graviditet och cytostatika
Jag tar examen som sjuksköterska i januari, och skulle samtidigt gärna bli gravid snarast.
Nu funderar jag på om/hur den önskan går ihop med att arbeta på en onkologavdelning där man sysslar med mycket cytostatikabehandlingar. Jag var på intervju idag, och det verkade som en arbetsplats där jag skulle kunna trivas, och jag vet sedan tidigare undersköterskejobb att jag gillar att jobba med den typen av patienter.
Jag har försökt googla vad som gäller egentligen, men har svårt att hitta något vettigt. På vissa ställen verkar det ok så länge man följer skyddsföreskrifter (som alla ska följa) medan andra pratar om omplacering till andra arbetsuppgifter. Verkar vara upp till varje verksamhetschef att ta ansvaret och garantera om arbetet på just den arbetsplatsen är säkert för en gravid, men då kan man ju inte veta hur det anses på en viss avdelning innan man fått jobb där.
Om man arbetar som sjuksköterska på en vanlig vårdavdelning verkar det ju vara vanligt att få havandeskapspenning sista tre månaderna, men det är ju ändå stor skillnad mot att inte kunna arbeta alls under hela graviditeten. Till saken hör också att om jag får jobbet jag var på intervju för idag så är det 6 månaders vikariat- men med möjlighet till förlängning.
Hittar inte något heller hur skadligt det skulle vara att arbeta med cytostatika när man är väldigt tidigt i en graviditet- dvs innan man testat positivt.
Någon som arbetar med detta kanske har fakta?