• Fru HH

    Progesteron vid kort lutealfas??

    Är det någon som fått progesteron vid behandlig av kort lutealfas?
    När ska man börja med progesteronet?
    Får man det i form av vagiatorer eller gele?
    Blev ni gravida? Och isf, Hur lång tid tog det?

    Tacksam för svar!


    När kommer tvåan???
  • Svar på tråden Progesteron vid kort lutealfas??
  • Mirren

    Jag har fått det under hela behandlingen. Min lutealfas är ca 7 dagar. Efter att ha genomgått en IVF med bra resultat (bra ägg, bra befruktning, bra tillväxt och graviditet) tror min läkare att bristen på Progesteron antagligen är huvudproblemet. Det viktigaste är att man inte tar proggisarna för tidigt eftersom de motverkar sitt syfte då. Man ska inte börja förrän ett par dagar efter ÄL. 

    Jag har fått Progesteron i vagitatorer samt i spruta (vid IVFn). Nu försöker vi få syskon sängkammarvägen och då har jag fått en högre dos utskriven (3 gr per dag).

    Lycka till!   

  • Fru HH

    Mirren: Tack för infon Så typ 3 dagar efter ÄL skulle kunna funka?
    Har tid hos gyn på dag 22, troligtvis 3 dgr efter ÄL om den infaller på dag 18 som är vanligast. Kanske hinner få hjälp redan denna cykel då! *hoppas* Om det nu är det som är problemet vill säga.... Fundersam


    När kommer tvåan???
  • Fru HH

    Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter??


    När kommer tvåan???
  • Mirren

    Fru HH: 3 dagar efter ÄL låter alldeles ypperligt.

    Jag känner flera personer med för kort lutalfas. Ofta är lutalfasen, som jag förstått det, inte problemet i sig. Har man kort lutalfas kan detta också vara tecknet på att ägglossningen är "svag" och att man har "mindre bra ägg". Kan vara bra att ha i åtanke vid träff med fert-läkaren.

  • Fru HH

    Mirren: Jaha, då kanske det ligger nåt i vad den dumme gyndr snackade om ändå, dålig äl bla bla bla, trodde det hade nåt med att göra att hon inte trodde mig o envisades med att jag inte kunde vara på dag ÄL+7 för jag var på dag 25 o utgick därifrån när hon undersökte mig.... Ledsen (Inte riktig fertläkare dock)
    Vet du nåt om hur man kollar det? Är det vissa ägg eller alla?
    Jag har haft 9 dgr lutealfas i 16 månader nu sen jag fick tillbaka mens o ÄL efter dottern.


    När kommer tvåan???
  • Mirren

    Det bästa sättet att kolla äggens kvalitet är genom IVF. Det är det bästa sättet att bli gravid också, så då kan ni slå två flugor i en smäll . Men, men - det absolut första du ska göra är att hitta en bra fertilitetsexpert. Om ni bor i Stockholm (har för mig det efter att ha tittat på pres.) så kan jag varmt rekommendera Dr. Möllerström på Oxbackskliniken. Bara i min bekantskapskrets är det fem kvinnor som blivit gravida efter assistans från honom. (Bara i VIPS-tråden där jag håller vanligtvis är vi tre).

  • gosssan

    Hej

    Jag har vanligtvis en cykel på 27 dagar, varav ca 7 dagar innanmens är spottings och sedan följer 6dagar med mens.

    Jag har nu fått pergotime utskrivet + att jag ska ta progesteronvagiatorer efter äl. För läkaren tror att jag har svag äl och för kort lutefas för att ett ägg ska kunna fästa.
    Denna cykel hade jag ett starkt äl test på dag 13 och började med proggisarna på dag 15. Nu är jag på dag 20 och har ff inte fått spottings eller mens, jag hoppas!!

    Lycka till!

  • Käradu

    Har också fått progesteronvagitorier utskrivna, att tas dag 16-25. Men sen då? Behövs de inte mer efter dag 25?

  • Fru HH
    gosssan skrev 2008-11-21 11:20:05 följande:
    Hej Jag har vanligtvis en cykel på 27 dagar, varav ca 7 dagar innanmens är spottings och sedan följer 6dagar med mens. Jag har nu fått pergotime utskrivet + att jag ska ta progesteronvagiatorer efter äl. För läkaren tror att jag har svag äl och för kort lutefas för att ett ägg ska kunna fästa. Denna cykel hade jag ett starkt äl test på dag 13 och började med proggisarna på dag 15. Nu är jag på dag 20 och har ff inte fått spottings eller mens, jag hoppas!! Lycka till!
    Min läkare trodde oxå att jag hade "svag" ÄL. Men jag tror mer på att det bara ät lutealgfasen som felar, så jag skulle nöja mig med att prova progesteron i första skedet... Men nu är det tydligen nåt med mitt TSH oxå så dr lär ju fokusera på det o jag tror inte att det är det som är felet, för jag är så insnöad på lutealfasen o progesteronet
    Käradu skrev 2008-11-21 20:36:23 följande:
    Har också fått progesteronvagitorier utskrivna, att tas dag 16-25. Men sen då? Behövs de inte mer efter dag 25?
    Känns ju som om de behövs längre... Fundersam Hmmmm
    När kommer tvåan???
  • Gaytjej

    Min gyn trodde att mina korta (9,5-11 dygn) lutealfaser berodde på hormondipp efter allt sprutande inför ÄL. I en obehandlad cykel har jag haft 13-14 dygn.

    Tog progesteron efter senast gjorda insemination och slutade med det på dag 12 då jag ändå testat negativt. Fick sedan mens 15 dygn efter ÄL.

  • petitelle

    Hur har det gått för dig? Gjorde du ivf?


    Gaytjej skrev 2008-12-05 11:48:39 följande:

    Min gyn trodde att mina korta (9,5-11 dygn) lutealfaser berodde på hormondipp efter allt sprutande inför ÄL. I en obehandlad cykel har jag haft 13-14 dygn.

    Tog progesteron efter senast gjorda insemination och slutade med det på dag 12 då jag ändå testat negativt. Fick sedan mens 15 dygn efter ÄL.


Svar på tråden Progesteron vid kort lutealfas??