• Tehya

Det händer något mystiskt i mitt akvarium. Neontetror som dör. Långt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Det är såhär:
    För tre veckor sedan startade jag upp ett akvarium på 46 liter. Några dagar efter var det grönt att köpa en kampfisk enligt djuraffären så då gjorde jag det. Han var lite slö och ville inte äta flingfoder. Vi fick rådet att köpa lite mygglarver (?), vilket vi gjorde och det gick fint. Han blev piggare och allt glupskare. Jag frågade ungefär femhundra frågor till dom som jobbar på djuraffären, allt för att vara säker på att jag gjorde rätt. Kollade även på internet för att läsa om kampfisken (vilket jag gjorde innan köpet också).

Nåja, en vecka senare köpte jag 10 neontetror och två bottenfiskar. Ena bottenfisken verkade lite konstigt, vi tänkte att den kanske var stressad eller så. Dagen efter fann jag den död. En neontetra hade också dött.

Jag ringde affären och frågade vad jag hade gjort för fel och ställde återigen ett par tusen frågor. Fick en ny botten och köpte 10 nya tetror.

Nu är det som så att det har dött en tetra för varje dag, sammanlagt har det dött ca 9. Jag har letat på nätet för svar men fann inget. Igår gick jag med vatten från akvariet för att de ska kolla om det är ngt fel på det, allt såg bra ut. Visade upp en död tetra och den verkade normal förutom att någon/några mumsat lite på den. Fick 8 nya tetror.

Har testat med att sänka temperaturen och gjort delvattenbyte (efter deras råd), inget bättre..en dog inatt.

Börjar känna mig som en misslyckad Sherlock Holmes, det är något lurigt som händer i akvariet! Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Det händer något mystiskt i mitt akvarium. Neontetror som dör. Långt.
  • KastlingKarlsson

har du kanske för högt tryck i pumpen? kanske är för många fiskar i ett så litet akvarium att dom "går på sig själva", hur ser akvariet ut i utformning? hur små respektiva stora var neontetrorna och hur länge hade dom i djuraffären haft dem innan du köpte dem?

BF 13/1-09
  • Metropolis Diana

Du kan inte ha en kampfisk med tetror... han stressar dom förmodligen

Tetror är väldigt känsliga och mina trivdes i lite varmare, runt 22-24grader tror jag.

Första gången jag köpte så dog över hälften av tetrorna. men affären är slyldig att kompensera dig med nya då. De har samma regler som en vanlig butik. Det var ju inget fel på ditt vatten ju utan det är deras fiskar som är svaga.

Nästa gång du köper fisk be dem ge dom lugnade först kanske. Finns som man häller i vattnet till fiskar som gör dem mer stresståliga.

Men ska du ha din kamp så ta bort tetrorna i ett sådant litet akvarium.

• KastlingKarlsson

juste glömde bort kampisen, kampisen har en tendens att gå på allt som är "vackrare" än honom. så det är nog så att kampisen är den lilla marodören.

jag har i mitt akvarium an pakistansk botia och han går på palettciklider och "slår" sönder dem, så man måste vara noga med att välja rätt fiskar till rätt orginalinvånare.

en sida att rekomendera är www.zoopet.se

BF 13/1-09
  • underbara jag

har de inte nämnt nitrit??

verkar vara en klassisk form av nitrit. ta med ett vattenprov som de ska kolla.

väldigt vanligt med nitrit i nystartade akvarium då det ofta är lite för kliniskt rent i akvariet.

köp ingen mer fisk innan vattenprov.

• Metropolis Diana

Ja det är en bra sida, men du har säkert hittat den redan om du letat på internet efter info.

Om jag vore som du skulle jag satsa på tetrorna för då kan du blanda in andra roliga fiskar.

kampfisken får nog vara själv med lite brudar så han har nåt att göra i ett sådant litet akvarie. Är han ensam så är dom i regel supertråkiga... tappar färgen och så för de har ju ingen att stila sig inför.

• Metropolis Diana

Hon har ju kollat vattnet redan med affären...

• Nikitastar

Låter som att du har haft för bråttom tycker jag...
    Man bör vänta en vecka innan man släpper ner de första firrarna, sedan en vecka till osv.

Men man KAN få problem ändå...
    Jag hade problem med att fiskarna dog, upp till ett år efter att akvariet startades. Alla vattenvärden var bra och ingen förstod vad det berodde på. Vet fortfarande inte varför det blev som det blev.
    Akvaristik är en hel vetenskap, utan tvekan.

• Tehya

Tack för alla era råd! Tas emot tacksamt ska jag säga.

Jag har läst i olika forum på nätet samt frågat i affären om dom verkligen klarar att vara tillsammans eller inte. Ställde samma fråga flera gånger och till olika försäljare, fick samma svar. Att det gick alldeles utmärkt. Kampfisken var bland tetrorna när jag köpte honom. Har varit väldigt observant för att se om han går på dom men han är inte i närheten av dom, som jag uppfattar det som. Han kanske är en liten luring.

KastlingKarlsson - Jag har misstänkt att pumpen är för starkt. Jag har ställt in pumpen till minimum men ändå har den lite för mkt kanske och är även riktat lite mot glaset för att inte det ska vara för hårt tryck. Innan inköpet av pumpen frågade jag om jag skulle ha en mindre eller om jag skulle ta den som är avsedd för akvarier som är på 46 liter. Pumpen är avsedd för 46-90 liters. Det fanns en som är för 19-45 liter. Frågade säkert tre gånger om jag verkligen skulle ha den för 46 och förklarade att jag skulle ha en kampfisk och tetror, om det int var för hög tryck osv. Funderar på att köpa den mindre för att testa..

Underbara jag - Nej, det är redan testat. Det såg bra ut enligt affären. Vattenprovet gjordes igår.

• KastlingKarlsson

tycker du kanske köpte lite för stark pumpm, vet att guppyn dör som flugor om man har förstark pump, kanske skulle ta och byta? och ev ist för att köpa fler neontetror köpa en kampishon så hanen är "upptagen". tänk också på att i ett så litet akvarium är det jätte svårt att få en bra balans på vattnet och man bör göra 20-30% vatten byte 1 gång i veckan och ev tillsätta lite salt för att hålla nitriten nere(detta är råd jag har fått för mitt kavarium dock är det mycket större än ditt).

BF 13/1-09
  • Metropolis Diana

Kampfisken ska helst inte ha strömt alls för han orkar inte pågrund av alla hans fenor. Vissa kampfiakr är ju jättesnälla mot andra fiskar coh har du en sån så kan du vara glad. Den jag hade tog en tugga på sina brudar då och då med. Han bet till och med vår enorma mal på 30cm en gång.... han fick ett hack i sin megafena... hehe.

Svar på tråden Det händer något mystiskt i mitt akvarium. Neontetror som dör. Långt.