• valp1

Prästgården Borgvattnet

Någon som varit på Prästgården Borgvattnet?
    Jag har velat åka dit i många år, men aldrig kommit så långt.
    De gånger jag ringt har det alltid varit fullbokat.
    För er som inte vet vad det är, så är det en gammal Prästgård från 1876 som ligger utanför Östersund.
    Det sägs ha spökat där sedan tidigt 1900-tal.
    Man kan övernatta och få sig en och annan "andlig" upplevelse.
    Hur som, så har jag aldrig kommit dit (ännu), men har det ständigt i baktanken.
    Rätt var det va en dag så fick jag reda på att det var till salu, och jag tog kontakt med mäklaren ,av ren nyfikenhet, och vips hade jag chansen att bli ägare till min dröm......men det saknades en stor grej...pengar.
    Och framför allt, kunde jag tänka mig att flytta från Stockholm till ö-sund?
    Nej, alldeles fööör långt från vänner och familj.
    Men att jag fick chansen gör mig lyrisk =0)
    Nån som vill följa med nån gång, ett tjejgäng kanske...(jag är 40+=0)
    Nån som har erfarenheter därifrån?

• Svar på tråden Prästgården Borgvattnet
  • Skogsflickan

Åh, har oxå varit inne där o läst. Varit sugen att själv åka dit,men lite långt...bor i sthlm...

• sandyrosa

Jag har varit där vid två tillfällen. Och nej, ingenting märkligt inträffade.

• qattla

Det inträffar ofta mystiska saker där men det är icke av ockult karaktär.

Ägarna till Borgvattnet har ju själva gått ut med att det är fejk.

• södertälje

Vi har varit där flera gånger,mina föräldrar bor i Hammarstrand.Det har ALDRIG hänt något när vi har varit där,och vägen dit är verkligen skitdålig får all kritik.

• valp1

Har de gått ut med att det är fejk??
    Trist, för deras verksamhet måste ju ha försämrats avsevärt.
    Men ändock är det alltid fullbelagt.
    Jag ska inte säga att jag tror eller inte.
    Mest bara tycker det låter som en kul, spännande grej att göra.
    Åka lååångt upp i landet och "hoppas" något spännande ska hända, eller helt enkelt bara packa bilen med vänner, god mat o dryck o göra något annorlunda..

• Frantic

Givetvis är det fejk, att det som TS skriver, är fullbokat för jämnan är ju svaret på alla frågor. Nej det spökar inte, men det lockar turister som aldrig annars hade åkt till en gammal prästgård utanför Östersund för att bo några nätter.

qattla skrev 2008-11-14 19:12:20 följande:
    Det inträffar ofta mystiska saker där men det är icke av ockult karaktär.Ägarna till Borgvattnet har ju själva gått ut med att det är fejk.
  • ludenben

Varför är det så många som tror på sånt lurendrejeri???

• Frantic

För att de VILL bli lurade.

ludenben skrev 2008-11-17 16:28:50 följande:
    Varför är det så många som tror på sånt lurendrejeri???
  • ludenben

helt sjukt ju... folk har tydligen så trista liv att de önskar att vardagen är med spännande än vad den är. jösses.... ok att man kan ha en tro men så uppenbara grejer. Myter, legender, hemsökta hus för turister... det måste finnas en gräns.

Frantic skrev 2008-11-17 16:29:35 följande:
    För att de VILL bli lurade.
  • qattla
    ludenben skrev 2008-11-17 16:32:51 följande:
    helt sjukt ju... folk har tydligen så trista liv att de önskar att vardagen är med spännande än vad den är. jösses.... ok att man kan ha en tro men så uppenbara grejer. Myter, legender, hemsökta hus för turister... det måste finnas en gräns.
    Jag älskar myter och legender och sagor - men till skillnad från en del tror jag inte på dem. :P

Myter och legender berikar mitt liv, så visst läser jag dem med nöje för att göra vardagen lite mera färgglad, men som sagt - jag tror ju inte på dem för den sakens skull. Jag tror jag snarast skulle bli begränsad om jag skulle tro att jag skulle bli bortrövad av ett troll om jag gick ut i skogen, biten av en vampyr om jag gick ut på natten, eller besatt av en ande om jag pratar om ockulta saker. ;)
  • ludenben
    Svar på #10
    Du låter som en sund människa man kan älska sånt hur mycket som helst utan att man behöver tro på allt. Själv älskar jag tex Harry potter... jämställer med det för det är lika mycket påhitt som borgvattnet. Men jag tror ju inte på att det finns en trollkarlsvärld som är osynlig för alla mugglare
  • valp1

Jag har en rik vardag med familj och vänner.
    Men jag tycker det är spännande...betyder det att jag är sjuk då?
    Kan inte du berätta för mig om din vardag (ludenben), som verkar kul och innehållsrik =0)

Och varför inte, jag tycker det är en kul "affärsidé" att locka människor till att umgås i en gammal prästgård.
    Göra någonting annat än allt det vanliga man kanske gör.
    Och det finns INGET SOM ÄR BEVISAT TILLS DET ÄR MOTBEVISAT.
    Ha en bra em.....

• ludenben
    Svar på #12
    nej, jag har inte särskilt innehållsrik vardag. Tristare än de flesta andra faktiskt. Arbetslös, en son med handikapp som gör att vi måste leva rutinfast, inrutat och alla dagar måste vara varandra så lika som möjligt. Men det innebär ju inte att jag tror på massa skrönor. Men däremot kan jag gilla att läsa om dom, fast jag tar det för vad det är -påhitt. Jag älskar att läsa om magi, övernaturliga väsen och mystik men jag låter det stanna i fantasin
    Men jag respekterar de som tror på det övernaturliga, jag gör det inte bara. Men de som tror på uppenbara saker som finns till för att locka turister och att tjäna pengar, jag undrar ju varför och vad det är som gör att folk vill bli lurade...
  • Balehead

Du skulle inte flytta till Östersund - du skulle flytta till mitt ute i ingenstans.

• valp1

Jo jag vet, att Borgvattnet ligger mitt ute i nada, men jag skulle aldrig flytta dit.
    Har det alldeles för bra där jag bor, men gillar att fantisera.
    Ett liv...fantasier..utöver det vardagliga.
    Jobb, handla, städa osv osv.
    Ibland blir ju vardagen lite grå (framför allt nu på hösten/vintern) så då är det kul att "drömma" sig bort.
    Sen tycker jag det är superviktigt att vi låter den som vill tro på det den vill utan att vi lägger ormägg och tycker en massa....
    Trist för dig luden ben med arbete och så, inte så lätt att få i dessa dagar eller?
    De sparkar ju folk nu för tiden så det är nog inte lätt, men håller tummarna för dig.
    Må gott

• ludenben
    Svar på #15
    tack för omtanken nja det är ju inte så lätt med arbete. Problemet är att jag är begränsad vad det gäller arbetstider men håller med tummarna för att det ska dyka upp nåt passande...
  • ludenben
    valp1 skrev 2008-11-18 12:41:05 följande:
    Jag håller tummarna jag med
Svar på tråden Prästgården Borgvattnet