• Runguska

Litteraturvetenskap C - Uppsats

Till hösten kommer jag läsa litteraturvetenskap C och i den skriva en uppsats om 10p. Tidigre, då jag läste b-kursen hade jag massor av idéer kring uppsatser, men nu när det börjar bli allvar har allt svalnat kring dessa tankar. Det känns som allt är så omskrivet, speciellt böckerna/författarna jag inspirerats mest av (Harry Potter, Ahlin, Bergman och Strindberg). Min b-uppsats skrev jag om en novell av Margit von Willebrand Holmerus och tanken då var väl att fortsätta. Där är dock problemet att den enbart finns en arikel om författaren samt några småsnåla uppgifter i Finlands svenska litteraturhistoria.

Länge var en tanke att jämföra Ahlins "Tåbb med manifestet" med några låtar och se vad som skiljre samt diskutera om man kan välja låten istället för boken och uppfatta budskapet på samma starka sätt. Nu har jag dock tänkt lite längre och kommit fram till att jag inte kan vara objektiv nog i ett sådant arbete och lägger därmed de planerna på is.

Därför vänder jag mig nu hit. Och nu till mina frågor:
    1) Har du srivit c-uppsats i litteraturvetenskap och i så fall;
    Hur brett ämne valde du?
    Hur räckte tiden till?
    Hur omfattade blev uppsatsen?

2) Ingen fråga, men alla iéer till uppsatsämne (författarskap/bok) mottages med glädje!

• Svar på tråden Litteraturvetenskap C - Uppsats
  • systernegativ

Jag försökte skriva C-uppsats i litteraturvetenskap i Uppsala -03. Ämnet blev Det problematiska vuxenblivandet som motiv i Johanna Nilssons författarskap, men uppsatsen blev av olika anledningar aldrig skriven. Jag valde ett ganska snävt ämne, men arbetade aldrig ut någon verklig metod att arbeta efter. Det märks liksom att den aldrig blev klar.... Har gjort några försök efteråt att skriva den, men det ligger alldeles för mycket ångest och elände i den för att jag ska orka. Så mycket rivs upp liksom. Litteraturvetenskap C kommer för alltid vara en mörk fläck i mitt förflutna

Något tips på ämne har jag tyvärr inte, tyckte det var skitsvårt.

• Wagram

Jag analyserade tva bocker skrivna av forfattare som immigrerat till landet de ar verksamma i. Det jag tittade pa var hur kulturmotet skildrades, som nagot positivt eller negativt, om nagot slags hybridkultur skildrades osv. Det tog ett tag for mig att bli fardig (flera ar, eftersom det lag pa is ett tag) men det blev bra och intressant till slut. Lycka till!

Svar på tråden Litteraturvetenskap C - Uppsats