• Nica74

Någon som målat om en lackad furutrappa?

Ska måla om vår trappa. Den är träfärgad och lackad, sådan där vanlig trappa som finns i många villor.
    Undrar nu lite om hur mycket man måste slipa den. Måste man slipa bort all lacken eller räcker det att rugga upp ytan?

Någon som målat om sin trappa och kan svara på min fråga?

Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • Svar på tråden Någon som målat om en lackad furutrappa?
  • Maria40

Nej, kan egentligen inte svaret.

MEN, mina föräldra köpte ett äldre hus och målade om trappan, varpå den blev "såphal", det slutade med att någon halkade och trillade i trappan, fick åka till sjukhus och sys, sedan satte de en matta ovanpå trappan.

Vet inte varför det blev så halt, de kanske använde fel typ av färg?

• Maria40

Det är klart ni ska måla om den ifall ni intre trivs med trappan, men ville lyfta ett varningens finger för att se upp så trappan inte blir såp-hal.

• mcsn83

Har ingen koll egentligen, men min mamma funderar på att måla om sin trappa och målaren sa till henne att det var oerhört viktigt att använda rätt färg.

• Lillbollen

Jag funderar på samma sak. Min trappa är så extrem ful! ;)
    Tror det ska fungera med att slipa. Vet inte om man behöver kvistlacka också. Om man målar vitt kan det ju annars bli gula fläckar när kåda tränger ut.

• MotherOfTwo

Japp jag har gjort det. En lackad furutrapp med nålfiltsmatta.

Jag började med att slita bort nålfiltsmattan, sedan så slipade jag trappstegen slät. Resten av trappan slipade jag så att jag ruggade upp ytan. Sedan grundade jag med någon grund (kan heta v-slip, greppgrund och dylikt). En vit färg med mycket titandioxid som gör att det täcker bra och nästa lager fäster bra.
    Sedan är det "bara" att måla trappan med valfri kulör och färg. Jag valde antikvit vattenburen färg.

Trappstegen får inte målas med en blank färg som gör att ytan blir glatt.

Jag kan tillägga att det var SKITJOBBIGT och skulle jag göra om det skulle jag låte en hantverkare göra det bara för att det var så jobbigt. Resultatet blev bra.

• Maria40

Hmmm...mina föräldrar målade nog med en högblank färg....

• Lillbollen
    MotherOfTwo skrev 2008-11-13 23:08:47 följande:
    Japp jag har gjort det. En lackad furutrapp med nålfiltsmatta. Jag började med att slita bort nålfiltsmattan, sedan så slipade jag trappstegen slät. Resten av trappan slipade jag så att jag ruggade upp ytan. Sedan grundade jag med någon grund (kan heta v-slip, greppgrund och dylikt). En vit färg med mycket titandioxid som gör att det täcker bra och nästa lager fäster bra. Sedan är det "bara" att måla trappan med valfri kulör och färg. Jag valde antikvit vattenburen färg. Trappstegen får inte målas med en blank färg som gör att ytan blir glatt. Jag kan tillägga att det var SKITJOBBIGT och skulle jag göra om det skulle jag låte en hantverkare göra det bara för att det var så jobbigt. Resultatet blev bra.
    Du verkade ju tycka att det var skoj så kom gärna och måla min trappa också ;) haha
    Duktigt av dig att göra det själv! Blir nog nästa projekt här hemma tillsammans med tapeterna, vilka blir lite svårare i trappan. Så högt i tak där! Jaja, vill man så kan man :)
  • AnneSophie
    Maria40 skrev 2008-11-13 23:11:26 följande:
    Hmmm...mina föräldrar målade nog med en högblank färg....
    Finns olika typer av färger. Jag har också gjort om vår trappa, men målade med en speciell tålig golvfärg (Alcro Golvfärg Vit för trägolv, betonggolv, källartrappor etc ). Trappan är blank, men inte speciellt hal.

«

»
  • fiffiluran

mina föräldrar har målat om deras trappa, det räckte med att rugga upp ytan. Vi ska också fixa vår trappa (såsmåningom) men alla säger att det är skitjobbigt.

• La Lola

Tipsar om att man kan hälla nån slags sand i färgen som man målar trappstegen med så ytan blir lite skrovlig o därmed inte så hal.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • lillinas

alcro säljer den "sanden", bildar itillsammans med färgen halkskydd., men man behöver ju inte köra högglansig färg, kan ju även använda halvbank oljefärg för snickerier, bara det inte är vanlig vit vattenburen för snickerier då den inte är sammansatt för att klara slitage på samma sätt. Alcros speciella golvfärg heter lokal. finns även en som heter atelje för betong (vattenburen) enligt alcro kan du använda den men du får räkna med minst tre strykningar för att få bra reultat eftersom den inte täcker lika bra på träytan. (å den är mattare)
    den räcker att du slipar upp ytan och för att sedan vara säker på fästet så kör du grundfärg (matt) innan oljefärgen för snickerier, använder du lokalgolvfärg späder du färgen 10 % föesta strykningen som grund.
    kan vara bra å veta om trappan är lackad med vattenburen lack , då kan oljefärgen reagera på det och det blir kladdigt.

• Nica74
    Lillbollen skrev 2008-11-13 22:34:01 följande:
    Jag funderar på samma sak. Min trappa är så extrem ful! ;) Tror det ska fungera med att slipa. Vet inte om man behöver kvistlacka också. Om man målar vitt kan det ju annars bli gula fläckar när kåda tränger ut.
    Den ska vara svart
  • Nica74

Tack ska ni ha!
    Själva stegen ska vi nog lägga någon typ av trapp-sats (eller vad det heter) på, så det är sidorna och spaljen som ska målas just nu.

Ska väl gå och fortsätta slipa nu då

• lillinas
    Svar på #13
    ska du måla sidorna så funkar det lika bra med vanlig vattenburen färg för snickerier. jotun har bla en vattenburen oljefärg, som torkar superfort, ligger högre i pris, men är värd pengarna. finns som matt, halvblank. tvättar penslarna i vatten.
Svar på tråden Någon som målat om en lackad furutrappa?