• Suzzi87

näsfrida?

Har använt näsfrida men ja har hört att det inte är bra att använda en sån? Någon som vet om det stämmer?

• Svar på tråden näsfrida?
  • Amarone Classico

Enligt min BVC-sköterska finns det risk att man suger sönder slemhinnorna på barnet om man tar i för hårt.

Men hon tyckte ändå att det är bättre att använda den, försiktigt, än att t ex peta med topz.

Vi har en och tycker det fungerar jättebra. Sonen gillar inte behandlingen men blir nöjd efteråt

Amarone Classico - because you're worth it!
  • Suzzi87

Amarone Classico skrev 2008-11-14 22:56:06 följande:

Enligt min BVC-sköterska finns det risk att man suger sönder slemhinnorna på barnet om man tar i för hårt. Men hon tyckte ändå att det är bättre att använda den, försiktigt, än att t ex peta med topz. Vi har en och tycker det fungerar jättebra. Sonen gillar inte behandlingen men blir nöjd efteråt
    okej. då vet ja. men hur mycket kan man suga då?
  • Amarone Classico

Ja, det undrar jag också

Jag vet faktiskt inte vad som är lagom hårt...

• Lillatroll

En läkare sa till min sambo en gång när sonen var förkyld att näsfridan stimulerade snorproduktionen (hihi trevligt ord vet inte vad jag ska kalla det men ni förstår hoppas jag).
    Den gjorde alltså att det tog längre tid för snuvan att gå över. Han menade också på att snuvan var kroppens naturliga försvar och därför så tyckte han inte att näsfridan skulle användas utan förkylningen skulle få ha sin gång.

Så sa han i alla fall.

• FruMähler

om man droppar i koksalt och bara suger så att snoret med nöd å näppe kommer fram så är det ingen fara..man brukar inte behöva ta i så hårt om de är så snorig att man måste ta till frida

• Suzzi87

Va bra svar man får på allt. Blir lite orolig ifall ja använt min lite för hårt men tror inte det har tagit försiktig men hur märker man om man suger sönder slemhinnorna? blir nojjig nu =(

• Suzzi87

Hittade lite info om näsfrida:

NäsFrida nässug hjälper effektivt mot nästäppa hos små barn i åldern 0-3 år. Små barn kan inte snyta sig. Snuva stör sömn, födointag och barnets och familjens allmänna trivsel. Något riktigt bra sätt att minska eller eliminera nästäppa hos små förkylda barn har tidigare inte funnits.

I samråd med Öron-Näs-Hals läkare konstruerades därför en nässug för flergångsbruk, NäsFrida. Kravet var att den skulle vara effektiv, lätt att använda, lätt att göra ren, inte vara allergiframkallande, och absolut inte kunna irritera den känsliga nässlemhinnan hos de små barnen.

För att utvärdera NäsFrida genomfördes en studie på 43 barn av ÖNH-kliniken på Universitetssjukhuset MAS i Malmö, Slottstadens Läkargrupp i Malmö och av BVC Södertull i Lund. (42 av barnen hade uttalad nästäppa). Hos majoriteten av barnen (34 st) användes NäsFrida mer än 3 gånger per dygn, bland annat före varje måltid, innan barnet lades och om det vaknade under natten. 37 av 40 föräldrapar fann bruket av sugen mycket positivt. Inga komplikationer noterades vid sugningen. Studien är publicerad i Svensk ÖNH-tidskrift 3/97

• apan

Eftersom min dotter hatar näsfridan så testade jag på mig själv hur det kändes, jag tog verkligen i och sög ordentligt men det kändes nästan ingenting. Jag kan inte tänka mig att det är nån fara för att suga för hårt. Och det där med att snor var bra att ha kvar i näsan som nån doktor hade sagt, det låter lite konstigt tycker jag, själv snyter man sig ju jättemycket när man är förkyld. Ett barn tycker säkert att det är lika jobbigt som man själv att vara täppt i näsan.

• Amarone Classico
    apan skrev 2008-11-14 23:09:57 följande:
    Eftersom min dotter hatar näsfridan så testade jag på mig själv hur det kändes, jag tog verkligen i och sög ordentligt men det kändes nästan ingenting. Jag kan inte tänka mig att det är nån fara för att suga för hårt. Och det där med att snor var bra att ha kvar i näsan som nån doktor hade sagt, det låter lite konstigt tycker jag, själv snyter man sig ju jättemycket när man är förkyld. Ett barn tycker säkert att det är lika jobbigt som man själv att vara täppt i näsan.
    Gud så smart, att testa själv hur det känns! Önskar att jag hade kommit på det, så man vet vad det är man utsätter barnet för!
  • apan

Amarone Classico skrev 2008-11-14 23:14:03 följande:

Gud så smart, att testa själv hur det känns! Önskar att jag hade kommit på det, så man vet vad det är man utsätter barnet för!
    Tack tack. Kanske känns det annorlunda när man är snorig dock, när jag testade på mig själv var jag inte förkyld. Men som sagt, vår unge gillar inte näsfridan tyvärr (eller näsdroppar), synd när allt man vill ju bara är att hjälpa henne.
  • FruMähler

näe läkare jag har träffat har ju sakt..snyt dig så komma skiten ut...jag mena varför ska det ligga kvar...allt skit i kroppen måste ju ut på nått vis...

• lillaemme

men koksalt då?! de löser ju upp de lite!

Frågade oxå en doktor samt min BVC ssk å dom tyckte absolut inte att man skall använda de..frågade dock ej varför!

• With a devilish smile

Eftersom dom har så känsliga blodkärl så kan dom väl "sprängas" om man suger för hårt , likaväl som om man är för hårdhänt med tops.

På apoteket rekommenderade dom att inte använda näsfrida när vi skulle köpa det utan koksalt på en tops & rulla i näsan,
    sen droppa i någon droppe också .
    På våran har det hjälpt bra iallfall .

Svar på tråden näsfrida?