• Ett nytt liv

MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!

Hej igen!

Ni är väl kanske less min frågor ang min sons (DS) sömnsvårigheter.
    Nu kommer i allafall en ny fråga =)

Vill bara kolla om det är någon som använt Melatonin till sitt barn med sömnsvårigheter och vad ni i så fall har för erfarenheter av detta.
    De har föreslagit det till vår kille att eventuellt prova. Jag är så otroligt emot mediciner och vill gärna inte ge honom en massa. Men detta är tygligen ett hormon som kroppen själv producerar för att reglera sömnen. Så då tillför man lite extra av detta och det kan hjälpa ibland tydligen.

Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!
  • cissi9

Hejsan!
    Min dotter som har asperger syndrom samt ad/hd får melatonin till natten. Fungerar jättebra för henne och jag skulle inte vilja vara utan den. :)
    Utan medicin kan hon inte varva ner och ligger inte ens stilla i sängen så att hon kan somna, men med melatonin blir hon sömnig när hon ligger och tittar på film och somnar ganska lätt.

Hon har inte fått några biverkningar av den alls och jag har faktiskt inte något negativt att säga om melatonin utan våra kvällar har blivit såååå mycket enklare sedan hon fick den.

Hoppas den kommer fungera bra för er också, jag tycker absolut att du ska prova iaf.

• Ett nytt liv
    cissi9 skrev 2008-11-14 12:16:59 följande:
    Hejsan!Min dotter som har asperger syndrom samt ad/hd får melatonin till natten. Fungerar jättebra för henne och jag skulle inte vilja vara utan den. :)Utan medicin kan hon inte varva ner och ligger inte ens stilla i sängen så att hon kan somna, men med melatonin blir hon sömnig när hon ligger och tittar på film och somnar ganska lätt. Hon har inte fått några biverkningar av den alls och jag har faktiskt inte något negativt att säga om melatonin utan våra kvällar har blivit såååå mycket enklare sedan hon fick den.Hoppas den kommer fungera bra för er också, jag tycker absolut att du ska prova iaf.
    Är det mer som insomninghjälp för er?
    För Max han somnar bra på kvällen men börjar böka vid 23 tiden och sedan
    i stort sett resten av natten.
    Tänkte om det mest bara har verkan på förnatten?
    Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • cissi9

Eftersom hennes problem mest har varit att kunna komma ner i varv när det är dags att sova så blir ju funktionen nästan som insomningshjälp, men jag tror inte att dom enbart hjälper på det sättet. Jag är osäker på hur lång verkningstid melatonin har, men jag märker ju att om hon vaknar på natten så somnar hon ändå lätt om.

Min dotter tog annan medicin till natten förut men jag tycker det känns bättre med melatonin eftersom det faktiskt är ett kroppseget hormon.

• Snuffe

Melatonin är ett mänskligt sömnhormon som kroppen producerar för att reglera sömnen, precis som du säger.
    Vi använde det på vår dotter eftersom hon hade svårt att somna + att hon vaknade efter 40 min och sen tog det 2 timmar att få henne att somna om. Vi gav det ett par månader och sen hade hennes egen sömn reglerats så vi slutade med det.
    Så vitt jag förstår så är det ganska vanligt att barn med hjärnskador har problem med sömnen (min dotter har en hjärnskada)

• pcalma

Min dotter på 4,5 år har haft Melatonin ett år. Det förändrade vårt liv!!

• MidvinterAngel62

Och min dotter har prövat det...och det funkade ine det minsta! Helt värdelöst och dyrt dessutom, eftersom det inte funkade..

• ellie2

Min son som är hjärnskadad har haft melantonin ett halvår. Innan dess hade han ingen som helst dygnsrytm och nätterna var minst sagt ett h-vete. Det har blivit en stor förbättring. Bättre nattsömn och mer vaken om dagarna.

Ni som haft melantonin där det har funkat: När har ni trappat ut det och har det hållt i sig?

• Snuffe
    ellie2 skrev 2008-11-15 14:56:35 följande:
    Ni som haft melantonin där det har funkat: När har ni trappat ut det och har det hållt i sig?
    Oj, det var så länge sen, men jag tror att det var så att vi bara slutade rakt av. Kan ha varit att vi glömde att ge det. Men jag skulle rekommendera att trappa ner på det istället.
  • pcalma

Vi har gett det i ett år nu till dottern o vi ska inte sluta med det.

• SaramedM

Vi är inne på samma funderingar som du TS till vår dotter men nu har hon sovit i en vecka, 12 timmars nätter*chockad*
    VI har fått låna ett bolltäcke från arbetsterapin och jag är såld, hon somnar med det och sen sitter hennes lugna effekt i hela natten.
    Så ett tips om ni inte testat det är att försöka med det

Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!