• Zafara

Hur f'n gör man med marängen till denna tårtan?

För ett tag sen så fick vi en tårta på jobbet, som va så underbart god
    fick ju frågat efter receptet å hem för å baka den
    vet inte va den heter.

men man ska göra en maräng"botten" så ska man ha i nån god sörja med marsan, mandariner grädde(?)å sen ska den rullas ihopa å siktas florsocker på innan servering.

låter ju jätte simpelt..... eller hur!!

min maräng blev jätte seg, å hela innehållet höll på att flyta bort när ja hade rullat ihopa den.

Någon som vet vilken tårta ja pratar om å tips på hur den blir lite spröd i marängen istället för som tuggemi!

• Svar på tråden Hur f'n gör man med marängen till denna tårtan?
  • Tess76

Budapestrulle heter tårtan. Vispa äggvitorna hårt, alltså i kanske 5 minuter. Och lägg inte på grädden förrän marängbotten är kall. Grädden får inte vara för lös heller. Det var längesen jag gjorde en sån tårta, så jag minns inte riktigt hur jag gjorde.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Zafara
    Tess76 skrev 2008-11-14 14:12:35 följande:
    Budapestrulle heter tårtan. Vispa äggvitorna hårt, alltså i kanske 5 minuter. Och lägg inte på grädden förrän marängbotten är kall. Grädden får inte vara för lös heller. Det var längesen jag gjorde en sån tårta, så jag minns inte riktigt hur jag gjorde.
    nja... detta e inte budapest, de e väl lite choklad i den, å de e de inte i denna ja menar
  • Zafara

fast de spelar ju ingen roll om de e samma eller inte, de e ju marängen som vill bråka mä mig

En fråga till, marängen vill ju gärna fastna på smörpappret... några tips på de?

• gagge

Vänd upp och ner, pensla med iskallt vatten på baksidan av pappert, brukar lossna lätt då.

Det var inte pavlova rulle lr vad det heter?!

Innehåller potatismjöl eller?!

Mina älskade två prinsessor!
  • Zafara

nu fick ja letat fram reseptet, marängtårta står de att den heter

6 ägg
    3 dl socker
    ½ dl kokmarsan

"smeten"
    6 äggulor
    1-1½ dl socker
    saften av en halv citron
    50g margarin

är va den ska bestå av

Svar på tråden Hur f'n gör man med marängen till denna tårtan?