fler som har barn med asberger
min son är 5 år och han har jusst blivit diagnostiserad med konsentrations svårigheter och asberger. jag undrar om det är fler som har barn med asberger.
min son är 5 år och han har jusst blivit diagnostiserad med konsentrations svårigheter och asberger. jag undrar om det är fler som har barn med asberger.
Nej, men vi ska igång med en utredning ang autisme på vår fem-årige son.
Jag undrar hur tidigt ni började misstänka att allt inte stod rätt till? När övergår t.ex. trotsålderns alla "problem" till att vara en diagnos? Och hur tidigt vill BVC eller vem det nu är man blir remitterad till, ställa en diagnos? Nyfiken..
Min son blir också jättearg om någon här hemma inte leker som han vill. Han slår, sparkar, och blir "galen". På dagis klarar han på något sätt att hålla sig, vi har upptäckt att han iblnd river sig på händerna.
Saffy: Vår son är ju hela fem år redan och vi började misstänka autism för bara 8 veckor sen! Dvs, vi har alltid känt att han är annorlunda och vi har haft det extremt jobbigt här hemma, men vi har inte sett helheten. Vi har nämnt vissa problem på bvc, men fått besked att allt är normalt.
Så ringde vi bup själva för åtta veckor sen pga raseriutbrott. Plötsligt insåg vi att det inte är normalt att en fem-åring blir så mycket arg. Efter det började vi fundera på hur sonen egentligen är, och det kom upp en hel del. Så tja, för oss tog det ju många, många år innan vi insåg vad som faktisk är "fel".
Min 4-åriga dotter är väldigt likt de som ni skriver.
*Hon sover oroligt, tar tid innan hon somnar
*Kan inte koncentrera sig
*Är lillgammal
*Pratar med alla
*Har svårt med när nästa dag är tex
*kan säga tända lampan när den är tänd fast hon menar släck
*Kissar ner sig ibland men oftast går de bra, bajsar ner sig oftare
*Hon är mer med små barn typ 1-2 år än barn som är 4-5 år på dagis
*håller koll på alla kläder på dagis
Min man säger att dom som har asberger oftast blir våldsamma i vuxen ålder, de är jag rädd för om hon får den diagnosen.
Att hon ska sticka kniven tex i nån, vad tror ni?
Aspies är INTE våldsamma (som vuxna iallafall när man har lärt sig kontrollera sitt temprament). Om ni dessutom får diagnos kan ni koncentrera er på att lära barnet att "fungera" så det lyckas ännu bättre i sin utveckling.
Kan dock tillägga att i mitt fall är det inte just mitt barn som har Aspergers.
Men hur går man till väga för de här med tidsuppfattningen?
Våran 4-åring förstår inte de här med om en stund eller nästa dag..tips nån??
madigan skrev 2008-12-06 23:08:27 följande:
Starlight mamman skrev 2008-12-06 23:57:11 följande:
madigan skrev 2008-12-08 09:48:33 följande:
Starlight mamman skrev 2008-12-08 10:42:34 följande:
Hur är era barn när de gäller kompisar och lekar?
Min dotter leker brevid och sällan med nån annan. Gillar inte stora grupper.
Hm, min son är faktisk ganska mycket med i leken. Han tar olika roller hemma och tex på dagis. Hemma ska han bestämma allt och vara chefen över allt det andra säger, gör och vilka figurer de får ha. Oftast blir det så han regisserer och ser på att den/de andra leker. På dagis vet jag inte riktigt hur han är, men han är ivrig med att få vara med andra barn..
Genrellt tycker jag hans leknivå är på stadium med lillasysters, hon är 2,5 år. Det ingår mycket sortering i hans lek. Bilar på rad som åker i kö, eller djur som sorteras i de snälla och de onda etc. Leken kommer liksom aldrig igång för alla detaljer tar sån tid.