• Mamma86

När slutade era små att sova i spjälsäng & har ni några nattningstips därefter?

Är nämligen så att jag har en som på 13 månader och om ett par veckor tänkte vi sluta med spjälsäng för att vänja honom vid en "vanlig" säng men med stödbräda..
    Anledningen till detta är att han ska få ett syskon som är beräknat 31 januari som ska få hans spjälsäng.. Så vi vill börja vänja honom lite i förväg..
    Han går å klättrar på alla möbler för fullt så antar att han kommer springa upp ur sängen vid nattning..

Så hur har ni gjort,har ni legat i sängen med dem tills de somnat? Vill ju helst att han ska fortsätta kunna somna på egen hand, men kanske är förgäves..hehe
    Så är tacksam för ALLA tips!!

• Svar på tråden När slutade era små att sova i spjälsäng & har ni några nattningstips därefter?
  • Lobro

Vi ska göra samma sak snart fast min son är 19 månader då.
    Vi ska få syskon i början av April så vill hinna få honom att sova i "stor" säng utan att springa upp innan den lille kommer!
    Just nu sover han jättebra i sin resesäng så känns som en bra tid att testa! (hade en lånad spjälsäng förut som vi var tvungna att lämna tillbax nyss därav resesängen)

Tänkte ställa in den nya sängen i hans rum och testa hur det går men om det inte funkar och han bara springer upp väntar jag ett tag till för jag har inget tålamod just nu

• principisessan

vår dotter är 13 månader och har sovit i växasäng i ett par veckor. Hennes är av gammeldags modell med en kant hela vägen på ca 30 cm, så hon kan inte ramla ur den, däremot kan hon klättra ur den om hon vill.
    Anledningen till att vi bytte var för att hon knölade ihop täcke o allt i en hög i hörnet jämt och skulle klättra över. Tror inte att hon skulle kunnat ta sig över, men eftersom hon så tappert försökte hela tiden så tänkte vi att det är lika bra att skaffa en säng som hon kan klättra ur själv och som inte har samma fallhöjd om hon tar sig över.
    Det har gått jättebra, är hon inte tillräckligt trött så händer det att hon klättrar ur, men för det mesta så sitter hon kvar i sängen och ropar på oss istället för att gå ur, första nätterna var hon lite skeptisk till sängen men vande sig fort.
    Har en madrass under på nätterna ifall hon skulle få för sig att klättra ur och sömndrucken ramla eller nåt.

• godisälskaren

Jag undrar också. Dottern (18 mån) har gjort sina försök att klättra ur spjälsängen och jag är rädd att hon ska ramla. Tänkte ta bort ena sidan och sätta dit en tillhörande bräda (Ikea säng). Undrar hur jag ska få henne att stanna kvar. Hon måste nog vara extremt trött.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • örtagård

Vår ettåring sover bredvid föräldrasängen i ´juniorsäng. Spjälsäng funkade aldrig utan fram till året och lite till låg han i min säng (stilla och rofylld, ett sömnpiller för mig )

Vår treåring sov i juniorsäng i eget rum i motsvarande ålder.

Våra barn somnar med kroppskontakt men det har föregåtts av läsning och andra kvällsritualer. Signalerna om läggdags är väldigt tydliga sen tycker vi de behöver närheten vid insomningen av vår kroppskontakt och det är en mysig stund att ligga jämte och läsa och sen låta barnet somna bredvid. Att inte ha spjälsäng underlättar ju det.

Våra rutiner, även för ettåringen, är mat 17, bad 17.30, pyamas, tänder, välling, 18 säng bok, och godnatt och sova bredvid. Ettåringen ligger vi hos en kvar- en halvtimme och treåringen en halvtimme - en timme men hon klarar ju mycket läsning och vi läser gärna båda för henne. lyssna på lugn musik kanske är något för en sådan liten.

Nu skrev du du ville hon skall somna själv. Det kanske hon gör. Vi har ju inte haft den ambitionen för vi vill hinna med läsningen och barnen är avslappnade och lugna då så det är ett väldigt ypperligt tillfälle att umgås mysigt i vår familj . Doch tror jag a och o är tydliga signaler om vad som komma skall. Samma sak varje kväll, samma tider osv. inte våra tider så klart men samma och kansek tom samma böcker osv. Om det inte funkar att somna ensam kanske det kan var ok att ligga bredvid några minuter i fall det går fortare så? Men gör sängen mysig, med gosedjur (inte för många så det blir en lekhörna) och fina täcken och kuddar och lite nattlampa.

juniorsäng har bara varit till det bättre för oss!

• LeosMom

Vet inte om jag kan hjälpa..........men iaf, vår son klättrade ur spjälsängen och i samma veva bestämde vi oss för att ge honom eget rum. Vi har alltid legat ijämte honom tills han somnar, och det tar oftast inte lång stund, och istället för att vi låg på vår säng och han i spjälsängen som innan, så ligger han nu i sitt rum på en madrass på golvet ( i väntan på sängen som kommer på födelsedagen från morfar :) och när han vaknar mitt i natten går han oftast in till oss. Det är ok, det kommer ju sluta en vacker dag så än så länge går det. Men vi har alltid legat ijämte och nu när han tycker om böcker så läser vi lite innan vi släcker. och när han somnat så går vi ut. Förstår att ni vill attt han ska somna själv, men jag tror man måste börja mkt tidigare med det, bara min egna teori. Håller med örtagård om att rutiner är viktiga, sonen har alltid somnat runt 7 även på sommaren. Vi har även infört "städning" av rummet innan sonen ska sova.......liten rutin så han ska lära sig städa efter sig.......

Hopas du hittar ngt som funkar.........kram.

• Mamma86

Okej! Tack för alla tips men fler mottages..

Alltså vi har väldigt stukturerade rutiner som det är, samma varje kväll och började läsa saga redan när han va 3 månader..
    Men hittills så har vi kunnat göra de rutinerna å lagt honom i sin säng även om han inte varit trött så har han legat å pysslat lite själv med nån ting å bläddrat i en bok lr så.. Så han har ju lärt sig att somna själv från första stund lixom..

Men tänkte nu när han komer ha möjlighet att hoppa ur sängen själv så kan jag tänka mej att han inte kommer vilja ligga kvar..men jag ska aldrig säga aldrig förän jag har prövat..hehe
    är mest jobbigt å bära tbx honom när man är höggravid..hehe

• Z78

Vi bytte från spjälsäng till säng med stödbräda för några veckor sen, vår son är 18 månader. Trodde vi skulle få problem med spring upp ur sängen eftersom han somnar själv. Men det gick väldigt lätt. Vi körde med samma rutiner som vi gjort innan och behövde bara sitta hos honom de första kvällarna en stund. Sen somnade han själv som han gjort innan, inget spring. Vaknar han på natten brukar han inte gå upp utan sitter kvar i sängen och skriker eller ropar på oss. Så det gick väldigt smidigt. Fast han vill absolut inte ha sin nya kudde och täcke, utan vill ha spjälsängskudden och spjälsängstäcket.

Svar på tråden När slutade era små att sova i spjälsäng & har ni några nattningstips därefter?