• Anonym

    Hur länge finns cellgifter i kroppen?

    Vet någon eller har någon hört hur länge cellgiftet finns kvar i kroppen, efter en behandling för utomkveds? Det är ju inte så stor dos och man får bara en spruta.

    Svara ni som vet..

  • Svar på tråden Hur länge finns cellgifter i kroppen?
  • Themis

    Jag hittade information om försöksverksamhet med cellgiftsinjektion mot utomkveds på Netdoktor, preparatet heter troligen Methotrexat och hämmar celltillväxten i graviditeten. Injektionsvätskan tillverkas av Pharmacia och Wyeth-Lederle.

    I läkar-FASS står det på Pharmaciaprodukten att injektionsvätska med en viss koncentration methotrexat ger maxkoncentration i blodet efter 0.5-1 timme men det varierar mycket mellan olika patienter. Det mesta av methotrexatet utsöndras sedan inom 24 timmar, resten går ut i hela kroppen och uppnår högst koncentration i lever och njurar.

    Wyeth Lederle skriver i stort detsamma, att preparatet till stor del har utsöndrats efter 24 timmar, men lägger till att halveringstiden är ca 3 till 10 timmar vid lågdosbehandling och ca 8 till 15 timmar vid högdosbehandling. Det beror alltså på vilken dos man har fått.
    --
    Du har ju fått läkemedlet av en annan anledning än "normalt" och eftersom detta enligt Netdoktor inte är en rutinbehandling än så kanske inte ovanstående gäller. Detta kan bara din läkare svara på så ring honom/henne och fråga!

    Men räknar man med högdosen och 15 timmars halveringstid så borde 99% av läkemedlet vara ute ur kroppen med marginal efter 4 dygn (90 timmar+). Svara gärna när du vet och berätta om jag har tänkt rätt eller fel.

  • citronisen

    Jag har fått stränga order om att absolut inte bli gravid på tre månader pga risken för fosterskador. Vet inte varför man bör vänta så länge men efter att ha sökt info på nätet om cellgiftsbehandlingen så tycks rekommendationen vara densamma överallt.

Svar på tråden Hur länge finns cellgifter i kroppen?