• Anonym

Min dotter fick magsjuka i onsdagskväll...hur länge smittar det?

Min dotter kräkes rejält i onsdagskväll och hela natten kunde inte ens dricka vatten så kom det upp. Igår så åt hon bara vitt bröd med smör och lättdryck på dagen och lite ris och bröd på kvällen. Vi andra har klarat oss än så länge. Hur länge smittar det och är det bästa att hela tiden gå och torka av med klorin överallt. Hon är liten och suger på fingrarna och är överallt

• Svar på tråden Min dotter fick magsjuka i onsdagskväll...hur länge smittar det?
  • Lillajag1979

Hallå.

Från det att hon kräkts sista gången så brukar man säga 48 timmar. Då är man på säkra sidan.

• gagge

Köp sprit på apoteket, vädra hela tiden och ni andra svälj vitpeppar korn 10 st så fort ni bara kan.

Vi har oxå haft kräksjukan här hemma *Hua* alla blev sjuka utom jag tack och lov.

Dottern på 2 år insjuknade lör kväll, pappa lör natt, en vecka efter var mina päron barnvakt över natten hemma hos dom, min far blev kass natten mellan sön-mån + 3 av mina gäster som jag hade här hemma på middag på lördagen då barnen var borta.

Dom brukar väl säga 48 el 72 timmar, men här hos oss höll det i sig 1 vecka.

Mina älskade två prinsessor!
  • mams2004

Ja, man rek 48 tim efter SISTA gången!

• Anonym
    gagge skrev 2008-11-14 08:30:27 följande:
    Köp sprit på apoteket, vädra hela tiden och ni andra svälj vitpeppar korn 10 st så fort ni bara kan.Vi har oxå haft kräksjukan här hemma *Hua* alla blev sjuka utom jag tack och lov.Dottern på 2 år insjuknade lör kväll, pappa lör natt, en vecka efter var mina päron barnvakt över natten hemma hos dom, min far blev kass natten mellan sön-mån + 3 av mina gäster som jag hade här hemma på middag på lördagen då barnen var borta.Dom brukar väl säga 48 el 72 timmar, men här hos oss höll det i sig 1 vecka.
    Oj en hel vecka!!? det lät inte bra..
  • Anonym
    mams2004 skrev 2008-11-14 08:31:08 följande:
    Ja, man rek 48 tim efter SISTA gången!
    Så om hon kräktes vid 3-tiden på onsdagsnatt så kan jag pusta ut efter inatt då?
    Jag har stark kräkfobi och kan absolut inte bli sjuk och inte några andra fler i familjen heller!
  • kikelikan

På dagis så vill dom att banen ska vara hemma 2 dagar efter sista kräkningen.

• Anonym

Vinterkräksjukan smittar minst 3 dygn efter sista kräkningen, något kortare smittid vid vanlig magsjuka men jag skulle nog tro att ni ska hålla er hemma 2 dygn i alla fall efter sista kräkningen.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-14 08:34:31 följande:
    Så om hon kräktes vid 3-tiden på onsdagsnatt så kan jag pusta ut efter inatt då? Jag har stark kräkfobi och kan absolut inte bli sjuk och inte några andra fler i familjen heller!
    Det skulle jag inte räkna med,det är ju bara fredag idag..Kan och kan,blir du eller ni sjuka så finns det ju inte så mycket att göra åt saken
  • Kenzie

Minst 48 timmar efter sista kräkningen eller diarrén. Tyvärr kan det i många fall smitta ännu längre. Min son hade sin sista diarré en måndag och på söndagen hade vi besök och dom blev smittade.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • kikelikan

Man räknar med att man inte är smittbärare längre, efter 2 dygn. Du kan ju tyvärr vara smittad, men det har inte brytit ut än.

• Anonym

Ja hon har inte varit på dagis sedan i tisdags då det går så mycket magsjuka där nu och ändå blev hon sjuk ett dygn efterråt
    Fast på måndag måste hon tyvärr gå fastän det tar emot.

Ja det är bara att kila iväg och köpa sprit och köra runt med överallt här nu då. Hon har ju blöja men hon fingrar ju och är överallt som sagt. Jag tror inte att det är den riktiga vinterkräksjukan för då borde vi har legat sjuka nu, min sambo och jag som har tagit hand om henne.
    Hon har ingen diarré eller har kräkts mer iallafall. Hur länge lever dessa baskilusker på möbler o dyl?

• Anonym
    kikelikan skrev 2008-11-14 08:37:32 följande:
    Man räknar med att man inte är smittbärare längre, efter 2 dygn. Du kan ju tyvärr vara smittad, men det har inte brytit ut än.
    Bryter det ut på alla? Jag har inte haft magsjuka då jag har kräkts sedan våren 2005.
  • kikelikan

Nej det gör det inte. Jag har inte varit magsjuk på 6 år, men alla andra i min familj är det varje år.

• Tygtiiger

Magsjuka finns i flera olika former. Calicivirus ger klassisk vinterkräksjuka när man tokspyr i ungefär ett dygn och sedan är lite kass i ett par till. Det är vansinnigt smittsamt och har 1 - 3 dagars inkubationstid. Man räknas som smittsam tom två dagar efter sista kräkningen/diarrén. Men man kan vara så lyckligt lottad att man är naturligt immun mot just calicivirus!

Rotavirus är vanligare och det är den magsjuka som brukar gå runt på dagis (och för övrigt detsom dödar småbarn i u-länder). Små barn brukar kräkas som attan i ca 12 timmar och sedan ha diarré i upp till en vecka. Ibland fortsätter det med enstaka kräkningar samtidigt som diarrén. Vuxna brukar vara mindre känsliga för just rotavirus, vi har liksom haft det några ggr... ofta blir man bara lös i magen ett par dagar. Även där gäller att man ska ha två HELT FRISKA dygn - ingen diarré, normal aptit, innan man går tillbaka till dagis. Småbarn utsöndrar nämligen rotavirus länge i avföringen!

Om du inte vill bli sjuk så är handsprit och apotekets ytdesinfektion (DAX) det allra bästa. Det får man fråga efter på apoteket, en flaska kostar runt 60 kr. Sprita händer och skötbord efter varje blöjbyte, sprita händerna efter varje toabesök, sprita av alla nerkräkta ytor och sprita händerna innan matlagning och innan ni äter.

• Anonym
    Tygtiiger skrev 2008-11-14 09:25:37 följande:
    Magsjuka finns i flera olika former. Calicivirus ger klassisk vinterkräksjuka när man tokspyr i ungefär ett dygn och sedan är lite kass i ett par till. Det är vansinnigt smittsamt och har 1 - 3 dagars inkubationstid. Man räknas som smittsam tom två dagar efter sista kräkningen/diarrén. Men man kan vara så lyckligt lottad att man är naturligt immun mot just calicivirus! Rotavirus är vanligare och det är den magsjuka som brukar gå runt på dagis (och för övrigt detsom dödar småbarn i u-länder). Små barn brukar kräkas som attan i ca 12 timmar och sedan ha diarré i upp till en vecka. Ibland fortsätter det med enstaka kräkningar samtidigt som diarrén. Vuxna brukar vara mindre känsliga för just rotavirus, vi har liksom haft det några ggr... ofta blir man bara lös i magen ett par dagar. Även där gäller att man ska ha två HELT FRISKA dygn - ingen diarré, normal aptit, innan man går tillbaka till dagis. Småbarn utsöndrar nämligen rotavirus länge i avföringen!Om du inte vill bli sjuk så är handsprit och apotekets ytdesinfektion (DAX) det allra bästa. Det får man fråga efter på apoteket, en flaska kostar runt 60 kr. Sprita händer och skötbord efter varje blöjbyte, sprita händerna efter varje toabesök, sprita av alla nerkräkta ytor och sprita händerna innan matlagning och innan ni äter.
    Tydligen så låg även en del personal i magsjukan så då kan det inte vara rotaviruset tror jag;-(
    Hon kräktes ju mycket i ca 10 timmar men hon har redan god aptit, ingen diarré, magsmärtor,feber osv och så var hon redan igår också
  • Anonym

MEN jag vill bara skriva att hon får ju självklart inte gå ut i affärer, apoteket utan vara hemma med pappa då. På måndag så borde hon ju inte smitta mer utan kan gå till dagis om ingen annan i familjen har blivit sjuk såklart!

Svar på tråden Min dotter fick magsjuka i onsdagskväll...hur länge smittar det?