• Stardust79

När började du vistas med din bebis i folksamlingar, typ Ikea etc

Hej,
    Här är en nybliven mamma som är lite nojjig över förkylningstider och infektioner och hur man undviker att bebisen ska råka ut för nåt.
    När är det ok att börja vistas i stora folksamlingar? Typ Ikea och shopping gallerior etc.
    Hur många dagar/veckor var era bebisar när ni var ute på typ Ikea eller liknande för första gången?

• Svar på tråden När började du vistas med din bebis i folksamlingar, typ Ikea etc
  • 1 och 1 är 3

Ehhhh.. hon va 8 dygn när hon va i danmark på utflykt... på Ikea va hon nog när hon va typ 2 veckor...

Nu, e hon 2 1/2 månad och har hunnit med måååång vändor till shoppingcenter, hon har varit med på Molos lagerförsäljning och kommande vecka ska hon till gekås Visst har hn varit lite snuvig men inget allvarligt. Tror inte ett barn mår bättre för att man e hemma med dom hela tiden....

• gryning2

Min son är född i oktober 2007 och vi hade med honom ut när han var i princip nyfödd. Kanske inte en lördag i shoppinggallerian före jul, men på mataffären tider när det var lugnare fick han följa med. Om man har bebisen i vagnen eller i sele/sjal vänd mot sig då kan den ju inte utsättas för så mycket smittor. Man behöver ju inte ställa sig 1 cm från folk som kanske är förkylda. Man måste ju få handla och komma ut.

• Loopington

Ett par dagar. Han är snart sju veckor och inte varit förkyld.

• N1an

På väg hem från BB stannade och handlade vi på ica maxi.

• PetraMunchen

Efter 12 dar va ja å handla, men jag kunde ju knappt gå innan själv... Man behöver ju inte låta alla pilla på bebisen när man är ute. Min blev förkyld först när han träffa sina kusiner, då va han 3 mån. Men de gick snabbt över. Vid det laget ade han hunnit med både pendeltåg, Ikea och att åka färja mm mm

• Intelligenti pauca

Från början.

• lillaemme

min kille e 7 veckor nu å har redan vart på ikea! :=)

• Daena

Med mina twins så dröjde det tills den värsta RS tiden var över. De är födda i slutet på oktober.
    Inget självvalt dock, stränga order från barnläkarna på Neo och sedan av vår egen barnläkare.
    MEN jag skulle nog göra likadant med ett friskt och fullgånget barn född i RS tider även om det är urtråkigt.
    Jag tillbringade en vecka med min lille kille på barnsjukhuset (av annan anledning) och pratade då med föräldrar till barn som låg inne för RS, ingen rolig sjukdom alls! Enligt personalen var hälften av de barn som låg inne då RS barn (januari) och det säger ju endel om allvaret för riktigt små.

• Daena

Tillägg:
    Man kan ju kolla med BVC hur det ser ut på RS fronten i ditt område och vad de rekommenderar (man kan även gå in smittskyddets hemsida).
    Jag har för mig att det är barn under 2 månader som man skall vara extra försiktiga med men jag är inte säker.

• evaviola

min son föddes i januari 07, mars låg han inne för RS. Jag perssonligen tycker nog att man faktiskt kan vänta lite. Han har haft problem med krupp, förkylningsastma mm efter detta.

• babbelmaja

I dessa tider med förkylning osv skulle jag nog försöka undvika gallerior osv med mycket folk ett tag. Om man måste iväg så kan man ju också välja tider då det inte är så mycket folk ute. Min dotter föddes på sommaren så då var det inte så farligt, men jag åkte iväg själv ibland så fick min sambo vara hemma med henne. Var dessutom skönt att komma iväg lite själv!

• MsBeauty

Sonen kommer vara 1,5 år men det är på avrådan från läkare eftersom han är så tidigt född. Men även med ett fullgånget barn skulle jag vänta tills RS säsongen är över.

• abovo

Väntade tills värsta RS tiden var över. Min son föddes sista oktober, så han var flera månader innan jag tog med honom ens till en större ICA affär.

• buffybus

tror faktiskt vi åkte inom ikea 3dagar efter han e född för vi skulle på pku test.. gick till ica dagen efter förlossningen o shoppa mat... aldrig varit förkyld när han va bebis.. nu e han o är 9 mån hehe

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Theina

jag har en tös som snart är 6 veckor, och hon har inte varit på köpcenter eller ngt. Bara en gång med på Coop när vi har handlat en kväll med väldigt lite folk. Vi är också nojjiga, och tycker det är väldigt onödigt att ta ut de små i onödan.

Älskade Linnea 081005
  • SallyK

Efter cirka en vecka, men det var för att han föddes mitt i stekheta juli och de enda platser som var uthärdliga var i (luftkonditionerade) köpcentrum.

Nu i förkylningstider skulle jag vara mer försiktig och ha en filt över vagnen eller bära i bärsele med ansiktet vänt inåt. Det sista vet jag inte hur väl det skyddar mot bakterier, men jag skulle inbilla mig att det var bättre.

Grattis till bebisen!

• Crazy Baby

Vi åkte till Babyland direkt från BB och dottern var ca en vecka när vi var på öppna förskolan första gången! Lillskruttan är född den 11/11 -06.

• Jojo 080528

1-2 veckor, hon föddes på sommaren iofs.

• Stardust79

Tack för era inlägg!
    Är det fler som vill dela med sig av hur de ser på saken?
    Kram!

Svar på tråden När började du vistas med din bebis i folksamlingar, typ Ikea etc