• Troll mor

Ovanlig fråga kanske, men någon här som vet något om dragspel?

Om man vill börja spela dragspel vad skulle ni rekomendera att börja med då? Någon bra bok att lära sig från själv?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ovanlig fråga kanske, men någon här som vet något om dragspel?
  • isisisis

Det kan vara rätt så bra att börja med piano.
    Eller keybord,eller zylofon,beroende på hur gammal man är.

Men ena handen spalar ju "pianotangenter".

Den andra komp.

• Troll mor

Är det lättare med pianotangenter än knappar?

• isisisis

På dragspelet menar du?

Ja,ska man börja träna är det likabra att välja ett dragspel med "riktiga" tangenter till diskanten på en gång.

Kompsidan har alltid knappar.

Eller har ni ett gammalt dragspel redan?

• Troll mor

Nej det är min sambo som har en dröm att lära sig detta och jag funderar på att ge honom ett dragspel i julklapp och undrar då vad/hurdant dragspel man kan börja med? Ärju en djungel när man inte kan någonting om det.

• Thursday

Finns det inte nybörjarkurser där man kan få låna instrument? Alltid svårt att köpa till någon annan?

• Troll mor

Hum ja det är ju oxå en idé men jag tror inte han skulle hinna med det. Om men tips någon bok då för nybörjare? så får han själv vara med att hitta sitt instrument.

• isisisis

Troll mor skrev 2008-11-13 20:32:36 följande:

Nej det är min sambo som har en dröm att lära sig detta och jag funderar på att ge honom ett dragspel i julklapp och undrar då vad/hurdant dragspel man kan börja med? Ärju en djungel när man inte kan någonting om det.
    Jag vet inte vad det finns för kurser.

Men det är inte så särskilt svår insrument att lära sig.

Men som med alla musikaliska saker,så hjälper det ju endel om man har gehör och är musikalisk från början

Det finns alla klasser på dragspel,men köper ni en medelbra så finns ju alltid ett bra andrahandsvärde på det.

Vet inte hur det är på blocket med instrument?

Mamma och morfar spelade,själv kan jag spela några låtar.

Lite knep att få ihop det så det blir ett naturligt "blås" i jämn takt.

Men eftersom kompet är "flertonigt" så blir resultatet väldigt fint med en gång.

Genom att bara trycka på några knappar

Det är väldigt roligt att spala dragspel
  • Troll mor

Det låter ju roligt! Är ju lite ovanligt att kunna i "vår" ålder. :)
    Det finns massor på blocket, men vad betyder 2-körigt, 3-körigt och 4-körigt???

• isisisis

Troll mor skrev 2008-11-13 20:47:30 följande:

Det låter ju roligt! Är ju lite ovanligt att kunna i "vår" ålder. :) Det finns massor på blocket, men vad betyder 2-körigt, 3-körigt och 4-körigt???
    Jaf vet inte,så duktig är jag inte på instrumentet.

Kanske har det något med de flera tonerna i komtangenterna att göra.
    En knapp har en "kör" av ett par tre toner....

Mina intrument jag spelat mest är Gitarr och piano.

Men så klarar man ju av några till...lite grann.

Jag tycker det är dumt att dela in instrument efter nån ålderskategori.

Jag tycker det är skitfräckt att kunna spela harpa eller trombon eller säckpipa eller vadsom...

Det är tidlöst.

Det är glädjen att spela som är grejen.

Det finns dessutom många moderna band som har dragspelare med.

Det är fint tycker jag
  • Troll mor
    isisisis skrev 2008-11-13 20:54:39 följande:
    Troll mor skrev 2008-11-13 20:47:30 följande:
    Jaf vet inte,så duktig är jag inte på instrumentet.Kanske har det något med de flera tonerna i komtangenterna att göra.En knapp har en "kör" av ett par tre toner....Mina intrument jag spelat mest är Gitarr och piano.Men så klarar man ju av några till...lite grann.Jag tycker det är dumt att dela in instrument efter nån ålderskategori.Jag tycker det är skitfräckt att kunna spela harpa eller trombon eller säckpipa eller vadsom...Det är tidlöst.Det är glädjen att spela som är grejen.Det finns dessutom många moderna band som har dragspelare med.Det är fint tycker jag
    Ja det är du rätt i!! Ska uppmuntra honom att verkligen göra detta! Kanske lär sig själv oxå.
    Tack för hjälpen iallafall!
  • isisisis

Så lite så!
    Det kommer kanske nån annan som vet mer än jag och skriver i tråden senare

Svar på tråden Ovanlig fråga kanske, men någon här som vet något om dragspel?