• litenpanda

När går man in i 6:e månaden?

Är det någon som vet hur man räknar vilken kalendermånad man befinner sig i?
    Jag har BF 9 mars, idag är det 14 nov = mindre än 4 månader kvar, jag tycker alltså att jag borde vara i 6:e månaden rent logiskt.
    Men enligt FL är jag i 5:e månaden.
    Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop, är nu v23+3 och v27+0 går man väl in i tredje trimestern, dvs 7:e månaden? Det blir inte många veckor i 6:e månaden då...

• Svar på tråden När går man in i 6:e månaden?
  • Kangkurr

Bra fråga.. jag är i v.25+4 och alltså i månad 6 (kalendermånad) men månad 7 (lunarmånad) och det är tydligen lunarmånaderna BM använder sig av...
    Så jag är lite förvirrad.. nyss trodde jag att jag var i femte månaden men jag är tydligen i sjunde?

• GrönaDruvan

Jag har precis samma tanke litenelefant! Har ju bf 10 mars.. jag har gett upp att räkna månader, jag säger alltid vecka..

• litenpanda

Idag är jag i v23+6 och nu står det att jag är i kalendermånad 6.
    Alltså går gränsen någonstans på v23+4 till v23+6...

• narie24

Ja visst är det rörigt. Man är ju gravid i tio månader kan man säga..Om man räknar från senaste mensen.

• HJ81

FL räknar från ägglossningen och just därför går man inte in i en ny kalendermånad förrän lite senare än vad vi tänker att vi gör. Men jag tycker du kan räkna att du gick in i 6:e månaden den 9 november då du hade exakt 3 mån kvar. Annars känns det lite konstigt i slutet, då är man ju i 9:e månaden bara i ett par veckor innan BF..

Svar på tråden När går man in i 6:e månaden?