• Kaniin

Ögoninflammation -vad göra? TIPS tack!

Min dotter på 19 månader har fått ögoninflammation.

Hur är bästa sättet att ta hand om det?
    Hur lång tid brukar det ta innan det går över?

Smittas det via tyg tex örngott, handdukar och gosedjur? Bör de tvättas/bytas hela tiden eller först då det är på bättrringsvägen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ögoninflammation -vad göra? TIPS tack!
  • 5barnsmamman

Det är mycket mycket smittsamt. SMittar via handdukar, händer örngott så ja de bör tvättas kontinuerligt.
    Noggrann handhygien är ett måste.
    Ögonen tvättas med ljummet vatten flera ggr dag, blir det inte bättre kontakta vc så får man en salva som hjälper snabbt.

Kan ta upp till en v innan det blir bra

Stolt mor till fyra
  • Kaniin

Fick tips om en salva på apoteket som heter Noviform eller liknande...

Är den receptfri?

Vi ska nämligen till Thailand på söndag som detta kom lite olyckligt..

Lycklig mamma till Elisia
  • luull

Min dotter hade ögon inflammation gick till bvc fick recept på droppar och dom sa när man börjar med dom så smittar det inte längre, tror att det var någon slags antibiotika.

• Kaniin

Hinner ju inte till BVC nu..

Hur länge smittar sakerna hon rört. Hon är ju överallt!! Kan ju inte skicka soffan på kemtvätt...

Lycklig mamma till Elisia
  • Viewsonic

Tvätta med ljummet vatten. Du behöver inte gå till bvc. Det finns receptfri salva som gör att det känns lite mindre besvärligt för barnet. Men den behövs inte.

• uvaluva

Dunderkur som jag fått från dagisfröknar som sett miljoner ögoninflammationer- kamomillte. låt kallna och badda ögonen ofta med det. Var noga med att inte använda samma bomullstuss till båda ögonen då kan man smitta om ett öga som håller på att tillfriskna!

• 3mamman

Bakterierna sitter i gegget i ögonen-Håll rent!

Tvätta ögonen med ljummet vatten på en servett, torka utifrån och in = mot näsan.

Svar på tråden Ögoninflammation -vad göra? TIPS tack!