• Miss Scorpio

Sambon bestämmer saker över huvudet på mig

Godkväll alla på Familjeliv.
    Hur har ni det med de goda samtalen i er familj, hur går det till när ni tar era beslut?
    Stort som smått, t.ex. hur semestern ska planeras till vad ni ska äta till middag.
    Hos oss har det kraschat rätt ordentligt nu.
    Vi har haft några riktiga praktfighter i dagarna ang. detta med att ta sin del av ansvaret i hushållet.
    Sambon bara jobbar och jobbar, och jag får göra allt här hemma, kan inte ens minnas längre när han senast tog fram dammsugaren.
    Otaliga kvällar har jag och min dotter fått äta ensamma då han helt enkelt ?glömt bort? att gå hem från jobbet, eller tagit på sig så mycket att allt annat blir lidande. Vissa kvällar ses vi ca en timme innan han stupar i säng. Han kör även extra i snösvängen och har ständig nattjour, vilket betyder att när det är som värst så ringer hans telefon mitt i natten. Så man kan lätt säga att hans jobb är ett stort problem i vårt liv. Vi ses knappt och när vi gör det är han alldeles slut.
    I onsdags bad jag honom att ta ansvaret för hemmet i helgen och för våra djur som går på medicinering, för jag ville åka hem och hälsa på min mamma som bor 10 mil härifrån. Vi har inte setts sen i somras och jag kände att jag behövde få komma bort från den här städa-tvätta-diska-cirkusen. Själv har han ju som sagt jour och jag tyckte inte att JAG skulle behöva vara hemma för att HAN jobbar.
    Sambon sa att det var helt ok. Som tur var (man känner sina pappenheimare) så bestämde jag aldrig nåt med min mamma utan tänkte att vi tar det när/om det blir av. Vilket var tur.
    Igår meddelande sambon att han skulle tillbringa helgen med sin dotter (17 år, bor själv i hans gamla lägenhet) och att dom skulle tvätta för hon hade inte rena kläder. Jag frågade när detta blivit bestämt. Han svarade dagen efter att han lovat mig att ta hand om hemmet/djuren. Denna tvätt skulle även ske hos mig, troligtvis för att han inte kommit ihåg att boka tvättid hos sig, eller för att hans lägenhet ser ut som sju svåra år och att han då ju måste ta tag i den biten. Mycket enklare att vara här och äta och sova och sen lämna all disk och städning till mig.
    Både igår och i förrgår hade vi jättestora bråk, jag tycker att jag får stå tillbaka för allt i hans liv, hans jobb, hobbies, barn, allt. Vad vi än har planerat så kan det rivas upp bara någon ringer .
    Idag hände alltså detta, min helg hos mamma blir inte av för att han bryter sitt löfte till mig.
    Oftare och oftare den senaste tiden har han tom bestämt saker som angår oss båda, utan att ens fråga om det är ok, eller tala om vad som bestämts.
    Vi bor i min lägenhet, en trång tvåa på 54 kvm, där bor vi, han, jag och min dotter som är här varannan vecka. Han flyttade helt sonika in, det kom mer och mer av hans saker och nu är min bostad fylld till bristningsgränsen. Jag har försökt att prata med honom om att skaffa nåt större gemensamt men han tycker att det är bra som det är. Han har alltså själv gjort valet att INTE flytta ihop, men bor här ändå samtidigt som han allt som oftast själv utan att ens kolla med mig tar med sin dotter hit på middag, och övernattning. På 54 ynka kvadrat ska alltså allt knös in med påföljd att det nästan alltid ser ut som en zigenarläger här hemma.
    Jag betalar hela hyran själv, plus el, plus kabel-tv plus bredbandet, vi delar på matkostnaderna.
    Jag dammsuger, diskar torkar golv, tvättar och hänger tvätt, allas tvätt, hans, min och min dotters.
    Han jobbar och jobbar och jobbar och jobbar och ??.. och jag väntar och väntar och väntar på att vi ska få lite tid för oss själva, vi har börjat tappa bort ?oss? mer och mer på sista tiden.
    För några helger sen var tvättkorgen så full att jag insåg att det inte skulle gå att komma ner till botten på den med hjälp av vår lilla tvättmaskin här hemma, så jag bokade tid i tvättstugan.
    10 minuter innan tvättidens börjar ringer hans bonusson om något han behövde skjuts till, varpå sambon drar iväg och jag står där själv med all tvätten. När allt var klart kommer han tillbaka och säger nåt i stil med,? stackars dig som fick ta allt själv nu, jag känner mig dum?.
    Så här håller det på, vad vi än bestämt så kan det rivas upp med ytterst kort varsel. Det vi planerat kommer alltid i sista hand, oavsett vad det är.
    Igår och i förrgår grälade vi, eller rättare sagt, jag tog bladet från munnen och sa att om han inte börjar prioritera OSS och börjar ta sin del av jobb och ansvar här hemma så tänker jag lägga ner projekt sambo för gott.
    Han sa att han förstod att det var allvar, att han skulle börja ta mer del i hushållet och att han skulle tänka på det jag sagt och PRATA med mig om det blir ändringar i det vi planerat så att jag inte hela tiden behöver bli besviken på att det vi planerat har ändrats av honom.
    I helgen ville han som sagt umgås med sin dotter. Helt ok för mig. Då sa han att hon hade en massa tvätt som behövde fixas och jag började förstå vart han ville komma och såg en ensam helg i tvättstugan med hans dotters tvätt medan dom var ?tvungna? att åka på nåt akut ärende eller nåt.
    Så mitt svar blir, visst, umgås ni, men gör det hos DIG/er i er bostad. Boka tvättstugan där och tvätta där, jag har ingen lust att lägga min barnfria helg på att sköta hans dotters tvätt.
    Detta avsåg alltså helgen, lördag och söndag och jag trodde att han och jag skulle tillbringa fredagskvällen ihop så jag tar bilen och åker iväg till affären för att handla lite god mat åt oss, tänkte att vi kunde mysa lite denna barnlediga fredag innan han sticker.
    Vad tror ni händer då?
    Han svarar att han är på väg och ska hämta dottern redan ikväll fredag, och undrar om det är ok att dom kommer båda och äter för det hade dom två kommit överens om. Ingen hade frågat mig, eller ens talat om vad dom planerat utan jag skulle bara på kort varsel finna mig i ändrade planer och fixa mat åt henne med. Misstänker att det i hans baklucka även låg en fet kasse med skitig tvätt.
    Jag känner mig överkörd och tagen för given.
    Ingen frågar om det är ok , ingen talar om att dom är på väg. Hade jag inte ringt upp honom så hade dom snart stått här i dörren.
    Återigen har vi bråkat, återigen har han lovat att han ska skärpa sig och börja låta mig delta i det som angår OSS BÅDA, vi bor ju för fasen ihop och är förlovade. Eller var i alla fall. Just nu ligger ringen på nattduksbordet och där kommer den att få ligga tills han fattar att detta är ohållbart.
    Känner mig så otroligt lite värd just nu, och så överkörd och obetydlig.
    Jag har makat i mitt liv och mitt hem för att göra plats åt honom för att jag vill ha honom i mitt liv, men han bara tar allt för givet och behandlar mig som en husa. Jag har försökt att vara snäll och avlasta honom när han har så mycket på jobbet och det enda som hänt är jag nu är själv med allt.
    Och jag är så avundsjuk på de familjer som tillsammans planerar och hjälps åt.
    Och jag är så förtvivlat trött och ledsen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 14:37
    Usch, jag känner mig så förtvivlat ensam och ledsen just nu. Efter en hel vecka av väntan på att det ska bli tid över för oss så sitter jag just nu - ja just det - ensam och väntar.

Det känns inte längre som att det är nån mening att boka eller bestämma nåt eftersom allt hela tiden ändras på kort varsel.

Det är svårt att se att man betyder så lite för nån som säger sig älska en.

• Svar på tråden Sambon bestämmer saker över huvudet på mig
  • Anonym

Allt är inte vad det ser ut att vara vill jag säga först.
    Sen vill jag säga att försök inte ändra honom, då kommer han bara längre och längre bort.
    Fundera över vad DU kan förändra istället för DIG och ditt barn.
    Hälsa på folk (och sov över)? Ät på stan? Träffa nya vänner på mammaträffa? Eller vad som helst.
    Tiden då barnen är små går fort och det är HAN som förlorar på det i framtiden, för denna tid kommer inte tillbaka.

• phillipha

Jag har nästan varit i dina skor... med mitt ex. Vi hade dock inga barn, men det var samma sak. Jag var alltid sist på hans prioriteringslista, hans liv, kompisar saker mm var alltid mycket viktigare. Tyvärr fattade han aldrig att jag menade allvar alla gånger jag hotade med att sticka så till slut gjorde jag det. Jag flyttade till en annan stad och tog ett jobb på ett år. Sa till honom att ändra sig så KANSKE vi skulle ha en chans till. Efter 7 månader hade det fortfarande inte hänt något och jag hade träffat en ny man. Jag skret i exet och han blev helt galen... ;) Nu är jag lycklig sambo med en man som sätter mig före allt annat!

Om du är barnfri så tycker jag att du ska sticka. packa en väska och dra hem till din mamma eller en vän och låt sambon fatta själv! Jag tror att du kommer tjata ihjäl dig annars.

KRam!

• Miss Scorpio
    phillipha skrev 2008-11-14 22:22:41 följande:
    Om du är barnfri så tycker jag att du ska sticka. packa en väska och dra hem till din mamma eller en vän och låt sambon fatta själv! Jag tror att du kommer tjata ihjäl dig annars. KRam!
    Det är just det som är problemet.Vi har smådjur hemma som går på medicin morgon och kväll. Sambon hade lovat att ta hand om detta så att jag kunde åka iväg. Barnfri är jag, men måste ändå vara hemma för djurens skull.

Det gör mig så ledsen att det han lovar mig betyder så lite.
  • mrs holiday

Ja, det verkar inte hjälpa ett dugg att ni grälar... Om det var jag skulle jag kört ut honom från min lägenhet, han har ju en egen tillsammans med sin dotter. Ställ helt sonika ut alla sakerna utanför dörren om han inte flyttar självmant! Vill ni fortfarande vara tillsammans är det väl bättre som särbos, så du slipper vara hans hushållerska när du är hemma och väntar på honom. Du kommer att känna dig mer fri och göra andra saker för dig själv när han jobbar istället för att vänta, vänta, vänta... Boka in "möten" med honom istället för att vänta! Strular han med dem också blir det ju tydligt att du har lägsta prioritet i hans liv... och vill du verkligen ha honom kvar då?!...

• Miss Scorpio

Känner mig så överkörd. Vi kan bestämma en sak, tex, på lördag åker vi och handlar lite saker till bilen. Dagen innan ringer hans dotter och vill att han ska göra en sak , som innebär att han ska skjutsa henne. Givetvis den dagen som vi har bestämt annat, men istället för att säga att nej den dagen passar inte och boka en annan dag så ändrar han det VI TVÅ har bestämt.Jag blir såklart ledsen över att han återigen bryter sitt löft, men bestämmer mig för att åka ensam och köpa dessa saker till bilen. På vägen hem igen så ringer han på min mobil, "Sätt på kaffe, vi är på väg" Ingen fråga om det passar eller om jag planerat annat.

Hela tiden blir jag överkörd, och när dom är här han och dottern så kan allt hända, middagen som vi planerat har ändrats för att passa kräsna dottern, dvs jag och min dotter ska äta nåt som hon har bestämt trots att vi redan innan lagt fram annan mat ur frysen.

Så här håller det på, jag BOR här, jag kan inte ta vägen nån annan stans. När jag kommer från jobbet så sover hans dotter på min soffa, han lagar denna ändrade middag, och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Sätter mig vid datorn för att kolla mailen, och vips så står både han och dottern och läser min mail över axeln på mig, nåt som i min värld är otroligt ohyfsat.

På nätterna snarkar han nåt otroligt, och har nån slags ryckningar i benen som gör att sängen skakar ungefär var tionde sekund. Har inte sovit mer än kanske 4 timmar de senaste 3 dagarna, och sover numera på soffan ( i mitt eget hem)

Ser ju själv när jag läser igenom detta att detta faktiskt inte ser riktigt klokt ut.
    Jag är ju för fan nästan hemlös i min egen bostad.

• nublu

Packa ihop hans grunkor och bär tillbaka dem till hans lägenhet. Du hade inget för dig så du bestämde dig för att storstäda din lägenhet kan du ju säga om han gnäller.

Livet är för kort för att man ska sitta och vänta på en idiot som aldrig kommer.

• Miss Scorpio
    nublu skrev 2008-11-15 15:18:43 följande:
    Livet är för kort för att man ska sitta och vänta på en idiot som aldrig kommer.
    Ja, det är inget vidare för självförtroendet.
    Han berättade att en av orsakerna till att det blev skilsmässa mellan honom och hans ex var för att han jobbade för mycket och var kass på att planera. Hom började leva sitt eget liv för hon tröttnade på att aldrig få vara en del av hans liv.

Nu händer samma sak med mig.

Går det öht att få honom att prioriera om så att vårt liv kan fungera på BÅDAS villkor, inte bara på hans, eller väntar jag förgäves?
  • NadiaMi

Skicka hem honom till hans egen lägenhet och ta tillbaka nyckeln.

När han har förstått och VISAT att han kan ta hänsyn till dig så kan han få tillbaka nyckeln, under en prövoperiod.
    Funkar det kan han få lite plats i en garderob och övernatta ibland om han frågar om det funkar för dig (vilket det självklart INTE gör om du behöver sova ut under natten).

Han har trampat över dina gränser så pass ordentligt vid dethär laget att jag inte tror att det går att backa bandet utan att slänga ut honom.
    Iallafall under en viss tid, då han får "lära om" hur du vill bli behandlad för att han ska vara välkommen hemma hos Dig.

• Miss Scorpio

Vi pratade i telefon igår, om väldigt ytliga vardagliga saker, medans det jag egentligen hade velat säga låg och pyrde på tungan. Han är konflikträdd och tiger hellre och leker leken "allt är jättebra" fast det är skit.
    Jag är tvärtom, vill ha ut allt skit i ljuset så att man kan hitta felet och blir av med det.
    Jag frågade vilken tid han hade tänkt komma hem och fick till svar nåt i stil med , tjaa innan middag ialla fall. Fan trot!

Började faktiskt att packa ihop hans grejer igår. Var så arg och besviken och uppgiven på allt han lovar med aldrig håller.
    Han förlovade sig med mig och pratade om giftermål,han ville inte bli sambo på det sättet att vi båda byter våra lägenheter mot en större som både vi och våra barn bor i ( men vi skulle tydligen ändå vara gifta hade han tänkt)

Just nu känns det mer som om han behövde nån som tog hand om markservicen efter hans skilsmässa, medan han fortsätter som vanligt. Jag ser fan mer av hans smutstvätt än av honom.

Nåja, efter att jag hade tömt badrummet på hans saker så kom jag inte längre, dels för att jag kände att jag förhastade mig, dels för att det faktiskt inte är mitt jobb att rensa ur hans prylar om vi separerar. Så nu står en påse i hallen med hans deo , rakhyvlar och sånt.

Jag älskar honom, men det är otroligt svårt att få det att fungera när han är så urdålig på att planera och verkligen GÖRA det som planerats. För mig är det bristande hänsyn, att lova saker och sen inte hålla det.

• NadiaMi

Ett bra första steg TS.

Och det är inte ditt jobb att städa ur hans saker, men när skulle HAN ta sig tid med det?
    Med lite tur blir dethär ett uppvaknande för honom och han fattar piken. Men försök också prata med honom om det, även om han helst undviker ämnet.

Eller fråga honom bara hur han har tänkt sig ert gemensamma liv framöver. Om ni ska fortsätta bo i era små lägenheter även när ni är gifta, eller om han kan tänka sig att skaffa något större någon gång i framtiden, och när den framtiden isåfall kan tänkas inträffa.
    Låt honom ge en demonstration på om han överhuvudtaget har tänkt längre än näsan räcker. Och sedan när du vet hur landet ligger kan du lättare ta ett beslut som du känner dig bekväm med.

Svar på tråden Sambon bestämmer saker över huvudet på mig