• Sanna81

graviditet och cytostatika

Jag tar examen som sjuksköterska i januari, och skulle samtidigt gärna bli gravid snarast.

Nu funderar jag på om/hur den önskan går ihop med att arbeta på en onkologavdelning där man sysslar med mycket cytostatikabehandlingar. Jag var på intervju idag, och det verkade som en arbetsplats där jag skulle kunna trivas, och jag vet sedan tidigare undersköterskejobb att jag gillar att jobba med den typen av patienter.

Jag har försökt googla vad som gäller egentligen, men har svårt att hitta något vettigt. På vissa ställen verkar det ok så länge man följer skyddsföreskrifter (som alla ska följa) medan andra pratar om omplacering till andra arbetsuppgifter. Verkar vara upp till varje verksamhetschef att ta ansvaret och garantera om arbetet på just den arbetsplatsen är säkert för en gravid, men då kan man ju inte veta hur det anses på en viss avdelning innan man fått jobb där.

Om man arbetar som sjuksköterska på en vanlig vårdavdelning verkar det ju vara vanligt att få havandeskapspenning sista tre månaderna, men det är ju ändå stor skillnad mot att inte kunna arbeta alls under hela graviditeten. Till saken hör också att om jag får jobbet jag var på intervju för idag så är det 6 månaders vikariat- men med möjlighet till förlängning.

Hittar inte något heller hur skadligt det skulle vara att arbeta med cytostatika när man är väldigt tidigt i en graviditet- dvs innan man testat positivt.

Någon som arbetar med detta kanske har fakta?

• Svar på tråden graviditet och cytostatika
  • Mollie77

Du ska ju ha handskar o skydd vid sådana behandlingar,för man ska ju inte utsättas för sånt oavsett..Vet bara vi tog i såna tbl på mitt jobb så skulle vi ha handskar..så håller du bara de så..

• Linastrumpan

Cytostatika är ju aldrig bra och det ska alltid hanteras efter säkerhetsföreskrifterna. På så sätt ska man inte utsätta sig för onödiga risker vare sig man är gravid eller ej. Dock är det ju inte bara läkemedlet i sig som är farligt utan allt som kommer ur pat innehåller ju cytostatika, dvs urin, blod, faeces etc. Där jag arbetar (lungklinik) finns en dagvårdsenhet där pat kommer enbart för cytostatikabehandling och där får man inte arbeta om man är gravid utan blir då omplacerad av chefen. På avdelningen däremot får man jobba men man sätter inte cytostatikadropp eller kopplar bort dessa utan ber en kollega om hjälp. Däremot sköter man omvårdnaden av patienten.
    För övrigt är det greviditetens sista 60 dagar(betalt fram till 10dagar innan BF) man kan gå hemma med havandeskapspenning under normala omständigheter om omlpacering inte är möjligt ....

• Sanna81

Låter alltså även fortsättningsvis som om det är olika på olika avdelningar...

Ingen som händelsevis råkar jobba i Uppsala och kan säga hur det är där?

En liten bit av mig har lust att höra av mig till chefen och säga att jag ångrar mig, jag är inte intresserad av jobb på båda avdelningarna utan bara på den som mest sysslar med strålbehandlade patienter och mer sällan med cytostatika (antar att det är lättare att få till det med att kollegor kopplar och tar bort de droppen då)- men jag antar att det kanske är dumt?

Tack för rättelsen om HP förresten Linastrumpan, 60 dagar känns bekant nu när du säger det.

• DetLillaLivet

När min mamma behandlades med cytostatiska på akademiska i uppsala frågade hon vad som gällde för gravida efterson jag var gravid och hon ville att jag skulle följa med. Då berättade sköterskan att det inte var någon fara. Att dom jobbade fast dom var gravida. Så det ska inte vara någon fara! Lycka till med jobbet!

Svar på tråden graviditet och cytostatika