• Velour

OK att läxa upp andras barn i föräldrarnas frånvaro?

Vi var på ett ställe som heter Busfabriken som är ett nöjesställe för barn.
    Där hade vi "bokat" ett biljardbord, men efter en stund ville jag visa min son på väggklockan när det var dags att åka därifrån. För att min son ska ha nån form av tidsuppfattning är det lättare att visa det på en klocka alltså. Jag tog min son med mig en bit ifrån biljardbordet för att visa klockan. Tog för givet att min ex-man skulle stanna kvar vid bordet så att ingen annan skulle ta över, men han följde efter oss.
    Efter att jag visat klart klockan för sonen, gick vi tillbaka till bordet. En familj gick förbi bordet samtidigt som vi kom fram till den och då sprang både min son och familjens son för att fånga biljardkön (heter det så?). Men den killen var äldre och starkare, så han knuffade vår son hårt åt sidan samtidigt som vår son fick killens armbåge i skallen.

Jag blev ju naturligtvis skitförbannad, men valde att inte säga nåt eftersom där var det fullt av andra familljer, samt att jag inte ville förstöra min sons dag genom eventuella aggressioner från killens föräldrar (som inte var där vid aktuella händelsen). Vi lugnade vår son och sa att det inte gjorde nåt och att "vi får vänta tills han har spelat klart, för han är snart klar."
    Min son är bara fyra år och inte alls aggressiv. Han slår inte tillbaka och blir rädd när han råkar ut för nåt sånt. Annars hade jag nog inte blivit så jävla arg, för då hade ju min son slagit till skitungen.

Den killen slog några bollar och gick sedan iväg, så min son fick spela klart.

Men hur hade ni gjort? Hade ni sagt till ungen eller skällt ut honom?
    Eller hade ni svalt det hela och väntat tills han spelat klart?

Jag svär, att nästa gång det händer så SKA jag skydda min son och visa honom att man inte ska ta skit från andra! Fyfan alltså!

• Svar på tråden OK att läxa upp andras barn i föräldrarnas frånvaro?
  • mehlin

Hehe, min dotter är visserligen bara 1½ men har råkat ut för aggreessiva och elaka barn redan. Jag såg henne bli knuffad på dagis av en 2 årig flicka bara i förrgår. Men eftersom personalen var där så lämnade jag det över till de.
    En bekant till mig har en dotter i 2 årsåldern som flera ggr slagit o kknuffat min dotter. Min dotter brukar vilja hämnaas på henne, går efter flickan och försöker slå o knuffa tillbaka men det slutar med att min tjej får stryk. Jag tycker de är så pass små att jag inte blir varken ledsen eller arg. Men jag har skällt ut flickan flera ggr även när mamman är i närheten. Hennes mamma gör ingenting åt att hennes dotter slår mindre barn så jag måste försvara min dotter och läxa upp snorungen.
    Jag tycker oftast att det är okej, men det beror på lite vad det handlar om förstås. I det här fallet som du tar upp hade jag helst velat örfila pojken. Men jag skulle nog bara tagit tag i han ordentligt och vänt han mot mig och tittat han rakt i ögonen och sagt att han ska passa sig för att göra om det där igen. Så gjorde jag sist mot min kompis dotter när jag såg att hon var på väg att attackera min dotter. Hon hade också slagit henne jättehårt i huvudet med en pingisracket en gång. Hehe hon är lite rädd för mig nu, jag sa en gång att jag skulle slå henne om hon slår barnen igen, men ändå passar hopn på att ge sig på så fort jag eller nån annan inte ser.

• Boel1

Jag tycker absolut att man kan säga ifrån, men "läxa upp" låter fel i mina öron, jag tycker inte att man ska skälla på andras barn. Om mina barn däremot är hemma hos någon och gör något tok då får föräldrarna där göra hur dom vill, (så länge de inte slår mitt barn), alltså om inte jag är där.

• Nummer2

mehlin: "jag sa en gång att jag skulle slå henne om hon slår barnen igen"
    men herrgud. hotade du att slå en 2 åring`?
    2 åringar har liten impulskontroll och fungerar inte på samma sätt som en vuxen. hade du velat att en vuxen hotat ditt barn?

• Prisssan

Jag brukar säga ifrån, inte läxa upp.

Jag hade helt enkelt sagt åt honom att det lönar sig inte att knuffas och slåss för att få sin vilja fram, jag hade förklarat att vi hade bokat biljardbordet och han får vänta tills vi är färdiga.
    Sen hade jag bett honom säga förlåt till mitt barn.

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Andrea

Jag hade tagit tag i pojken och väst att han skulle ge fan i min dotter, annars skulle han få se på faaan. Nu är jag väl värsta barnmisshandlaren i fl:s ögon

• Morbid Mistress

Jag hade pratat med barnet, men läxa upp hade jag inte gjort. På samma sätt som att jag vill att andra vuxna pratar med mina barn om de gjort ngt dumt jag missat, utan att läxa upp dem.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Vasen

Jag brukar säga till andra barn om de ger sig på mina. Läxa upp dem gör jag inte direkt. Jag säger till mina egna också förstås om de ger sig på andra barn. Blir glad om andra föräldrar säger till när mina gör något. De tar det mer på allvar än när jag säger något.

Nu är mina 1 och 3,5 år så jag skulle bli ganska arg om någon började skrika och leva om om de beter sig illa, liksom jag inte skriker och lever om heller mot andras (eller egna) barn. Jag tror det är viktigt hur man säger till, men om man följer den där reptilimpulsen man (eller jag då) får när tex en femåring knuffar omkull ettåringen så hon slår huvudet i något hårt blir det fel. Då gör man nog situationen värre än den faktiskt är. Tycker att Cellisen förklarade bra vad som nog är det bästa sättet att agera på.

• apaqnirk

Jag säger till andra barn när ingen vuxen är i närheten. Exempelvis så sa jag till ett barn på min sons förskola när hon knuffade ett annat barn (inte min son) för det var ingen som jobbade på förskolan som såg det.

Min son har blivit biten på förskolan, men jag gissar att det inte var oprovocerat eftersom min son inte kan prata så bra än och är lite bufflig och knuffas.

När jag ser att min son knuffas så säger jag givetvis till honom!

• Velour

Alla ni skulle på ett eller annat sätt säga till. Men några av er säger att ni skulle ta tag i barnet och vända det mot er (för att det ska uppmärksamma er). Skulle inte det räknas som misshandel?

Vart går gränsen för misshandel? Är det misshandel om jag t.ex. tar ett barn om armarna/axlarna och typ sänker mig till dess nivå och pratar allvarligt med honom/henne? (utan att hota).

Är all form av fysisk beröring misshandel?

• mehlin
    Velour skrev 2008-11-15 14:14:26 följande:
    Alla ni skulle på ett eller annat sätt säga till. Men några av er säger att ni skulle ta tag i barnet och vända det mot er (för att det ska uppmärksamma er). Skulle inte det räknas som misshandel? Vart går gränsen för misshandel? Är det misshandel om jag t.ex. tar ett barn om armarna/axlarna och typ sänker mig till dess nivå och pratar allvarligt med honom/henne? (utan att hota). Är all form av fysisk beröring misshandel?
    Jag tycker det är lika mycket att ta tag i ett barn och vända den om - som att ge en örfil. Men eftersom det är mer accepterat i sverige så måste man väl göra så om man blir tvungen.
    Men jag tycker det är lika mycket/lite misshandel att förflytta och dra i barn med tvång som en örfil.
Svar på tråden OK att läxa upp andras barn i föräldrarnas frånvaro?