Det händer något mystiskt i mitt akvarium. Neontetror som dör. Långt.
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Det är såhär:
För tre veckor sedan startade jag upp ett akvarium på 46 liter. Några dagar efter var det grönt att köpa en kampfisk enligt djuraffären så då gjorde jag det. Han var lite slö och ville inte äta flingfoder. Vi fick rådet att köpa lite mygglarver (?), vilket vi gjorde och det gick fint. Han blev piggare och allt glupskare. Jag frågade ungefär femhundra frågor till dom som jobbar på djuraffären, allt för att vara säker på att jag gjorde rätt. Kollade även på internet för att läsa om kampfisken (vilket jag gjorde innan köpet också).
Nåja, en vecka senare köpte jag 10 neontetror och två bottenfiskar. Ena bottenfisken verkade lite konstigt, vi tänkte att den kanske var stressad eller så. Dagen efter fann jag den död. En neontetra hade också dött.
Jag ringde affären och frågade vad jag hade gjort för fel och ställde återigen ett par tusen frågor. Fick en ny botten och köpte 10 nya tetror.
Nu är det som så att det har dött en tetra för varje dag, sammanlagt har det dött ca 9. Jag har letat på nätet för svar men fann inget. Igår gick jag med vatten från akvariet för att de ska kolla om det är ngt fel på det, allt såg bra ut. Visade upp en död tetra och den verkade normal förutom att någon/några mumsat lite på den. Fick 8 nya tetror.
Har testat med att sänka temperaturen och gjort delvattenbyte (efter deras råd), inget bättre..en dog inatt.
Börjar känna mig som en misslyckad Sherlock Holmes, det är något lurigt som händer i akvariet! Någon som kan hjälpa mig?