• Roxter

Att vara med i "fel" a-kassa?

Jag är med i en a-kassa sedan ett par år, men har sedan jag blev medlem bytt arbete och är nu i en helt annan branch och tjänst. Vad skulle hända då om jag skulle bli arbetslös? Kan jag bli nekad a-kassa? Nu tror jag inte att det skulle hända i alla fall i den närmsta framtiden, men har varit lite väl lat med bytet och undrar nu om det ens är nödvändigt...

• Svar på tråden Att vara med i "fel" a-kassa?
  • flipperkulan

Det bästa är väl att ringa och fråga a-kassan du är med i. Vet faktiskt inte hur det är när man bytt branch.

(¯`°?.¸ ღ♥ MAJA 2008.04.29 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mysomat

du ska nog snarast byta till ett fackförbund inom din "nya " branch...

• deede

Det hade ingen betydelse när jag blev arbetslös iaf. Har nytt jobb nu å tänker byta till rätt a-kassa enbart för att den har billigare avgift.

• Tecken

Men säg om man är med i Kommunal, fast man jobbar som sjuksköterska (dvs ej ska tilhöra Kommunal "egentligen") betalar de/Kommunal verkligen ut ersättning då? Jag är osäker på det, nämligen.

• lia76

Jag frågade AF om jag skulle byta akassa om jag fick ett jobb i en annan brabsch.
    Men de sade att jag inte behöver byta akassa.
    Jag har ju olycksförsäkring och hemförsäkring genom mitt fack/akassa också

Men du kan ju kolla upp för din egen skull hur det ligger till.
    Till mej sade de att jag inte behövda byta fack/akassa

Ida 080901, Stella 060923
  • Roxter

Funderar t.o.m faktiskt på att gå ur a-kassan nu när jag ska bli mammaledig. Är ju trots allt 4000 om året...

• lia76

Jag anmälde till mitt/min fack/akassa när jag gick på föräldraledighet, och nu betalar jag den minimala avgiften istället

• Roxter

Säg då att jag går ur mitt nuvarande och 6 mån innan jag börjar då går med i "rätt", kan man göra så?

• JAG är BÄST

Du behöver inte byta fack och du blir inte utan stämpling om du blir arbetslös.