• lillabrun

    vill åka till srilanka men har inte råd!!

    hej jag är en tjej på 31 och har två barn.
    är adopterad fr sri-lanka
    har känt länge att det e nåt som saknas
    känner att ja mååste åka dit bara för att få den sista pusselbiten lagd.
    MEN.. de e jujääätte dyrt
    undrar om nån käner till nån fond man kan söka el lik
    behöver bli hel.....

  • Svar på tråden vill åka till srilanka men har inte råd!!
  • Deep Love

    Det ska finnas en bok om alla fonder man kan söka.. vet tyvärr inte vad den heter.. Men kolla i bokhandeln om dom vet...

  • inoka

    Hej..
    Är oxå adopterad från sl. Har varit tillbaks flera gånger, inboxa mej om du vill ha lite tips :)

  • Vimsa2

    Ibland har adoptionsföreningarna fonder som man kan söka ur för återresor. Fråga den föreningen som just du är adopterade från.

  • Ennna

    Ja, det är dyrt att åka till sitt ursprungsland. Men ofta är det inte så dyrt att leva där.
    Kan du kanske ta ett lån för resan, och sedan leva på dina befintliga pengar under själva vistelsen? Dvs försöka hitta billigt boende med hjälp av nätet och turistböcker?

    När jag och min man var i chile, så satsade vi på detta med billigt boende, och insåg också ganska snart att maten inte heller behövde bli så dyr.

    Visst det kostar, men jag tror att om du verkligen känner att du behöver åka, så blir kostnaden mindre i längden... Dvs rent känslomässigt är det viktigt att åka när den känslan infinner sig...

  • andersson347

    tyvärr är det inte läge att åka till Sri Lanka nu pga inbördeskriget och UD avråder alla resor dit. Skulle man ändå resa trots avrådan och något hända får man ingen ersättning eller hjälp. Det bästa är att du sparar ihop pengar tills det går charter igen för det blir billigast för dig. Du kan alltid köpa en stol på ett charterplan och ordna med väldigt billigt boende. Så gjorde jag för 5år sedan och jag längtar dit igen. Ett stort tips är att du inte ska åka själv och inte som ensam kvinna. Ha manligt sällskap med dig...trots deras goda engelska vill de prata singalesiska med oss och inser inte att vi är adopterade fast det är så vanligt.
    Mvh andersson347@hot... på 30år

  • Indian29

    rullar in i tråden
    min högsta önskan är att kunna göra en återvändsresa till Peru
    utan att bli ruinerad.
    och hur förbereder man sig på bästa sätt pyskiskt??
    har ni tips ???
    kram

  • StrawberryDaquiri

    Är också från SL och skulle mer än gärna åka ner dit när jag känner mig redo. Men för mig är pengarna ocksåe tt problem, så tips är välkomna till mig med! :)

  • inoka
    Svar på #5
    andersson347 skrev 2008-12-21 09:44:05 följande:
    tyvärr är det inte läge att åka till Sri Lanka nu pga inbördeskriget och UD avråder alla resor dit. Skulle man ändå resa trots avrådan och något hända får man ingen ersättning eller hjälp. Det bästa är att du sparar ihop pengar tills det går charter igen för det blir billigast för dig. Du kan alltid köpa en stol på ett charterplan och ordna med väldigt billigt boende. Så gjorde jag för 5år sedan och jag längtar dit igen. Ett stort tips är att du inte ska åka själv och inte som ensam kvinna. Ha manligt sällskap med dig...trots deras goda engelska vill de prata singalesiska med oss och inser inte att vi är adopterade fast det är så vanligt. Mvh andersson347@hot... på 30år
    bara avdramatisera lite då du beskriver landet som livsfarligt att resa till. Det är inte farlig att åka dit. Som i bentota är det kavt lugnt och turisterna är många. Att resa som ensam kvinna.. srilanka och indien är nog ett av de enklaste länder att resa ensam i. Visst pratar folk singalesiska med en.. det är ju bara att vänligt le och nicka lite på huvudet.. eller som jag gjort.. lär dej lite singalesiska ord som lätt förklarar att du inte förstår. Det är synd att kriget ska förstöra för turismen och det ska alltid förstoras upp så himla mkt. Visst, det är gränsbevakning m soldater som kollar pass osv, men det värsta är uppe i jaffna fortfarande.
  • Mollyland

    Jag är också från Sri Lanka, och jag vill gärna också åka dit. När jag var yngre sa mina föräldrar alltid att bara säg till om ni känner att ni (jag och min bror) vill resa dit så gör vi det. Vi kände aldrig det behovet under uppväxten och därför blev det aldrig någon resa.

    Men nu när jag väntar mitt första barn, så känner jag att jag skulle vilja åka dit, med min man och mitt barn. Inte för att träffa några biologiska släktingar eller liknande för det vill jag inte, men att se landet. Se kulturen och var jag kom ifrån.

    Men som sagt, det är dyrt, speciellt då om hela familjen ska åka dit, för det vill jag. Jag vill absolut ha med mitt barn och min man. Och vill man resa runt i landet vill man ju att det ska vara säkert så jag hoppas att tills mitt barn är några år och kan resa så har ekonomin löst sig och UD gett klartecken.

    Hoppas du löser det!

  • inoka

    som jag skrivit förr... ett jätte bra tips om man vill bo billigt och väldigt fint... Men bara kan boka max 2 v innan ankomst är
    www.latestay.com
    Finns över hela världen. Vi bokar för det mesta genom dem när vi reser och har bott väldigt fint till väldig billig penning då de "rear" ut hotellrum som de inte blir av med. Därav att man bara får boka max 2 veckor innan.
    Så resan behöver inte kosta skjortan.

Svar på tråden vill åka till srilanka men har inte råd!!