• oOrosamarängerOo

Göra rent tvättmaskin med ättika?

Tycker vår tvättmaskin börjat lukta lite unket och läst att man kan rengör den med ättika men vilket fack ska man hälla ättikan, i tvättfacket eller sköljmedel och är det bäst att köära i 90 eller 60g?

• Svar på tråden Göra rent tvättmaskin med ättika?
  • Pysen

Jag häller lite i både tvättfack och sköljfack och så kör jag tvättmaskinen på 90 grader....

• mimmi 1

Du behöver absolut inte köra i 90 grader...
    Häll 1,5 dl 24% perstorp ättika över ett par handdukar inne i trumman... annars kan ättikan rinna ut när maskinen startar,(brukar tömma ut restvatten från början)

kör ett 60-program... men stoppa om du vill innan alla sköljningar o centrifug, det är ju onödigt....

Annars kan du rengöra o tvätta samtidigt... jag brukar hälla ättika över kläderna/handdukarna när jag kör en 60-tvätt, då blir maskinen rengjord samtidigt som tvätten får en frächare lukt. naturligtvis doserar man tvättmedel som vanligt....

• oOrosamarängerOo

Tack för tipsen! Är den ättikan jag har köpt och kört igång nu med lite handukar i, tog 90-tvätt, är en energisnål maskin som tvättar med så lite vattenmängd som möjligt så behöver nog varmköras ordentligt och hoppas det funkar!

Svar på tråden Göra rent tvättmaskin med ättika?