• ananda74

Mitt barns huvudomfång ökar inte! Vad är det för fel? Nån annan som vatt med om det?

Jag var på BVC idag med min dotter som är 19 dagar gammal. de mätte hennes huvudomfång och då hade det inte växt alls sen förlossningen! förtfarande 35 cm. jag blev så klart jätteorolig, tyvärr är jag en extremt nojjig mamma så jag har ju nästan panik nu. vad är det för fel? varför växer inte huvudet? hon ska mätas igen om 1,5 vecka och har det inte växt då så vet jag inte vad jag gör. nån mer som varit med om detta?

• Svar på tråden Mitt barns huvudomfång ökar inte! Vad är det för fel? Nån annan som vatt med om det?
  • zera

just när det gäller så små bebisar så sa min bm att det ibland kunde bli ett större/mindre eller likastort mått eftersom huvudet inte riktigt är runt heller direkt efter att bebis är född så då kan det alltså bli samma mått nån eller ett par veckor efter förlossningen då huvudet oftast har "jämnat" till sig lite...

• grabbmamman linda

ja, exakt.. på Viggo vet jag måttet minskade en halv cm på bvc.. men han verkar normal idag :)

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
  • Sockerkaka

Jag tror inte du behöver oroa dig alls. Det är svårt att mäta exakt rätt, hamnar måttbandet lite får högt eller lågt blir måttet olika. Sedan kanske huvudformen har ändrats lite grann efter förlossningen (vår äldsta son hade "cone-head" de första dagarna men sedan blev det mer och mer "normalt") vilket också påverkar måttet. Dessutom brukar huvudmåttet växa ganska sakta, inte alls som vikten och längden som kan öka ganska markant från gång till gång.

• ananda74

grabbmamman linda skrev 2008-11-14 16:26:17 följande:

Har du mät huvudet tidigare hos den människan på bvc?
    Nej det var första gången. huvudet har bara mätts en gång direkt efter förlossningen, och nu hos BM, alltså två gånger.
  • ananda74
    Sockerkaka skrev 2008-11-14 16:31:43 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig alls. Det är svårt att mäta exakt rätt, hamnar måttbandet lite får högt eller lågt blir måttet olika. Sedan kanske huvudformen har ändrats lite grann efter förlossningen (vår äldsta son hade "cone-head" de första dagarna men sedan blev det mer och mer "normalt") vilket också påverkar måttet. Dessutom brukar huvudmåttet växa ganska sakta, inte alls som vikten och längden som kan öka ganska markant från gång till gång.
    Skönt att höra. fast sköterskan skrämde upp mig med att säga att huvudet växer jättesnabbt, eller SKA växa snabbt i omfång, så det blev jag ju inte nedlugnad av direkt. hon frågade även om jag blev förlöst med snitt så att huvudet kanske inte varit utsatt för nåt tryck, men jag födde vaginalt. åh, VARFÖR måste jag vara så orolig och nojjig för allting som gäller Lillan?
  • ananda74
    Sockerkaka skrev 2008-11-14 16:31:43 följande:
    Lillan hade också Conehead när hon föddes, hon hade legat fixerad ett bra tag så det hade kanske också tryckt till huvudformen lite.
  • ananda74

grabbmamman linda skrev 2008-11-14 16:30:05 följande:

ja, exakt.. på Viggo vet jag måttet minskade en halv cm på bvc.. men han verkar normal idag :)
    blev du inte orolig då? eller hur uppträdde sköterskan när huvudet hade minskat? skrämde hon upp dig eller var hon lugn med det?
  • grabbmamman linda

Nä, hon sa inget alls! Jag var inte orolig heller. Tycker inte du skall vara det heller.. det var första ggr hos henne och hon kanske mätte helt anolunda mot vad de gjorde på BB.

Viggo 060703 Joel 080825 Mina små trollungar :)
  • stresss

Vissa sköterskor blir jättesura så fort ngt inte stämmer med deras "instruktioner".
    Hon jagar upp sig kanske för att hon är ovan, inte har sett det fenomenet innan (kanske inte har jobbat så länge).
    Många fattar inte att man blir väldigt orolig för minsta lilla dom säger.
    jag har blivit uppskrämt av olika anledningar på BVC för saker som visade sig vara både vanliga avvikelser, och det utvecklades normalt sen.

Svar på tråden Mitt barns huvudomfång ökar inte! Vad är det för fel? Nån annan som vatt med om det?