• tyr

fler som har barn med asberger

min son är 5 år och han har jusst blivit diagnostiserad med konsentrations svårigheter och asberger. jag undrar om det är fler som har barn med asberger.

• Svar på tråden fler som har barn med asberger
  • Lykketrollet

Nej, men vi ska igång med en utredning ang autisme på vår fem-årige son.

• tyr
    Svar på #1
    ok hur är han då i beteende och så och utveckling
  • Lykketrollet
    tyr skrev 2008-11-14 11:42:53 följande:
    Svar på #1ok hur är han då i beteende och så och utveckling
    Oj, det är ju så mycket att skriva. Men kort beskrivet är han en lugn pojke, han tycker inte om våldsamma eller för tuffa leker. Hemma känner vi att han leker på nivå med sin syster på 2,5 år. På dagis ser de inga problem med honom alls.

Han är efter med språket, både uttal och förståelse. Han kan inte tidsbegrepp och räknar bara till åtta utan fel. Han glömmer ibland bort ord som han tidigare har kunnat. Tex har han plötsligt glömt bort 9 och 10, samt säger "se på jag" istället för "mig".

Han har många och ofta starka sinnesutbrott. Han har många "tvångstankar" särskilt kring kläder, men också annat. Han tar aldrig/sällan på eller av kläder själv. Har ofta haft problemer med mat och sömn (tar lång tid på kvällen för att han ska somna).

Han berättar aldrig eller sällan om något han har upplevt. Han svarar gärna inte på frågor eller henvändelser från andra, oavsett om det är dagispersonal, familj eller andra barn. Han kan ha bra ögonkontakt, men kan också vara riktigt virrig och gärna ha blicken alla andra ställen än på personen som pratar med honom.

Tror jag har fått med det viktigaste nu. Din pojke?
  • tyr
    Svar på #3
    min pojke leker väldig mycket för sig själv och blir våldsam när andra barn inte gör som han vill. han välter möbler hemma och kan stå och skrika rakt ut men han kan inte tala om vad som är fel. han förstår inte varför andra barn blir ledsna när deras husdjur dör och sånna saker han saknar aldrig mig eller sin pappa när vi lämnar honnom någonstans när vi ska bort.mm
  • Saffy

Jag undrar hur tidigt ni började misstänka att allt inte stod rätt till? När övergår t.ex. trotsålderns alla "problem" till att vara en diagnos? Och hur tidigt vill BVC eller vem det nu är man blir remitterad till, ställa en diagnos? Nyfiken..

• tyr
    Svar på #5
    jag började misstänka det redan när han var runt 2 år han ville inte leka med andra barn han kunde sitta i timmar för sig själv han hadde fruktansvärda raseri utbrott dvs han välte möbler mm och han kunde stå och skrika i flera timmar. han var fruktansvärt fachinerad av att rada upp saker och sortera saker. sedan nu så har han grava koncentrations svårigheter
  • Lykketrollet

Min son blir också jättearg om någon här hemma inte leker som han vill. Han slår, sparkar, och blir "galen". På dagis klarar han på något sätt att hålla sig, vi har upptäckt att han iblnd river sig på händerna.

Saffy: Vår son är ju hela fem år redan och vi började misstänka autism för bara 8 veckor sen! Dvs, vi har alltid känt att han är annorlunda och vi har haft det extremt jobbigt här hemma, men vi har inte sett helheten. Vi har nämnt vissa problem på bvc, men fått besked att allt är normalt.
    Så ringde vi bup själva för åtta veckor sen pga raseriutbrott. Plötsligt insåg vi att det inte är normalt att en fem-åring blir så mycket arg. Efter det började vi fundera på hur sonen egentligen är, och det kom upp en hel del. Så tja, för oss tog det ju många, många år innan vi insåg vad som faktisk är "fel".

• madigan

Min 4-åriga dotter är väldigt likt de som ni skriver.

*Hon sover oroligt, tar tid innan hon somnar
    *Kan inte koncentrera sig
    *Är lillgammal
    *Pratar med alla
    *Har svårt med när nästa dag är tex
    *kan säga tända lampan när den är tänd fast hon menar släck
    *Kissar ner sig ibland men oftast går de bra, bajsar ner sig oftare
    *Hon är mer med små barn typ 1-2 år än barn som är 4-5 år på dagis
    *håller koll på alla kläder på dagis

Min man säger att dom som har asberger oftast blir våldsamma i vuxen ålder, de är jag rädd för om hon får den diagnosen.
    Att hon ska sticka kniven tex i nån, vad tror ni?

• tyr
    Svar på #8
    jag själv har asperger men jag är inte våldsamm visst jag blir arg och sur för lite konstiga saker ibland tex när det inte går som jag planerat mm
  • Begga

Aspies är INTE våldsamma (som vuxna iallafall när man har lärt sig kontrollera sitt temprament). Om ni dessutom får diagnos kan ni koncentrera er på att lära barnet att "fungera" så det lyckas ännu bättre i sin utveckling.

Kan dock tillägga att i mitt fall är det inte just mitt barn som har Aspergers.

• madigan

Men hur går man till väga för de här med tidsuppfattningen?
    Våran 4-åring förstår inte de här med om en stund eller nästa dag..tips nån??

• Lykketrollet

madigan skrev 2008-12-06 23:08:27 följande:

Men hur går man till väga för de här med tidsuppfattningen?Våran 4-åring förstår inte de här med om en stund eller nästa dag..tips nån??
    Det förstår inte vår son på fem år heller.. Han vet inte om ikväll är idag eller någon helt annan gång. Han vet inte om imorse betyder för länge sen eller idag. Det är otroligt svårt, för det är så lätt att ta för givet att han förstår vad vi menar när vi säger de vanliga tidsbegreppen.
  • madigan

Starlight mamman skrev 2008-12-06 23:57:11 följande:

madigan skrev 2008-12-06 23:08:27 följande:
    Det förstår inte vår son på fem år heller.. Han vet inte om ikväll är idag eller någon helt annan gång. Han vet inte om imorse betyder för länge sen eller idag. Det är otroligt svårt, för det är så lätt att ta för givet att han förstår vad vi menar när vi säger de vanliga tidsbegreppen.
    Men hur gör man då för att underlätta för dom?
  • Lykketrollet

madigan skrev 2008-12-08 09:48:33 följande:

Starlight mamman skrev 2008-12-06 23:57:11 följande:
    Men hur gör man då för att underlätta för dom?
    Ja, du.. Om man bara visste det. Att försöka förklara är omöjligt, så jag vet absolut inte! Kanske ha bilder på att gå upp ur sängen och att lägga sig, för att i första omgång förstå ikväll och imorse. Men de än mer abstrakta begreppen som minuter, dagar och veckor anar jag inte hur man ska göra med.. Det samma med igår och imorgon. Hur ska man underlätta? Nä, det är svårt..
    Men din dotter har redan diagnosen? Får ni några råd eller tips från hab?
  • madigan

Starlight mamman skrev 2008-12-08 10:42:34 följande:

madigan skrev 2008-12-08 09:48:33 följande:
    Ja, du.. Om man bara visste det. Att försöka förklara är omöjligt, så jag vet absolut inte! Kanske ha bilder på att gå upp ur sängen och att lägga sig, för att i första omgång förstå ikväll och imorse. Men de än mer abstrakta begreppen som minuter, dagar och veckor anar jag inte hur man ska göra med.. Det samma med igår och imorgon. Hur ska man underlätta? Nä, det är svårt.. Men din dotter har redan diagnosen? Får ni några råd eller tips från hab?
    Nej vi har inte fått diagnos ännu, men min man har syskonbarn som är precis som våran dotter så vi misstänker att hon har AS.
  • madigan

Hur är era barn när de gäller kompisar och lekar?

Min dotter leker brevid och sällan med nån annan. Gillar inte stora grupper.

• Lykketrollet

Hm, min son är faktisk ganska mycket med i leken. Han tar olika roller hemma och tex på dagis. Hemma ska han bestämma allt och vara chefen över allt det andra säger, gör och vilka figurer de får ha. Oftast blir det så han regisserer och ser på att den/de andra leker. På dagis vet jag inte riktigt hur han är, men han är ivrig med att få vara med andra barn..
    Genrellt tycker jag hans leknivå är på stadium med lillasysters, hon är 2,5 år. Det ingår mycket sortering i hans lek. Bilar på rad som åker i kö, eller djur som sorteras i de snälla och de onda etc. Leken kommer liksom aldrig igång för alla detaljer tar sån tid.

Svar på tråden fler som har barn med asberger