• Anonym

Lön vid beredskap/jour?

Jag har börjat ett jobb där beredskap/jour ingår. Hur brukar det se ut? Har man tillägg på lönen även om ingen ringer? Jag vet att man får övertid (dubbla lönen) om nån ringer.

• Svar på tråden Lön vid beredskap/jour?
  • MammaMetzli

Jag tror inte man får något om man inte blir "inkallad". Jag hade beredskap från kl 08.00 på lördagar i mitt jobb, och om inget hände gick jag på kl 11.00, jag fick ju bara betalt från 11.00 och framåt.

• Anonym (Molly)

Jag fick typ 20-30kr/h vid beredskap. TS, det ska stå i ditt kollektivavtal vad som gäller.

• Jesspa80

Det vanliga är att man får pengar även om ingen ringer, men inte så mycket, tror det är runt 40 där jag jobbar.

• Anonym

jag hade 18 kr på min beredskap....jobbar på ett hem men under min rast skulle jag vid akuta fall hjälpa hemtjänsten...jag var en så kallad larmtjänst...

• Anonym

skillnad på beredskap och jour.

Beredskap kan du ha i hemmet medan jour är du på arbetsplatsen.

Ersättningen varierar stort. Men man ska givetvis ha betalt för att man har jour/beredskap

• Anonym

Det är beredskap och gäller i en vecka åt gången. Under arbetstid
    har man lite utökade befogenheter när det gäller arbetsfördelning etc.

Jag tycker man borde få något eftersom under den veckan kan man inte åka iväg nånstans, inte gå på fest och ta en öl etc.

• Anonym

vi får ingenting när vi har beredskap, om vi inte blir utkallade såklart, kör taxi..

• Anonym

Vi har tre veckors snöberedskap var under vintern, får betalt för detta. Dubbelt betalt helger om vi behöver rycka in.

• Anonym

Ok, tack för alla svar! Det verkar som att det varierar ganska mycket ifall man får betalt eller ej.

• AsfaltsBlomma

Vi har också beredskap på mitt jobb. Får betalt för att ha telefonen och skulle vi behöva åka till kontoret så får vi betalt en fast summa per gång vi åker ner.

• Anonym

Det är beroende på kollektivavtal (om sådant finns) och inställelse/svars tid.

Vi har ett beredskapstillägg, detta baserars på vår grundlön. För en helg blir det ca 3.000:- (BASERAT PÅ EN LÖN PÅ CA 26.000) kr, även om inte jag får ett endaste samtal. Får jag däremot samtal, så utgår INGEN beredskaps ersättning under den tid jag utför ett arbete, däremot får jag då dubbel övertidsersättning. (vilket då ger mer pengar)

• Tilde89

har jour på jobbet, fast då är jag på jobbet hela tiden. har extra ca 4000kr och om jag behöver jobba får jag dubbel övertidsersättning.

• porlan

Jag har journätter på mitt jobb ( detta är dock inom vården )
    Dvs jag sover på natten. Då har jag betalt ~ 50 % av ordinarie lön mellan 22-06
    Om något händer på natten och jag måste gå upp så får jag skirva upp detta och får "vanlig" nattlön.

• Anonym

Har jour vissa helger, det ger ca 4 500 kr extra i lön och ledigt på måndagen.

Svar på tråden Lön vid beredskap/jour?