• ÖnskarHoppas

Havre- eller sojamjölk

Jag antar att denna fråga redan ställt massa gånger men jag hittar inte svaren jag söker så jag frågar igen! Hittade allergitråden och började leta men den var lååååång.

Jag har idag blivit satt på totalt mjölkfri diet då min dotter KANSKE har komjölksproteinallergi. Vi ska testa detta i 2 veckor men jag insåg snabbt att det är mjölk i ALLT!

Så...

Ni som inte tål komjölk eller har bebisar som inte gör det men ni ändå ammar dem, vad är godast? Havremjöl eller Sojamjölk? Jag har väl främst tänkt ha det i kaffe och té men det är ju bra om det går att dricka och baka på också!

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Havre- eller sojamjölk
  • Magda73

Jag vill inte låta spydig men varför inte prova själv (kostar inte många kronor att köpa hem en liter av varje)? Det är en smaksak om man gillar havre- eller soyamjölk ...

(själv föredrar jag soya, som är lite sötare men man slipper bismaken av havre som jag inte gillar alls)

• versan

Havre mjölken är godast och smakar inget speciellt när man bakar tex bullar gifflar sockerkaka bröd m,m...
    Jag använder havregrädde till bakning.
    Billigast & bullarna blir inte grådassiga som med havremjölken i.
    till 5dl vätska använder jag 4dl vatten + 1dl Havre grädde Oatly.
    Undrar du något så fråga mig gärna

• ÖnskarHoppas
    MorsanM skrev 2008-11-13 19:37:45 följande:
    Jag vill inte låta spydig men varför inte prova själv (kostar inte många kronor att köpa hem en liter av varje)? Det är en smaksak om man gillar havre- eller soyamjölk ...(själv föredrar jag soya, som är lite sötare men man slipper bismaken av havre som jag inte gillar alls)
    Jo det har jag också tänkt på men jag tänkte väl mest på just om det går att baka med och ha i mat och vad som då är bäst. Var lite otydlig i TS inser jag. Sov 3 timmar i natt och är lite seg i huvet.

Så det är en bismak på havremjölken? Låter ju sådär....

Men du har rätt. Jag får testa!  Tack för svaret i alla fall!
  • versan
    MorsanM skrev 2008-11-13 19:37:45 följande:
    Jag vill inte låta spydig men varför inte prova själv (kostar inte många kronor att köpa hem en liter av varje)? Det är en smaksak om man gillar havre- eller soyamjölk ...(själv föredrar jag soya, som är lite sötare men man slipper bismaken av havre som jag inte gillar alls)
    Där ser man smaken som ....
    Själv gillar vi havren bättre men så dricker vi den inte! Vi använder den bara i matlagning & kaffe m,m.... och då smakar det inte havre.
  • Tezz80

Min son är oxå troligen komjölksallergiker, har inte varit hos läkaren ännu men jag har fått tipset att avstå även soja o ägg eftersom det är två allergier som tydligen ligger nära komjölken. Så jag hade valt havremjölk eller rismjölk.

• versan

Soyan smakar   men tack och lov är det olika för alla vad man gillar
    ska

• versan

ska man tex ha ost så köp INTE tofu osten huuuu vilken äcklig smak.

• ÖnskarHoppas
    versan skrev 2008-11-13 19:38:33 följande:
    Havre mjölken är godast och smakar inget speciellt när man bakar tex bullar gifflar sockerkaka bröd m,m...Jag använder havregrädde till bakning.Billigast & bullarna blir inte grådassiga som med havremjölken i.till 5dl vätska använder jag 4dl vatten + 1dl Havre grädde Oatly.Undrar du något så fråga mig gärna  
    Jaså finns det grädde också! Får gå och botanisera i affären imorgon märker jag!

Tack för svaret och att jag får fråga!
  • ÖnskarHoppas
    versan skrev 2008-11-13 19:43:03 följande:
    ska man tex ha ost så köp INTE tofu osten huuuu vilken äcklig smak.
    Hörde att ICA har mjölkfri ost. Men jag vet inte om det var Tofun?!
    Tezz80 skrev 2008-11-13 19:42:00 följande:
    Min son är oxå troligen komjölksallergiker, har inte varit hos läkaren ännu men jag har fått tipset att avstå även soja o ägg eftersom det är två allergier som tydligen ligger nära komjölken. Så jag hade valt havremjölk eller rismjölk.
    Jag blev rådd att utesluta mjölk först så får vi se sen om det gör skillnad. Så får vi gå vidare sen.
  • Tezz80

Jag gjorde kladdkaka på havremjölk o utan ägg till farsdag... det gick bra kände inte av havren. Samma sak kör vi havrebaserat i tex köttfärssås, men jag klarar inte av att dricka mjölken... smakar kartong tycker jag

Svar på tråden Havre- eller sojamjölk