• Flippen

Hur gör jag bilden svart/vit i Paint?

Går det att göra om bilder till svart/vit i Paint?

Hur gör man i så fall?

• Svar på tråden Hur gör jag bilden svart/vit i Paint?
  • inze

Är tveksam till att det går att göra i Paint.

Skaffa ett riktigt bildbehandlingsprogram så är det lättare att göra sånt. Finns en massa gratisprogram som är mycket bättre än Paint (utom möjligen att rita med).

http://www.inzes.com/flbild/

http://www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/index.html
    I PhotoFiltre klickar man t ex bara på en knapp för att fixa det. Mycket lättare att förminska och/eller beskär bilder är det också ´att man kan göra en hel del annat också.

• Flippen
    inze skrev 2008-11-14 09:39:49 följande:
    Är tveksam till att det går att göra i Paint.Skaffa ett riktigt bildbehandlingsprogram så är det lättare att göra sånt. Finns en massa gratisprogram som är mycket bättre än Paint (utom möjligen att rita med).www.inzes.com/flbild/www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/in...I PhotoFiltre klickar man t ex bara på en knapp för att fixa det. Mycket lättare att förminska och/eller beskär bilder är det också ´att man kan göra en hel del annat också.
    Tack för hjälpen! Nu har jag laddat ner programmet! Glad
    Programmet verkar mycket mer lättarbetat än Gimp, som jag har sedan tidigare. Tyvärr verkar Gimp alldeles för avancerat för mig för jag fattar ingenting Fundersam, men som sagt, detta verkar jättebra!
    Vilken knapp trycker jag på för att få svartvitt?
  • Flippen

Åh, nu hittade jag nog det själv!
    Gick in på Filter - Färg - Gråskala. Det var så man skulle göra va?

• inze

Om du kollar på min sida om PhotoFiltre som jag länkade till så har jag en bild med knappen inringad på Kom igång sidan.

Om du kollar in länksidan, den nedersta länken så är den "skolan" som finns där jättebra med små filmer som visar hur man gör olika saker med programmet. Och visst är det mycket lättare att arbeta med än Gimp. Visst kan man kanske göra mer saker med Gimp men om man inte fattar hur man gör har ju det ingen betydelse.

Vill man ha PhotoFiltre lite mer Photoshoplikt (vilket jag vill) så flyttar man verktygen till vänstra sidan under Verktyg-grundinställningar och sedan Verktygspalett och rutnät. Man kan även välja att ha det flytande så kan man flytta runt det och lägga det var man vill.

Svar på tråden Hur gör jag bilden svart/vit i Paint?