farligt då men det är ju inte pågrund av det vi släpper ut idag som vi inte kan äta fisken utan det är ju sånt som har släppts ut för många år sen.....

Svar på tråden Äta fisk