• miliasmamma

Uppskattar barn detta tro? :)

Någon som varit i väg på bussresan som resemakarn har till disneyland?

Eller någon annan lång bussresa med barn, hur fungerar det isåfall?

www.resemakarn.nu/index.asp&destid=82&intOpenID=113&catid=339&intopenid2=339

(om ni kommer till startsidan så ligger det under Barnbussen - Klicka här för att komma vidare - Barnbussen disneyland och medelhavet)

• Svar på tråden Uppskattar barn detta tro? :)
  • Maria40

Har inte varit på bussresa med barn men jag tror barn uppskattar ALLT som föräldrarna är positiva till, dvs tycker ni att det ska bli spännande, roligt, ser fram emot bussresan så kommer även de att göra det.
    Barn är så otroligt anpassningsbara.

Hur gamla är barnen?

• miliasmamma

Dottern är sju år. Hon är så oerhört flygrädd nu, så känns inte så smart att boka in någon flygresa, annars hade jag nog föredragit det framför bussresa.

men det borde väl vara ganska mycket pauser under vägen och så finns sovbussar som kanske inte är det skönaste, men bättre än att sova sittandes iaf :)

• vamme

Min son är 14 månader och det längsta han åkt buss är 2 timmar. Iofs är han lite liten.. Men han är inte så förtjust i bussresan ändå..

metrobloggen.se/kilokrig , Min son är min idol!
  • Maria40

Varför är hon flyggrädd? Har det hänt något som gjort henne rädd? Är någon hon känner rädd för att flyga?

Ja, de har pauser under resan och det finns toa på bussen. Vad gäller sovandet så tror jag att hon sover bättre än du och en buss "vaggar" ganska sövande, tycker jag (som nästan alltid somnar i en buss).

Vad är en sovbuss? Får man"riktiga" sängar?

• miliasmamma

Flygrädslan kom efter olyckan i madrid när de visade bilder från flygplatsen på nyheterna på barnkanalen, efter det dök det upp en väldig massa flygolyckor. Så hon förknippar flygning med död just nu och hon funderar mycket på just döden. Vill inte sätta någon press i henne med att få henne att fundera ännu mer på det just nu, utan låta det lägga sig för henne innan någon flygresa. Hon har aldrig flygit än så länge, så känns dumt att göra det just nu.

Hittade bilder på hur det såg ut med sovbussarna, www.resemakarn.nu/upload/images/Sovande.jpg ser betydligt mer bekvämt ut än att sova sittandes i alla fall :)

• Maria40

Hur rädd är hon? Lite, mycket, panikartad?

Jag skulle förmodligen satsa på flyg iallafall och arbeta hårt förebyggande med tryggheten, se till så hon förstår att flyg inte är farligt.
    Personligen tror jag det kan finnas en viss fara i att "hålla med" barn om att något som de är rädda för är otäckt t.ex. genom att hela familjen låter bli att flyga för att hon sett något otäckt på TV, hellre övertyga dem om att "nej, det är inte farligt".
    Men, det beror också på graden av hennes rädsla.

Sovbussarna såg riktigt ok ut (förmodligen smala så man trillar ur i en snäv kurva ), fäller man ut dem till sittplatser om man inte vill sova? Eller har man både en sitt- och liggplats?

• miliasmamma

Vi har pratat mycket om flygning, men hon vill inte lyssna på det örat. Jag var iväg själv till utlandet för ett par veckor sedan och hon var livrädd för att jag skulle dö på vägen ner, jag trodde att det skulle hjälpa lite att visa att det faktiskt inte blev så, men hon har fortfarande samma panik över det. Tyvärr.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med sätena, men om jag fattade det rätt så satt man som i en vanlig buss på dagen och på nattetid ändrade de om till liggandes.

Sedan kan säkert en sådan resa bli roligare för henne i och med att det är andra barn med, eftersom vi har tänkt resa bara hon och jag.

Svar på tråden Uppskattar barn detta tro? :)