Göra rent tvättmaskin med ättika?
Tycker vår tvättmaskin börjat lukta lite unket och läst att man kan rengör den med ättika men vilket fack ska man hälla ättikan, i tvättfacket eller sköljmedel och är det bäst att köära i 90 eller 60g?
Tycker vår tvättmaskin börjat lukta lite unket och läst att man kan rengör den med ättika men vilket fack ska man hälla ättikan, i tvättfacket eller sköljmedel och är det bäst att köära i 90 eller 60g?
Jag häller lite i både tvättfack och sköljfack och så kör jag tvättmaskinen på 90 grader....
Du behöver absolut inte köra i 90 grader...
Häll 1,5 dl 24% perstorp ättika över ett par handdukar inne i trumman... annars kan ättikan rinna ut när maskinen startar,(brukar tömma ut restvatten från början)
kör ett 60-program... men stoppa om du vill innan alla sköljningar o centrifug, det är ju onödigt....
Annars kan du rengöra o tvätta samtidigt... jag brukar hälla ättika över kläderna/handdukarna när jag kör en 60-tvätt, då blir maskinen rengjord samtidigt som tvätten får en frächare lukt. naturligtvis doserar man tvättmedel som vanligt....
Tack för tipsen! Är den ättikan jag har köpt och kört igång nu med lite handukar i, tog 90-tvätt, är en energisnål maskin som tvättar med så lite vattenmängd som möjligt så behöver nog varmköras ordentligt och hoppas det funkar!