• Coppola

Hur skulle ni ha resonerat...ang deposition på hyrd lägenhet

En lägenhet har blivit hyrd och det fanns en deposition på ett visst antal tusen kronor för den.

Uppsägningstiden var 3 månader åt båda hållen och den blev uppdagd men hyresgästen kunde bara bo kvar i 2 månader av den 3 måniga uppsägningstiden.

Till detta hör att posten för den som hyrde ut lägenheten kom till den hyrda adressen för uthyraren stod fortfarande skriven på längehetsadressen och den som hyrde hade ett avtal att skicka vidare posten till den som hyrde ut. Nu missköttes detta jättemycket , det kom igen post på 6 månader och när den väl kom så fanns inkassokrav mm som var tvunget att betalas.

Nu vill den som hyrt lägenheten ha tillbaka depositionen fastän personen flyttar ut 1 månad för tidigt....samt att det misskötts med post.

Det kommer iof in en ny hyresgäst men ska det spela någon roll? Vårt skrivna avtal var 3 månader och det innefattade inte ifall det kom en ny hyresgäst...

• Svar på tråden Hur skulle ni ha resonerat...ang deposition på hyrd lägenhet
  • raspberryrevolution

ja ett avtal är ju ett avtal , kanske skulle jag ge tillbaka halva depositionen, men inte hela.

• Lena

utflyttningen borde inte ha betydelse om hyresgästen betalar hyra för den tiden.

• Coppola

Lena: hyresgästen har betalt för 2 månader( där är inga problem)....men inte för den tredje...men h*n vill ha tillbaka depositionen fastän vi skrivit avtal på att det är 3 mån uppsägning som gäller....

• La lune

Depositionen är ju en säkerhet och till för just sådant som brutna avtal och förstörda saker som måste ersättas. Jag tycker helt klart att hela depositionen INTE ska betalas tillbaka!

• Coppola

ok...bra.

Ska ju såklart kolla lägenheten också innan jag bestämmer mig.
    Känns bra att jag inte är helt ute och cyklar.

Jag misstänker att hyresgästen kommer att hävda att eftersom jag har en annan som flyttar in så ska jag inte kunna ta deposionen av h*n. Men det känns inte som att detta ska spela någon som helst roll..VI hade ett avtal och det ska väl följas? Sen vad som händer på sidan om är ju egentligen inte relevant. Men jag vill ju inte vara dum mot h*n heller.

Jag lutar åt att ge tillbaka en del men defenitivt inte hela...

• Lena

Att stryka depositionen pga flytttiden känns oskysst, låt honom betala hyra för ev glapp. Att däremot ta bort en del för han inte skötte posten känns självklart.

Svar på tråden Hur skulle ni ha resonerat...ang deposition på hyrd lägenhet