• Emmisen1

Hjälp... Nån som testat Ferbers metod?

Min dotter är 4 1/2 mån. och är hopplöst missnöjd och det verkar mest bero på sömnbrist. (För att inte tala om hennes föräldrars sömnbrist...)
    Fick rådet av BVC idag att låta henne skrika sej till sömns.
    (Hon är naturligtvis läkarundersökt, ej i behov av mat varannan timme, inte heller kolik.)
    Just nu provar vi Ferbers metod, vänta x antal minuter innan vi går in, ger nappen stoppar om, lider i x antal minuter och gör om proceduren.
    Hon har nu efter ett par timmar skrikit sej hes, snoret bubblar, hon är genomsvettig på ryggen, hon håller fast handen när man stoppar in nappen.
    Snälla någon, säg att ni provat detta med framgång så att jag kan få styrka att fortsätta. Just nu är det ett hemskt lidande!
    Pina.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 22:32
    Missade att man kunde uppdatera sin egen första text... Läs hur vi har det nu längre ner i spalten!

• Svar på tråden Hjälp... Nån som testat Ferbers metod?
  • Suri

Lyssna på vad dina instinkter säger.
    Jag tycker det låter jättehemskt att somna sådär, skulle inte klara av att göra det själv. Finns det inget annat sätt att få henne att somna på?

Dessutom är hon ju så liten. Bara 4 mån. Låt henne vara med er och somna.

• ErrareHumanumEstIgnoscereDivinum

jag tycker att det låter alldeles fruktansvärt. Tänk på er lilla dotter som gråter efter er och inte förstår varför mamma och pappa inte kommer och tröstar. Ett barn förstår inte varför dess skrik inte blir besvarat, tillslut slutar det gråta, av överlevnadsinstinkt har jag hört (för att inte locka till sig odjur eller liknande), men barnet är fortfarande lika upprivet, ledsen, ensam och känner sig troligtvis övergiven.

Jag rekommenderar starkt Elisabeth Pantleys bok somna utan gråt. En underbar bok som hjälpte mig och min sambo med vår sons sömn.

• Lua72

Och jag rekommenderar Anna Wahlgens Sova-hela-natten kuren. Våra barn har sovit 12-timmarsnätter från fyra månaders ålder. Som Anna säger "Små barn ska njutas och njuta själva!"

Kram Lua, som vet att njutningen finns runt hörnet!

• MalinEddie

Jag skulle aldrig nånsin behandla mitt barn så.Hur kan bvc rek en metod som rek från 6 mån till en 4 mån?Blir väldigt illa till mods.Lyssna till ditt hjärta och sluta!

• Kassie

Jag maste halla med: Hur kan BVC rekomendera en sadan metod?! Köpte Elizabeth Pantleys bok när jag hade vaknat varannan timme i ett ars tid, den hjälpte mig en hel del fast maste erkänna att jag fortfarande (vart barn är nu 2,5 ar)maste ligga bredvid henne för att hon ska somna och hon vaknar en gang om natten och kommer da över till var säng (och om hon inte kommer över utan att jag istället ligger bredvid tills hon somnar sa vaknar hon igen efter 15 min och sa fortsätter det sa hela natten). Med detta vill jag bara säga; du är inte ensam med att inte fa sova, vi är manga sa följ din instinkt och inte vad nagon annan säger!
    Jag brukar tänka pa hur djuren gör (de följer sina instinkter och vi är mycket lika dem) och det finns inget djur som later sina ungar skrika sig till sömns och dessutom sa väljer dem att sova brevid sina ungar.

• Emmisen1

Tack alla för era svar. Jag höll ut igår kväll, hon vaknade endast en gång på natten och verkar mycket mera nöjd idag. (Utmattad??) Ska prova ikväll oxå, jag vill att hon ska kunna sova hela natten i sin egen säng, men det kommer väl.

• MalinEddie

Jag ska sluta läsa i den här tråden efter detta.Jag blir så illa till mods och tycker synd om barnet.Varför inte prova andra sätt?Det är ett litet spädbarn.Hon kommer nog sova hela nätter snart,ingen orkar gråta utan gehör i all evighet..

• MalinEddie

Frågan är om priset är värt att betala?

• SaramedM

AVBRYT!
    Hon är 4 månader och det du utsätter henne för måste vara vidrigt för henne

Du höll ut? Det är inte du som lider

• Pelargonen

SLUTA UPP MED DENNA VEDERVÄRDIGA METOD!! Det är mitt råd. Finn andra metoder som inte går ut på att ignorera barnet tills det somnar av utmattning och sorg.

Svar på tråden Hjälp... Nån som testat Ferbers metod?