• sterre

Vapensköld - släktvapen

Såsom jag skrev i en annan tråd så är ett av mina intressen praktisk ( skapa ) heraldik, och nu när en tillökning väntar så får släktens vapensköld ännu en bärare.

Nu tänker ni nog att jag är adlig, men där har ni fel ( även om det har funnits i släkten, som i alla släkter ). Låt mig krossa myten att endast adliga får bära vapensköld som går i led efter led av släkten, alla får anta och bära en vapensköld.

Ett vapen kan berätta vad man vill om släkten eller något annat genom låta den innehålla bilder och symboler som passar ex om man har efternamnet ljung och ens farfarsfar var sjöman så har man kanske en stiliserad ljung och ett ankare osv.

Så nu när även er släkt har utökats så är det ett gyllene tillfälle att skaffa en vapensköld för dig, ditt barn och resten av släkten.

• Svar på tråden Vapensköld - släktvapen
  • knoddmaker

Sitter och funderar på hur vår sköld skulle se ut. Eftersom jag återupplivat min farmors flicknamn så börjar släkten med oss och vår (om 10 dagar) son. Eftersom vi båda arbetar som konsulter inom medie och pr branschen så ser jag "konsult knut" som bild ...

www.poof.se/fampoof/hjalpaandra.html

sedan får man väl kompletera med namnet och lita annat smått och gått.

Hur ser din sköld ut?

• sterre

Hehe, konsult knut får nog stiga åt sidan för något mer heraldiskt ex faklor, ljus el lyktor för att visa ert upplysningsarbete. I ert fall är det som upplagt för ett släktvapen, då ni inte bara skapar en familj utan en ny släkt.

Blasoneringen (textförklaring) för mitt vapen lyder: I blått fält en bjälke av silver, belagd med en genomgående blå kedja, däröver ett hjulkors utslungande sex blixtar,nedan en nedvänd björkkvist med tre löv, allt av silver.
    Bilden finns att syna i mitt krypin på bilder.

• Fred

hur har du gjort den ?.. finns det något bra program.. verkar lite kul o dona med..

• sterre

avbilden av mitt vapen i "krypinet" är handritad, men det fanns ett program som hette Blazon, men det är nedlagt el nått. Men du kan använda dig från paint till vektorprogam för att skapa sköldar.

• sterre

Lite pinsamt är det att erkänna sina fel, vapnet på krypinet är inte den handritade versionen, utan den har jag gjort i paint. hjälmprydnaden är däremot handritad och skannad. En förvirrad tid det här ;)

• Pallevante

Det är inte ofta man träffar en likasinnad. Min fru upptäckte detta inlägg och visade det för mig då hon känner till mitt intresse för vapensköldar och flaggor. Framförallt flaggor faktiskt. Genast blev jag medlem här så att jag kunde svara på detta. Jag har länge haft detta intresse men har väl egentligen inte funderat på ett eget släktvapen, men när man nu väntar tillökning för första gången och dessutom kommer att flytta in i ett nybyggt hus så har jag tänkt på det mycket. Dessutom tyckte min fru att jag borde göra det.
    Mina idéer om släktvapnet har väl egentligen bara bestått av en sköld och inte några grejer ovanför den som du har, men det kanske man ska ha. Jag har tänkt mig en gul sköld (eftersom vi sedan länge har bestämt att vårt hus kommer att vara gult). Konturen (eller vad det nu kan heta på en sköld) kommer att prydas av en blå-vit-röd "snurrande pinne" eller hur jag nu ska förklara den. Denna "pinne" finns bredvid ingången hos barberare. Inte så vanligt i Sverige då här knappt finns några barberare utan bara frisörer. Min frus flicknamn är Borbély vilket betyder barberare på ungerska. Den som tog namnet en gång i tiden måste ju då ha varit just barberare. På skölden hade jag tänkt mig en katt som är vårt favorithusdjur. Nu antar jag att katter inte är så vanliga inom heraldiken.
    Nu är jag så inspirerad av ditt släktvapen, så jag funderar på att flytta upp katten till ovanför vapnet där du har din drake eller vad det är. Eventuellt kan man ju göra ett lejon istället som antagligen är vanligare. På skölden skulle jag istället kunna ha något som har med våra jobb att göra som du skrev om. Vi jobbar på Göteborgs Spårvägar båda två. Det finns rätt snygga spårvagns/järnvägshjul med vingar på hos diverse spårvagnssällskap. Fanns även ihop med gradbeteckningar för längesedan på spårvägen. Jag tror iofs att det räcker med ett hjul utan vingar.
    Jag skall genast sätta igång att teckna ner mina idéer.

• sterre

Szia Pallevante, titta i din gästbok.

• darioDream

Visst är det skoj med profilering. Jag har snarare en logotype än ett vapen för min lilla familj (jag och min son) med den hade han på sin första body när han föddes, den kommer jag kakla in i klinkersgolvet i hallen, gjuta i latex och sätta fast på brevlådan....

Jag och min son är likt Arsenal, ett team under en flagga och en logo.

:)

• sterre

Ja, det är enormt roligt att även kunna bildsätta sin släkt o sitt namn, då de flesta bara kan skriva det. Hur ser din logotype ut, hur symboliserar den er?

Svar på tråden Vapensköld - släktvapen