• Roxter

Att vara med i "fel" a-kassa?

Jag är med i en a-kassa sedan ett par år, men har sedan jag blev medlem bytt arbete och är nu i en helt annan branch och tjänst. Vad skulle hända då om jag skulle bli arbetslös? Kan jag bli nekad a-kassa? Nu tror jag inte att det skulle hända i alla fall i den närmsta framtiden, men har varit lite väl lat med bytet och undrar nu om det ens är nödvändigt...

• Svar på tråden Att vara med i "fel" a-kassa?
  • flipperkulan

Det bästa är väl att ringa och fråga a-kassan du är med i. Vet faktiskt inte hur det är när man bytt branch.

(¯`°?.¸ ღ♥ MAJA 2008.04.29 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mysomat

du ska nog snarast byta till ett fackförbund inom din "nya " branch...

• deede

Det hade ingen betydelse när jag blev arbetslös iaf. Har nytt jobb nu å tänker byta till rätt a-kassa enbart för att den har billigare avgift.

• Tecken

Men säg om man är med i Kommunal, fast man jobbar som sjuksköterska (dvs ej ska tilhöra Kommunal "egentligen") betalar de/Kommunal verkligen ut ersättning då? Jag är osäker på det, nämligen.

• lia76

Jag frågade AF om jag skulle byta akassa om jag fick ett jobb i en annan brabsch.
    Men de sade att jag inte behöver byta akassa.
    Jag har ju olycksförsäkring och hemförsäkring genom mitt fack/akassa också

Men du kan ju kolla upp för din egen skull hur det ligger till.
    Till mej sade de att jag inte behövda byta fack/akassa

Ida 080901, Stella 060923
  • Roxter

Funderar t.o.m faktiskt på att gå ur a-kassan nu när jag ska bli mammaledig. Är ju trots allt 4000 om året...

• lia76

Jag anmälde till mitt/min fack/akassa när jag gick på föräldraledighet, och nu betalar jag den minimala avgiften istället

• Roxter

Säg då att jag går ur mitt nuvarande och 6 mån innan jag börjar då går med i "rätt", kan man göra så?

• JAG är BÄST

Du behöver inte byta fack och du blir inte utan stämpling om du blir arbetslös.

Däremot som vill dom att man byter A-kassa + fack om man byter jobb och får fast. Men är det ett tillfälligt jobb eller bara vikariat så ska man inte byta i onödan.

• Roxter

Vad händer om man inte är med i någon alls och blir arbetslös?

• Roxter

Nej alltså jag har haft min nuvarande tjänst i tre år... Har som sagt inte gjort ngt åt saken på läänge

• tii

Jag var med i kommunal fast jag jobbade inom handels i ett år samtidigt, nu i augusti bytte jag över till handels.
    Jag stämplar eftersom jag bara har halvtid nu, och det var inga problem alls.

• tii

Projekt Agda skrev 2008-11-13 21:04:14 följande:

Vad händer om man inte är med i någon alls och blir arbetslös?
    Om du har ett litet uppehåll (räcker med en månad) så åker du ner på grundbeloppet, så det gäller att vara med i akassan utan uppehåll..

Har du inte varit med i någon akassa alls, så har du inte rätt till akassa, utan kan högs få alfakassa.
  • deede

Hur mycket är den minimala avgiften på?

lia76 skrev 2008-11-13 21:00:54 följande:
    Jag anmälde till mitt/min fack/akassa när jag gick på föräldraledighet, och nu betalar jag den minimala avgiften istället
  • lia76
    deede skrev 2008-11-13 21:19:13 följande:
    Hur mycket är den minimala avgiften på?
    Jag betalar drygt 200kr/månad istället för 679kr/månad
  • Zimlis

Du behöver inte vara orolig - du får ersättning även om du tillhör "fel"
    Jag har vart med i Transport sen jag började gå med i A-kassa och har hängt kvar där trots att jag vid flertalet tillfällen bytt bransch, men eftersom jag ff ej har en fast tjänst så anser min A-kassa att jag inte behöver byta.

Stacy LoveLips - Hetare än någonsin
  • Atamon

A-kasse ersättning får du ut även om du är med i "fel" a-kassa. Men ska man byta a-kassa så är det viktigt att man går med i den nya akassan innan man går ur sin gamla (likadant om man ska byta fack) detta för att det inte ska bli glapp i ersättningsdagarna. Det räcker med att stå utan tillhörghet i en dag för att man ska få jobba i ett år för att bli berättigad till akassa igen.

I dag så kan man inte bli medlem i akassa medan man är föräldraledig (semester, föräldraledighet, sjukdom, arbetslöshet och studier är inte inträdesgrundande) dock ska det ju bli ändrade regler efter årsskiftet så att även de som är arbetslösa, föräldralediga (inklusive VAB-dagar och närståendepenning) eller sjuk kan bli medlem i en a-kassa (villkoret på viss arbetad tid tas också bort).

Det bästa är väl att begära en nedsättning av medlemsavgiften pga föräldraledighet, för att inte tappa ersättningsdagar.

• deede

Ringde min a-kassa, hrf, å dom sa att det inte gällde när man va mammaledig....
    Kanske bara gäller facket?

lia76 skrev 2008-11-13 21:00:54 följande:
  • TRoligtvis

Hej!
    Det som är viktigt att tänka på är man måste vara med i rätt fack.
    Jobbar i tex inom handels och är med Kommunal, kan ej Kommunal hjälpa dig om du får strul på din arbetsplats, då handels inte är deras avtalsområde!!!!!
    Så rekommendera dig att byta fackförbund snarast.A-kassan kan jag ej svara på.

• kaffeamanda

Jag är med i Alfa-kassan, slipper då facket helt och hållet men har ändå tryggheten om jag blir arbetslös/startar eget.

Svar på tråden Att vara med i "fel" a-kassa?