• Fidelis ad urnam

Är ett duntäcke en livstidsprodukt?

Igår vad vi iväg till en butik som säljer täcken och sängprodukter. Jag kände på ett underbart duntäcke och sa till min man att jag skulle behöva ett nytt täcke då mitt duntäcke har massa tomma "luckor" utan dun i och då jag har haft det täcker sedan 2000.
    Han tittar småsurt på mig och säger;
    "Ett täcke är en livstidsprodukt, man köper inte nytt av det."

Håller ni med min man?
    Är ett täcke en livstidsprodukt?
    Om man köper ett duntäcke, ska man aldrig mer behöva köpa ett nytt täcke då?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ett duntäcke en livstidsprodukt?
  • Luckystaar

Nej det tycker jag inte!  Efter 5 år kan man byta ut, jag byter till och med oftare
    Om du har luckor i ditt täcke så kan det ju knappast vara en livstidsprodukt..

BF 28/11 Baby boy
  • humbela giz what ever u call me

är garanti i 10 år om jag minns rätt(på våra), så tvättar man det rätt så ska det hålla ett tag iaf.

//förlåt men jag är så här kass på riktigt.
  • Fidelis ad urnam
    humbela giz what ever u call me skrev 2008-11-14 11:56:37 följande:
    är garanti i 10 år om jag minns rätt(på våra), så tvättar man det rätt så ska det hålla ett tag iaf.
    Mitt täcke köpte jag på Jysk för 299:- år 2000.
    Jag tror däremot att dyrare, mer rejäla, duntäcken kan ha längre hållbarhet.
    Men att påstå att ett täcke, duntäcke, är en livstidsprodukt tycker jag låter ganska naivt.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Tant Greta
    Fidelis ad urnam skrev 2008-11-14 11:59:20 följande:
    Mitt täcke köpte jag på Jysk för 299:- år 2000.Jag tror däremot att dyrare, mer rejäla, duntäcken kan ha längre hållbarhet.Men att påstå att ett täcke, duntäcke, är en livstidsprodukt tycker jag låter ganska naivt.
    Naivt och korkat att påstå något sådant.
  • Atamon

Naturligtvis inte är ett täcke en livstidsprodukt!
    Ett duntäcke kanske ska ha längre hållbarhet än ett vanligt täcke men inget av dom skulle jag räkna med att hålla ett helt liv. Skulle inte ens vilja att de skulle hålla hela livet.

• MajaMaria79

Definitivt ingen livstidsprodukt. Jag såg på tv för något år sedan där de räknade ut efter hur lång tid det var mer kvalsterbajs och kvalsterlik än dun i en kudde. Jag tror att det var 5 år, liknande borde ju gälla för täcket. Blä!

• jassikan

Ingen livstidsprodukt.
    Mitt duntäcke gav upp i början på sommaren, dunet ville inte stanna kvar på sina ställen i täcket. Fickorna ser ut att vara intakta mellan varandra, men dunet smiter i väg ut vid tvätt. Det kostade runt 700:- när jag köpte det för cirka 15 år sedan. Men nu måste jag ha ett nytt.

Tycker det har hållit väldigt bra och länge ändå

• violet

Nej det är det inte men dock tycker jag det bör hålla bra kvalitet ett antal år.

• Sadie

Läste nånstans att man ska byta ut just duntäcke och dunkudde ganska ofta (=vart tredje år kanske?) eftersom dunet med tiden ersätts med kvalsterbajs... Så till slut finns det tydligen inget dun kvar. Hur sant detta är vet jag inte.

• Jen 82
    Sadie skrev 2008-11-14 18:08:21 följande:
    Läste nånstans att man ska byta ut just duntäcke och dunkudde ganska ofta (=vart tredje år kanske?) eftersom dunet med tiden ersätts med kvalsterbajs... Så till slut finns det tydligen inget dun kvar. Hur sant detta är vet jag inte.
    Exakt. Skulle inte vilja ha ett duntäcke hela livet
  • Dino78

Nej, efter 10 år tycker jag nog man borde byta ut det.
    Vet förstås inte om det finns speciella livstidsduntäcken men det jag har kommer bytas ut.
    har haft det i snart 10 år och det fungerar fortfarande. Men det är luckor, men inte så det stör.

DIF i själ och hjärta
  • Karlsson

Vi köpte lite billigare duntäcken för 8 år sedan, tror de hette sverigetäcket. Att vi köpte lite billigare var för att barnen var små och sov ofta i våra sängar med nedkissning som resultat ibland.

Så vi räknade med att vi ville byta dessa täcken efter den perioden.

Tiden är inne och bara julen är slut så ska det köpas nya

• MomOfSweden

5-10 år är mitt svar , jobbar i butik som har täcken & kuddar. Är du ute efter bra kvalite & sköna duntcäken kan jag rekomendera täcken med 90% gåsduntäcke.

♥ Moa 041106 & BF 090218♥
  • MomOfSweden

oj va jag stavar lite trött nu på kvällen

♥ Moa 041106 & BF 090218♥
  • LAV0LINA

Ingen aning hur det fungerar med duntäcken, eftersom sambon är allergisk... Men inte vill jag ha ett duntäcke (eller ett täcke öht) som är 15-20 år gammalt
    Det "känns" som att det borde bytas ut efter en tid eller då man märker att det blir dåligt..

• Viewsonic

Livstid? Va? Njae inte mer än 10 år väl. Brukar ju bli klumpiga och konstiga när de är riktigt gamla dessutom.

Svar på tråden Är ett duntäcke en livstidsprodukt?