• Anonym (Nervös...)

Tarmröntgen?

På Onsdag skall jag inn för att göra tarmröntgen, skall på tisdag äta laxerande för att tömma tarmern och sedan morgonen efter göra undersökningen. Dock är jaag jättenervös och vet att de skall föra in en kamera slang med inte mer. någon som gjort denna undersökning och kan tänka sig förklara hur det känns? Vad som händer? eller bara har gjort det och kan lugna mig?

• Svar på tråden Tarmröntgen?
  • Anonym (!)

om du menar rektoskopi så kan jag utifrån erfarenhet säga att, ja det är obehagligt, men inte för att det gör ont utan mest för situationen i sig. Tyckte jag.
    Men man för in en slang och så ser man (du också om du vill) tarmen inifrån, de knipsar av biopsier och spolar ev. vätska och blåser luft för att kunna se bättre.

• Grannen

Menar du koloskopi så har jag gjort det många gånger. Tycker det jobbigaste är att dricka lavemanget. Förr blev jag sövd men nu får jag bara MYCKET lugnande. Många gör den helt utan lugnande.

• Grannen

Hur det känns har jag ingen koll på iom att jag varit rätt borta. En del säger att det gör ont andra inte. Beror nog lite vad man har för problem i tarmen.

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

Länken beskriver koloskopi.

Svar på tråden Tarmröntgen?