• marlene83

Vilken typ av smakis ska vi börja med?

Hej hej..
    Har en fråga gällande nattamning och kvällsmål. Min son är lite mer än 3½ månad och vissa nätter kan han vilja äta 4-5 ggr men då endast i små format så att säga. Han snuttar lite o sen somnar han om. Men att bara ge honom nappen hjälper inte. Vi hade tänkt börja med smakisar snart och undrar då vad som är bäst att börja med? och vid vilken tid på dygnet? har läst en del att det är bra att ge dom smakisen runt lunchtid eftersom det oftast är det målet som man sedan byter ut. Men ibland kan jag undra om det inte är bättre att ge dom på kvällen istället, just för att de ska sova lite längre. Vad tycker ni som redan börjat med smakisar är bäst? ger det mer mättnadskänsla om man ger dom på kvällen istället? eller ska man ge dom både på dagen och sedan också kvällen?

Vad för typ av smakis tycker ni har varit bäst att börja med? potatis? gröt? eller kanske annat?

• Svar på tråden Vilken typ av smakis ska vi börja med?
  • Hannajo

Börja på lunchen för att kolla att han tål det du ger honom, och att han inte blir förstoppad. Efter ett tag kan du ge den maten på kvällen istället. Om målet är att ge honom mat på kvällen skulle jag rekommendera att börja med gröt, det känns lite mer som kvällsmat tycker jag.

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Blå Flygare

Runt lunchtid är bra att ge eftersom barnet är piggare och mer positiv till nya saker då. Plus att barn ibland reagerar mot ny mat, inte kul om det sker inför/under natten!
    Det är inte svårt att flytta på målet sen när man väl fått barnet att förstå tekniken och accepterat smaken.

Grönsaker/rotfrukter eller gröt är bra att börja med. Inte frukt, det är lätt att introducera senare.

• MikaelaF

Det bästa är att börja med smakis när de är pigga, inte för hungriga. Sedan om det är morgon eller kväll spelar ingen större roll. Vi började med middagen. Började med potatis/palsternacka och liknanade. Mild smak, lite i taget, men en gång om dagen räcker.
    Men efter han visat god aptit och gillade det, började vi också introducera gröt. Vi ersatte ganska snart kvällsmål med gröt. Innan läggdags ersättning.

• marlene83

Jag undrar även hur man ska gå tillväga när man börjar ge dom smakisar? ska jag mata honom med en sked och "trycka" in allt i munnen när han gapar eller bara låta honom slicka lite på det? antar att han lär väl spotta ut allt i början för att han inte vet hur han ska göra? o vad ska man göra då? lägga upp lite till på skeden och försöka igen? asså jag känner mig helt lost på det här.. tack för alla svar!!

• MikaelaF

Du matar honom med en sked, "lägg" in det i munnen. Han kommer förmodligen att greja lite med tungan och mycket kommer att komma ut igen.
    Tesat lite till, men inte så att du "skrämmer" honom.
    Vem vet, han kanske bara efter två gånger har stenkoll på läget!
    Och jag tycker ju att visar de stor aptit på riktig mat så fortsätt, kanske tom ersätta ett mål ganska snart..
    Lycka till!

• Blå Flygare

Ge bara lite lite till en början eftersom de kan reagera på maten. ½ tsk är lagom att börja med. Lagom att köra runt lite i munnen med och se om det kommer in eller ut sen

• marlene83

Okey.. det ska bli så kul med det här. Tack alla för era svar!!

Svar på tråden Vilken typ av smakis ska vi börja med?